ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

משרד המשפטים מסלים: גמ"חים מלבינים הון

לאחר דבריו של ראש חטיבת החקירות המודיעין במשטרה, שטען כי הגמ"חים החרדיים משמשים בין היתר להסתרת הלבנות הון, מחריפה הרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים את המתקפה על מוסדות החסד וטוענת כי ישנם גמ"חים שמשמשים בעצמם להלבנת הון

צילום: גילי יערי, פלאש 90
צילום: גילי יערי, פלאש 90



"ישנם גמ"חים המשמשים להלבנת הון. אסדרת הסקטור בהיבטי הלבנת הון הינה אינטרס של הגמ"חים הלגיטימיים, אחרת בקרוב הם לא יוכלו לפעול מול המערכת הפיננסית". כך אמרה ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור (רשלא"ה) במשרד המשפטים, ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, ביום עיון בנושא פשיעה כלכלית ואיסור הלבנת הון של לשכת עורכי הדין, המתקיים בת"א.

ד"ר ווגמן-רטנר התייחסה בדבריה למגמות עדכניות בתחום הרגולציה הפיננסית ותרומת המודיעין הפיננסי המופק ע"י הרשות לחקירות מרכזיות של משטרת ישראל: "מדי שנה חל גידול ניכר בהיקפי פעילותה המודיעינית של הרשות – הן ביחס לבקשות גופי האכיפה לקבלת מודיעין פיננסי מהרשות, והן בהעמקה משמעותית בפעילות הרשות במישור המודיעיני הבינלאומי, תוך קבלת מאות פניות מעשרות רשויות מקבילות בחו"ל".

היא התייחסה לתוכניות הרשות לעתיד הקרוב, ואמרה כי המטרה המרכזית של הרשות היא להמשיך ולפעול לצמצום סיכוני הלבנת הון במערכת הפיננסית. לגבי גמ"חים, אמרה כי "הרשות מאתרת פעילות הלבנת הון אשר מבוצעת באמצעות גמח"ים ורואה בתחום כתחום בסיכון, וסבורה שהכרחי להטיל עליהם חובות מתחום איסור הלבנת הון ומימון טרור, כפי שקיים על כל גורם אחר אשר מעניק שירותים פיננסיים".

"להערכתנו" אמרה, "בקרוב מאוד יבינו הגורמים הלגיטימיים הפועלים בתחום כי אסדרה היא אינטרס מהותי שלהם, מאחר שמתכונת ניהול הסיכונים ע"י כל שאר הגופים הפיננסיים בארץ ובעולם תוביל לכך שכל יתר הגופים יראו בהם כגופים בסיכון ויצמצמו מאוד את השירותים הפיננסיים שיעניקו להם, והם בפועל לא יוכלו לפעול בזירה הפיננסית המקומית והעולמית".

יחד עם זאת הדגישה כי מטרה זו תושג רק בהינתן אסדרה מקיפה ואמיתית, ושאם זו תהיה מקלה מדי – ימשיכו לראות בהם שאר הגורמים כתחום בסיכון גבוה.

אתמול (רביעי) דווח ב'בחדרי' כי ראש חטיבת החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, תת-ניצב ערן קמין, בנאום בפני לשכת רואי החשבון אמר כי הגמ"חים משמשים בין היתר להסתרת מלביני הון ומהווים סיכון לפשיעה פלילית.

לדבריו, הגמח"ים משמשים בין היתר להסתרה של מקור הכסף, אך הוסיף כי הוא "לא נגד הרעיון החברתי של הגמחי"ם - אך הם סיכון". לדבריו: "הגמחי"ם לעיתים מנוצלים לפעילות הסתרה – נותן כסף במקום אחד ומקבל במקום אחר, וקשה לעקוב כשהדברים לא מוסדרים. לכן ישנה פעילות חקיקה עם רשות שוק ההון להסדרה, שמתעכבת ככל הנראה משיקולים פוליטיים - אך אני מאמין שהוא יוסדר, כמו כל נושא בהלבנת הון אנחנו במציאות שבה לא נוכל לאפשר המשך פעילות ישויות פיננסיות שאינן מוסדרות כי מי שיפגע זה רוב תושבי ישראל".
גמחים הלבנת הון פשיעה כלכלית לשכת עורכי הדין רגולציה פיננסית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד