י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ההתכתבות הפנימית נחשפת

ברבנות זועמים: המדינה משקרת בשמנו בבג"ץ

לאחר חשיפת 'בחדרי' על החלטת היועמ"ש לממשלה שלא לאפשר לרבנות הראשית לייצג את עצמה מול בית המשפט העליון בעתירה על מתווה הכותל, מתברר כעת כי ברבנות מאשימים את אחד העובדים באחריות למחדל ודורשים ממנו בתוקף לנקוט מידית בפעולה שתביא לשינוי ההחלטה

ברבנות זועמים: המדינה משקרת בשמנו בבג"ץ

לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה סירב להעניק לרבנות הראשית סמכות לייצוג עצמי בעתירה העוסקת במתווה הכותל, כפי שנחשף בעבר ב'בחדרי חרדים', אנו חושפים כעת לראשונה מכתב פנימי של מזכיר מועצת הרבנות, בוא הוא דורש מהגורמים הרלוונטיים ברבנות לפעול לשינוי ההחלטה, ומצהיר בין השאר: "לא יעלה על הדעת שעמדת הרבנות הראשית לא תישמע בעתירה שהכרעה בה תהא בעלת משמעות מכרעת על  שמירת קדושתו של הכותל".
 
לידי 'בחדרי חרדים' הגיע מכתבו של מזכיר מועצת הרבנות הראשית, הרב רפאל פראנק, אותו שיגר בשבוע שעבר ליועמ"ש הרבנות הראשית, עו"ד הראל גולדברג, בו מבקש הראשון מהאחרון לפעול ולקבל אישור מיוחד לייצוג עצמי בעתירה העוסקת בהעברת סמכויות הוועדה המיוחדת להענקת היתרים לשיפוץ מבני דת עתיקים לידי ראש הממשלה - מהלך שמטרתו לקדם את שיפוץ הרחבה הרפורמית בכותל.

"כידוע לך, הרבנים הראשיים מתנגדים בכל תוקף לפרויקט הבינוי ברחבת הכותל הדרומית. החלטת הממשלה על הפרויקט, במסגרת 'מתווה הכותל', התקבלה ללא היוועצות ברבנים הראשיים ועל כן דרשה מועצת הרבנות הראשית להקפיאו. הממשלה אכן החליטה על הקפאת המתווה, אך למרות זאת, על פי הנחיית ראש הממשלה, היא מבקשת להמשיך בבינוי ברחבה הדרומית ומאפשרת תפילות מעורבות בבמה הקיימת – בניגוד להחלטתה שלה ותוך חילול חמור של הקודש", כותב הרב פראנק.
 
לדבריו, על הרקע הזה, "ומשלא ניתן לבינוי אישור ועדת השרים מכוח חוק העתיקות, פנו הרבנים הראשיים לחברי הוועדה, דרשו לכנסה בדחיפות ולזמנם להופיע בפניה, כדי שיוכלו לשטוח התנגדותם בפניה בטרם תיתן החלטתה. עוד דרשו הרבנים הראשיים לעצור כל התקדמות בעבודות בדרום הכותל, שכן כל עוד לא התכנסה הוועדה, לא קיימה דיונים וממילא לא אישרה את העבודות, כל פעולה לקידום הפרויקט בדרום הכותל – אסורה". 

המזכיר מוסיף כי הרבנות הבהירה בפנייתה לוועדה ש"הכותל המערבי של הר הבית קדוש לכל אורכו ומוקדש כולו לתכלית דתית. קדושתו נמשכת, ללא הפסק, מחלקו הצפוני, החבוי בין בתי הרובע המוסלמי ועד לפינתו הדרומית-מערבית של הר הבית.  זו ההלכה וכך קבעה הרבנות הראשית לישראל לדורותיה".

עוד טוען הרב פראנק כי עוד באותו מועד פנה ליועמ"ש הרבנות, ועדכן אותו בפניית הרבנים בפניית הרבנים הראשיים לוועדת השרים וביקשת ממנו כי יביא אותה בדחיפות לידיעת בית המשפט העליון. חרף בקשתי, "פניית הרבנים הראשיים לא הובאה עד היום לידיעת בית המשפט", הוא כותב.

בידי הרבנים הראשיים חוות דעת משפטית, הקובעת כי העברת סמכויות הועדה אינם חוקיות לאחר ש"ראש הממשלה החליט לשנות את החלטתה הצפויה של הוועדה: הוא נטל לעצמו את סמכויות יו"ר הוועדה, שרת התרבות, והעביר את סמכויות שרת המשפטים לתומך אחר בבינוי, השר שטייניץ.  העברת הסמכויות נועדה לשנות את החלטת הוועדה בהרכבה המקורי, היא עמדת הרבנים הראשיים, ולאפשר, למרות הכל, את קידום הבינוי. בכך רוקנה הוועדה מכל תוכן, ולכן הודיע גם חבר הוועדה הנותר, השר לשירותי דת, על פרישתו ממנה".  

"אשר על כן", כותב הרב פראנק ליועמ"ש הרבנות הראשית  כי, "בשים לב לעמדתם החולקת של משיבים אחרים – בראשם ראש הממשלה, שיזם וביצע את המהלך – ביקשה הרבנות הראשית ייצוג עצמאי בעתירה זו. לאור כל האמור ובשים לב לעובדה שהרבנות כבר מיוצגת באופן עצמאי בעתירות נוספות בעניין מתווה הכותל, הרבנות ציפתה לאישור מהיר של בקשתה. אלא שלהפתעתה, הבקשה נדחתה, ללא כל התייחסות לאמור לעיל ובנימוק שגוי, כאילו לרבנות אין עניין או מעמד בעתירה". 

כאמור, לפני מספר ימים הגישה המדינה תגובה לבקשה לצו ביניים שהוגשה במסגרת אותה עתירה. שלילת הייצוג מהרבנות הובילה לכך שהמדינה ביקשה, "גם בשם הרבנות הראשית (!) – לדחות על הסף את העתירה ואת הבקשה לצו ביניים", מה שהוביל לדבריו לכך "שהמדינה הביאה מפי הרבנות הראשית, המשיבה לעתירה, טענות שהן ההיפך המוחלט מעמדתה, וזאת אף מבלי ליידע את בית המשפט בעמדתה החולקת של הרבנות, בבקשתה לייצוג נפרד ובדחיית הבקשה, או בפנייתה לחברי הוועדה ובעובדה כי פניה זו לא זכתה למענה".

"תוצאה כזו עומדת בסתירה חזיתית לזכויות יסוד של כל בעל דין, והרבנות הראשית אינה יוצאת דופן; היא מנוגדת לכללי הצדק הטבעי; ואף מהווה הטעיה חמורה של בית המשפט העליון", כותב המזכיר.

הרב פראנק גם מבקש מגולדברג לפעול בדחיפות כדי לאפשר לרבנות ייצוג עצמאי ונפרד בעתירה שבכותרת, וכן בעתירות נוספות, אם יוגשו, באותו עניין. מאחר ועמדת הרבנות הראשית  תומכת בעתירה נגד העברת הסמכויות "וברי כי מדובר בחילוקי דעות בתום לב. די בכך כדי לזכות אותה בייצוג עצמאי".

"יתרה מכך, לא ניתן להפריד את העתירה בעניין ועדת השרים מיתר העתירות בעניין הכותל, ובין היתר בעניין מתווה הכותל והבינוי ברחבה הדרומית, שבהן קיבלה הרבנות הראשית ייצוג עצמאי. החלטת  ועדת השרים בעתירה זו קשורה ליתר העתירות, בדיוק כפי שטענה המדינה בתגובתה", הוא מוסיף.

הרב פראנק מסיים את מכתבו ומציין כי "בכוחה של העתירה בעניין ועדת השרים להשפיע משמעותית על יתר העתירות, שכן אם תתקבל, לא יוכל לצאת לפועל הפרויקט המתוכנן ברחבה הדרומית. לא יעלה על הדעת שעמדת הרבנות הראשית לא תישמע בעתירה שהכרעה בה תהא בעלת משמעות מכרעת על  שמירת קדושתו של הכותל, ויתרה מכך: שתובא בשמה עמדה הסותרת לחלוטין את עמדתה. הרבנים הראשיים הם הסמכות ההלכתית העליונה במדינה  והם נציגי בני הדת היהודית, לעניין חוק השמירה על המקומות הקדושים; הם בעלי סמכות בכל הנוגע לניהול הכותל ולשמירה על קדושתו – לכל ארכו". 

כזכור, 'בחדרי חרדים' חשף כי היועמ"ש ךממשלה אביחי מנדלבליט השיב בשלילה לדרישת הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת למתן איושר חריג לייצוג פרטי בבית המשפט העליון בעתירה העסקת בשיפוץ הכותל הרפורמי חרף טענותיהם כי מדובר ב"פגיעה אנושה בהיבט הדתי העלולה להביא חלילה לחילולו של הכותל".
 
'בחדרי חרדים' הביא את דבריו של היועמ"ש שסירב להעניק את האישור החריג והעביר תשובה משלו באמצעות פרקליטות המדינה במענה לעתירה, על פיה, "חזקה על וועדת השרים וועדת השרים כי תשקול את השיקולים הצריכים לעניין בעת בחינת הפעלת הסמכות האמורה בהקשר". בראש השיקולים, טוענת המדינה בתשובתה לבג"צ, כי "חשוב לזכור תכליתה של הסמכות האמורה, והיא לאפשר לדרג המדיני ליתן דעתם לסוגיות הקשורות לאתר עתיקות המשמש לצורך דתי או מוקדש לתכלית דתית". 

הרבנות הראשית מתווה הכותל הראל מרגלית בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד