י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"אירוע חריג שלא אירע עשרות שנים"

חשש ליציבות הכותל; דיון בהול בהשלכות

מאורע חסר תקדים שהתרחש בשריד בית המקדש מעורר חששות להתפוררות הכותל והוביל את השרה רגב להכריז על דיון דחוף של כל הרשויות הרלוונטיות על השאלות ההלכתיות והבטיחותיות השונות העולות ממנו • רב הכותל: האירוע מעלה תהיות ושאלות אשר נפש האדם קטנה מלהכילן

חשש ליציבות הכותל; דיון בהול בהשלכות
האבן שנפלה צילום: החברה לפיתוח הרובע היהודי

לאחר האירוע הנדיר שאירע הבוקר בו אחת מאבני הכותל הדרומי ניתקה מהקיר העתיק והתרסקה אל רצפת המרפסת הסמוכה לקיר, שרת התרבות מירי רגב, הממונה על רשות העתיקות, תכנס דיון דחוף יחד עם כל הגורמים הרלוונטיים, ביניהם: רשות העתיקות, עיריית ירושלים, הקרן למורשת הכותל ונציגי הרבנים הראשיים. מלשכתה של השרה רגב נמסר כי "במהלך הדיון תבקש השרה לבחון מהן הסיבות שהובילו לנפילת האבן, ותעמוד על תחומי האחריות של הגורמים השונים".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי במקביל פנתה השרה רגב לרבנים הראשיים לישראל, הגר"ד לאו והגר"י יוסף, בשאלה הלכתית: מה המדינה צריכה לעשות עם האבן הקדושה. השרה רגב הנחתה את מנכ"ל רשות העתיקות הכפופה אליה שלא להזיז את האבן ממקומה עד שתתקבל החלטה מה נכון לעשות אתה מבחינה הלכתית, חוקית או אחרת. "נפילת האבן איננה אירוע שיש להקל בו ראש - רק בנס לא היתה פגיעה בנפש. האירוע מציף שאלות מורכבות. מדובר בחיי אדם ושלומו של הציבור שפוקד מידי יום את הכותל", אמרה השרה רגב.

כזכור, מקרה נדיר אירע הבוקר (שני) סמוך לכותל המערבי, כאשר אחת מאבני הכותל הדרומי ברחבת 'עזרת ישראל' - שהוקצתה לזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים - ניתקה מהקיר העתיק והתרסקה אל ריצפת המרפסת הסמוכה לקיר. אנשי רשות העתיקות מטפלים בשעה זו בשברים ומונעים גישה אל המקום מחשש לקריסה נוספת. בעקבות זאת, תיסגר זמנית מרפסת התפילה, אך רחבת עזרת ישראל הגדולה תפעל כרגיל.

הרב הראשי, רב הרובע ורב הכותל (מימין לשמאל) בוחנים את האבן. צילום: דוברות הרב הראשי

רב הכותל, הגאון הרב שמואל רבינוביץ', אמר הבוקר בעקבות המקרה: "מדובר באירוע חריג ונדיר ביותר שלא אירע מזה עשרות בשנים, אשר פשרו נפלא מבינתי. העובדה שאירוע עצמתי שכזה התרחש לאחר יום צום תשעה באב, בו התאבלנו על חורבן בתי מקדשנו, מעוררת תהיות ושאלות אשר נפש האדם קטנה מלהכילן ומחייבת חשבון נפש". הרב רבינוביץ' הוסיף: "אני מודה לבורא עולם על כך שנמנע אסון כבד. הגורמים המקצועיים (רשות העתיקות, משטרת ישראל ועיריית ירושלים) יחקרו את האירוע".

במקביל, ראש העיר ירושלים ניר ברקת הגיע למקום האירוע יחד עם מהנדס העיר שלמה אשכול ואנשי המחלקה למבנים מסוכנים. לאחר התייעצויות וכדי למנוע סכנה, הוציא מהנדס העיר צו מבנים מסוכנים לאזור והוא גודר ושולט על מנת למנוע כל כניסה אליו עד לטיפול רשות העתיקות במקום. בימים הקרובים תערוך רשות העתיקות מיפוי של האבנים במטרה לשמר אותן ולהסיר כל סכנה.

ברקת ציין במהלך ביקורו כי "נס גדול קרה הבוקר כאשר האבן במשקל של כ-100 קילו נפלה בסמוך למתפללת בעזרת ישראל ולא פגעה בה. בכוונתי לבקש ממשרד ראש הממשלה האחראי על המקום, להרחיב את הבדיקות התקופתיות שנעשות באמצעות רשות העתיקות בכותל המערבי גם לעזרת ישראל ולכל אורך הכותל המערבי וכן גם לכותל הדרומי, בכדי למנוע תהליך התפוררות ולוודא שניתן להתקרב לכותל ללא סיכון". גם חבר הכנסת אורן חזן מ'הליכוד' הגיב בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "מישהו מסמן לנו מלמעלה שהכיוון הזה אינו נכון...".

מירי רגב רשות העתיקות הכותל הדרומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד