י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

ישראל צנחה למקום ה-23 בעולם בקצב התייקרות מחירי הבתים

האטה ניכרת נרשמה בשוקי הנדל"ן בעולם, עם צניחה חדה באירלנד וספרד והתקררות באסיה, לפי הדיווח הרבעוני של גלובל פרופרטי גייד לרבעון השלישי

  • ח' כסלו התשע"ב
ישראל צנחה למקום ה-23 בעולם בקצב התייקרות מחירי הבתים
יעקב נחומי



האטה ניכרת נרשמה בשוקי הנדל"ן בעולם ברבעון השלישי של 2011, לפי הניתוח הרבעוני של אתר הנדל"ן גלובל פרופרטי גייד. ישראל הידרדרה למקום ה-23 בקצב התייקרות מחירי הבתים בעולם, עם ירידה ריאלית של 0.6% במחירי הבתים בשנה שהסתיימה בספטמבר, ועלייה נומינלית של 2.7%. מתוך 44 מדינות שגלובל פרופרטי גייד עוקב אחריהן, 25 מדינות רשמו ירידות מחירים, ורק 19 מדינות הציגו עלייה.

רוב השווקים גם סבלו מנסיגה בביצועים לעומת התקופה המקבילה ב-2010, עם 26 מדינות שבהן הביצועים הידרדרו, לעומת 18 בהן השתפרו. בראש ביצועי הנדל"ן העולמי עומדות שתי מדינות השייכות לגוש ה-BRIC של כלכלות מתעוררות גדולות: דלהי שבהודו רשמה עלייה של 22.7% במחירי הבתים, בניכוי אינפלציה. לפי דיווח האתר, עליות חזקות נרשמו ברוב הערים הגדולות של הודו. סאו פאולו שבברזיל הגיעה למקום השני עם עלייה חדה של 20.3% בשנה האחרונה.

שוקי המזרח הרחוק שחגגו בעליות מחירים בשנה שעברה נעדרים מראש הרשימה החדשה, למעט הונג קונג שרשמה עלייה של 12% במחירי הבתים. ריסון ממשלתי מחמיר בסין, שכלל הגבלת אשראי והידוק הרגולציה, הפיל את מחירי הבתים בשנחאי ביותר מ-4%. באופן כללי, התקררות במחירי הבתים ניכרה ברוב השווקים באסיה.

במזרח אירופה, לעומת זאת, תמונה מעורבת יותר. אסטוניה ולטביה רשמו עליות במחירי הבתים בבירותיהן, לאחר שלוש שנים של קריסה שבהן בילו בתחתית הטבלה. לעומתן ליטא ופולין סבלו מירידות.

בצפון אירופה ובמרכזה נהנו נורווגיה, אוסטרליה צרפת ושוויץ מעליות ריאליות של 3%-7%. בגרמניה, כרגיל, נרשמה עלייה מתונה בלבד, של 0.7%. גרמניה היתה מהמדינות הבודדות בעולם שלא סבלו מבועה ופקיעתה בעשור האחרון, בעיקר בזכות מדיניות ממשלתית שמרנית שמעודדת שכירות.

המפסידות הגדולות ביותר הן השתיים שבהן היו בועות נדל"ן ענקיות לפני 2008: אירלנד צנחה ב-15.6% וספרד ב-8.4%. עבור שתיהן, מדובר בנפילה חדה יותר מזו שנרשמה בתקופה המקבילה ב-2010.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}