י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
חריג

באמצע השחיטה: הרב גילה עוף עם 4 רגליים

דיון הלכתי: עוף חריג בעל 4 רגליים התגלה השבוע בשחיטת אגודים בהשגחת בד"ץ אגודת ישראל. ומה פסק הרב?

בדיון הלכתי, רב השחיטה הגר"מ בוקשפן עם חבר הבד"צ הגרמ"א אייזנשטיין
בדיון הלכתי, רב השחיטה הגר"מ בוקשפן עם חבר הבד"צ הגרמ"א אייזנשטיין

שאלה יוצאת דופן התעוררה לפני מספר ימים בשחיטת העופות של בד"ץ אגודת ישראל, כאשר במהלך השחיטה נתגלה בין העופות עוף בעל ארבע רגליים. גילוי העוף השונה עורר דיון הלכתי מעמיק בין הרבנים וצוות השוחטים, שגם הביאו את העניין לדיון בפני חברי הבד"ץ.

את העוף גילה אחד השוחטים בבד"ץ מיד כאשר הפועל הגיש לו את העוף לשחיטה. הוא הציג את השאלה בפני רב השחיטה הגאון רבי מאיר בוקשפן, רב חסידי קרלין-סטולין במודיעין עילית, שהורה כי ראשית יש לבדוק האם העוף מהלך על כל ארבעת הרגליים, שאז יש חשש של 'כל יתר כנטול דמי' ויש לאוסרו, או שמדובר ב'רגליים' שאינן משמשות להליכה ולכן אינם נחשבות לרגליים כפולות. הבדיקה העלתה שהעוף מהלך רק על שני הרגליים הרגילות.

לאחר מכן, בהנחיית רב השחיטה העוף נשחט על מנת שיוכלו לבודקו מבפנים, ולראות האם מערכת הרגליים הפנימית היא כמו בכל עוף ואינה שונה בשל ה'רגליים' הנוספות, וכן האם ה'רגליים' הם דלדול בשר, או שיש להם את שלושת החלקים שיש בכל רגל והם: ארכובה, שוק וקולית. רב השחיטה מצא כי מערכת הרגליים הפנימית היא רגילה לחלוטין, ואילו שני ה'רגליים' הקטנות היו במערכת נוספת, לא פעילה, ולא היו בהן את אותם שלושה חלקים, אלא רק ארכובה ושוק וגידים, אבל ללא קולית, באופן ששנוי במחלוקת בפוסקים האם הוא מוגדר כ'יתר'.

במערכת הכשרות של בד"ץ אגודת ישראל מציינים, כי גילוי עוף בעל שלושה או ארבעה רגליים אינו אירוע נדיר במיוחד, ובמהלך השנים נרשמו מספר מקרים כאלה, והנדון מופיע כבר בשולחן ערוך ובספרי הפוסקים והשו"ת, ונחלקו הדעות בזה. על פי דעת רוב הפוסקים, יש לבדוק הן את ההליכה והן את כל חלקי הפנים, על מנת לבדוק הן את המערכת הפנימית של הרגליים הנוספות, וכן אם יש עוד חריגות בגוף העוף בפנים, הפוסלות אותו לאכילה.

בבד"ץ מציינים כי למרות שבדיקת הפנים העלתה שלפי רוב הדעות אין מדובר ברגליים כפולות, הכרעת רב השחיטה ורבני הבד"ץ היתה שאין להכשיר את העוף לאכילה, שכן בשחיטה שע"י הבד"ץ מקפידים להכשיר אך ורק לפי כל הדעות, וכאן יש חשש לדעת האוסרים.

אגודת ישראל עוף שחיטה כשרות ארבע רגליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד