ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

ייצוגית נגד סונול: מחיר המחירון הגבוה לסולר פגע בהנחה לבעלי דלקן

על פי הבקשה, סונול העלתה את מחיר המחירון המומלץ, שעל פיו מחושבת ההנחה - ובכך ביטלה את הנחת הדלקן ואף גבתה מחירים הגבוהים ממחירי השוק; הנזק הכולל ללקוחות סונול נאמד במיליארד שקל

  • כ"ז חשון התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

חברת הדר תעשיות דפוס, הגישה ביום שני השבוע לבית המשפט המחוזי מרכז שבפתח תקוה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד סונול. לטענת המבקשת, המיוצגת באמצעות עורכי הדין נדב אפלבאום וזיו גלסברג, סונול העלתה את מחיר המחירון המומלץ לסולר, שממנו ניתנה הנחה נומינלית בתדלוק ע"י דלקן, ובכך ביטלה את הנחת הדלקן ואף גבתה מחירים הגבוהים ממחירי השוק.

הדר תעשיות דפוס מעריכה את הפגיעה שנגרמה בכך לצרכנים בכמיליארד שקל.

מחיר המחירון המומלץ מפורסם על ידי חברות הדלק, אך מחירי הסולר בתחנות נמוכים בפועל בכמחצית. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, התייחס בעבר למחיר המחירון המומלץ כ"מחירון פיקטיבי".

הדר תעשיות דפוס חתמה על הסכם עם חברת סונול בשנת 2004. בספטמבר באותה שנה, מחיר המחירון המומלץ של סונול לליטר סולר עמד לטענת החברה על 4.56 שקלים, והמחיר הממוצע לליטר סולר בתחנות היה 3.7 שקלים. בהסכם שחתמה החברה עם סונול נקבעה הנחה בסך 145 אגורות לליטר ממחיר המחירון המומלץ, ששיקפה הנחה ריאלית של 59 אגורות מהמחיר הממוצע לצרכן המזדמן.

בפברואר 2007 היה מחיר המחירון המומלץ של סונול 6.45 שקל לליטר סולר, בעוד שהמחיר הממוצע בתחנות היה 4.66 שקלים - פער של 1.79 שקלים. עם זאת, החברה המשיכה לקבל הנחה בסך 145 אגורות בלבד, המשקפת מחיר הגבוה ב-34 אגורות מהמחיר שנגבה מלקוח מזדמן.

הפיקוח על מחיר הסולר לתחבורה הוסר בשנת 2006, ומאז עלה מחירו לצרכן הפרטי בעשרות אחוזים. על פי נתוני הלמ"ס, המחיר הנומינלי לליטר סולר לצרכן המזדמן עלה בכ-57% בין אוקטובר 2006 לאוקטובר 2011, מ-4.88 שקל ל-7.65 שקל לליטר.

יותר מ-50% מעלייה זו קשורה ברפורמה במיסוי, שקבעה העלאה מדורגת של הבלו על הסולר על מנת להשוותו לבלו על הבנזין. בשנה האחרונה עלתה קריאה להחזיר את מחירי הסולר בתחנות לפיקוח.

מסונול נמסר כי החברה לא הספיקה ללמוד את התביעה ואינה יכולה להעריך את סיכוייה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד