ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

אטיאס ממשיך ליעד הבא: דיור להשכרה

שר הבינוי והשיכון בישר לנציגי המשקיעים המוסדיים הגדולים בישראל: "הוצאנו מכרזים כדי ליצור שוק משוכלל של דיור להשכרה כמו באירופה, ארה"ב ובקנדה"

אטיאס. צילום ארכיון
אטיאס. צילום ארכיון



הבוקר (ה') התקיים במשרדי בית ההשקעות אקסלנס נשואה מפגש בין שר הבינוי והשיכון, ח"כ אריאל אטיאס, לנציגי המשקיעים המוסדיים הגדולים בישראל.

במפגש השתתפו מנהלי השקעות, מנהלי מחלקות נדל"ן ומנהלי מחלקות אשראי לא סחיר, מאקסלנס נשואה, מנורה, דש, מיטב, מגדל, פסגות, עמיתים, כלל, הראל, ילין לפידות, גלעד ועוד.

מטרת המפגש הייתה לשמוע משר הבינוי והשיכון על התכניות החדשות ליצירת שוק משוכלל של דיור להשכרה לטווח ארוך, כצעד נוסף במאבק המשרד בראשו הוא עומד להורדת מחירי הדיור בישראל.

השר הציג למשקיעים המוסדיים את האפשרויות החדשות הנפתחות בפניהם ואת המודלים של הדיור להשכרה וקרא להם לבחון ברצינות את הכניסה לשוק שכמותו קיים בצפון אמריקה ובאירופה ומהווה כר פורה לפעילות של המשקיעים המוסדיים.

השר אטיאס הציג את המודלים להשכרה שהוצעו לאחר שהשר העביר באוגוסט השנה במועצת מקרקעי ישראל החלטה היסטורית על הנחות בקרקע עם דגש על דיור להשכרה באזורי הביקוש.

"אני כל הזמן שואל את עצמי מה ניתן לעשות מחוץ לקופסה", אמר. "כאשר נכנסתי למשרד בסוף מרץ 2009, היה לי ברור שצריך לפתור את הנושא של עליית מחירי הדיור והמחסור המתמשך בהיצע הדירות. בחודשים האחרונים הגענו לקצב התחלות בנייה של 45 אלף יח"ד לשנה, שיא של עשור ועלייה של קרוב ל-50% לעומת המחסור המתמשך שהיה קרוב לעשור".

"לפי הלמ"ס המחירים עלו ב-40% בשלוש שנים, והסיבה לכך הייתה שילוב של המחסור בהיצע שפגש בריבית נמוכה היסטורית. ב-2009 הגיע שיעור עסקאות מכירות הדירות להשקעה לשליש מכלל העסקאות, אולם לא היו מכרזים לדיור להשכרה", המשיך השר אטיאס להסביר.

"המשקיעים לא נכנסו לשוק ההשכרה, כי התשואה לא משכה אותם ולא רצו להתעסק עם שוכרים. התחלנו לראשונה להוציא דירות להשכרה ב-2010 והיזמים לקחו זאת באשדוד ובירושלים, עוד לפני ההנחות בקרקע בזכות הטבה של חוק לעידוד השקעות הון, ואחרי מאבקים גדולים שלנו מול האוצר לוותר לבסוף על מחיר מינימום".

"אנחנו רוצים להיכנס וליצור שוק משוכלל של דיור להשכרה כמו שקיים באירופה, בארה"ב ובקנדה. שוק שייצור ודאות למשקיעים בזכות ההנחות בקרקע וההטבות המשמעותיות במודלים הללו, וודאות לשוכרים שהמחיר לא יעלה מעבר לעליית המדד ושהמשכיר לא יוכל להוציא אותם מהדירה כל עוד הם משלמים למשך 10 או 20 שנה. הבאנו שלא הייתה תשואה מספקת ועשינו מהפכה בכדי שתהיה תשואה גבוהה וודאות למשכירים ולשוכרים. בימים אלה הוצאנו לראשונה מכרזים לפי המודלים החדשים במודיעין, בראש העין, ביבנה , בירושלים כלומר באזורי הביקוש".

הפגישה סוכמה בהבנה לפיה הציב שר השיכון אתגר, כעת צריכים ראשי השוק המוסדי למצוא את הדרכים להפוך את לראוי למימון ולמעורבות של השוק המוסדי ולכך תהיה השפעה חיובית על השוק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד