ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

אטיאס ופישר מציגים: "צרות של עשירים"

נגיד בנק ישראל הפרופ' סטנלי פישר ביקש משר הבינוי והשיכון להרגיע עם להרגיע עם שיווקי הקרקעות, אבל מי שמכיר את אטיאס יודע: אין סיכוי שהוא יעצור • "לשמחתנו המהלך הצליח ושינה את מגמת מחירי הנדל"ן"

אטיאס. צילום: פלאש90
אטיאס. צילום: פלאש90



מי שהאזין היטב לדברי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הערב (ד') במסגרת דיון בכנסת, התקשה להתעלם מהאזכור של נושא הבינוי והשיכון. אמנם, במשפט אחד קצר, אך ברור שהוא לא נאמר בחלל ריק.

"מחירי הדירות ירדו בפעם הראשונה", אמר נתניהו. ואז הוסיף את המילים הבאות: "אני לא יודע, לא דיברתי עם הנגיד פישר, אם אמר או לא אמר שיורד מדי מהר, אבל אלו הן כבר צרות של עשירים".

מי שלא הכיר את הרקע לדברים, התקשה מן הסתם להבין למה כוונתו של נתניהו. אבל חזקה על ראש הממשלה שהוא בהחלט יודע את אשר הוא אומר.

תחילתו של הסיפור בפגישה, שנערכה לפני מספר שבועות, בין נגיד בנק ישראל הפרופ' סטנלי פישר לבין שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס. זו לא הייתה פגישה חריגה ויוצאת דופן, שכן פגישות שכאלו נערכות מעת לעת, במגמה להסדיר את ענף האשראי לנדל"ן.

אלא שבאותה פגישה, כך מתברר, 'זרק' פישר לאטיאס, כי צריך קצת להרגיע עם שחרור השיווקים, וזאת כדי שהמחירים לא ירדו בצורה דרסטית, מגמה שמדאיגה את הנגיד.

מי שמכיר את השר אטיאס יודע שאין סיכוי שהוא יעצור במרתון לשחרור עוד ועוד קרקעות מאות יחידות דיור. לא ראש הממשלה יעצור אותו. גם לא הנגיד. יש רק אחד שיכול, והוא מורו ורבו הגר"ע יוסף, אבל הסיכוי לכך שמהכיוון הזה יגיע המעצור שואף לאפס, כמובן.

"שמח שהפעילות המואצת שלנו מצליחה"

'מישהו' דאג להדליף את תוכן השיחה לעיתונאים, למגינת ליבו של סטנלי פישר, שלא מכיר התנהלות כזו, ולא היה עולה בדעתו שגורם כלשהו ידליף שיחה פרטית שלו עם שר. מיהו המדליף? מטבע הדברים כל צד יאשים את משנהו ואל תשכחו שגם פקידי אוצר היו בעניין.

במשרד השיכון, אגב, רואים בניסיון של פישר לעצור אותם, תעודת כבוד. שכן, זו הוכחה כי הם אכן הביאו למהפך, ורכבת הנדל"ן עלתה על הפסים הנכונים. הם לא יאמרו זאת באופן רשמי, אך ברור לגמרי שאם מבקש פישר להתמודד עם תופעות הלוואי של ירידות המחירים, יצטרך נא למצוא לעצמו אפיקים כלכליים אחרים לעשות זאת. משרד השיכון בכלל ונציג של תנועת ש"ס הם לא הכתובת המתאימה.

"השר רואה בשיווקים את הפעילות המרכזית והמכרעת להורדת מחירי הדיור ולהקלה על מצוקת הדיור", אומרים היום בלשכת השר אטיאס.

הם מוסיפים ומבהירים, כי "גם השר אטיאס מעריך ומחבב את פישר", וכי "הם עובדים בשיתוף פעולה וכך זה יימשך".

"במסגרת פעילותו של השר אטיאס להורדת מחירי הדיור, נקט השר בסדרה ארוכה של פעולות שהחשובה בהן היא פעולת שיווק הקרקעות ולשמחתנו מהלך זה הצליח ושינה את מגמת מחירי הנדל"ן".

השר אטיאס עצמו הגיב ואמר: "אנו מתמודדים עם מחסור בהיצע הקרקעות למגורים של קרוב לעשור שיצרה מחסור מתמשך של עשרות אלפי יחידות דיור. אני שמח שהפעילות המואצת שלנו להגדלת ההיצע נותנת בבירור את אותותיה. אנו נפעל באחריות, בוודאי ביותר אחריות מהתקופה בה ממשלות עבר לא דאגו שהיצע הקרקעות למגורים ידביק את הביקושים לדירות".

שמעתם בכל המלל מילה אחת על עצירה? הפסקת שיווקים? – אני לא. לתשומת ליבו של נגיד בנק ישראל המוערך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד