ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

מאפריל: צניחה של 21% במשכנתאות מבוססות ריבית פריים

בעקבות המגבלה שהטיל בנק ישראל במאי, צנח שיעור ההלוואות מבוססות פריים מ-48% ל-27%, ואילו שיעור ההלוואות הצמודות בריבית משתנה זינק

  • ט"ו כסלו התשע"ב
מאפריל: צניחה של 21% במשכנתאות מבוססות ריבית פריים
יעקב נחומי



נתוני משרד השיכון מעלים כי חלה צניחה חדה במספר נוטלי המשכנתאות מבוססות ריבית פריים החל מחודש אפריל. עד לרבעון הראשון של 2010, מציינים במשרד השיכון, היה משקל ההלוואות הלא צמודות בריבית משתנה פחות או יותר קבוע ברמה של 48%. באוקטובר צנח שיעור זה ל-27%. מה שהביא לשינוי המגמה, קובעים במשרד השיכון, הוא המגבלה הרגולטורית שהטיל בנק ישראל במאי 2011.

הנתונים נחשפו בסקירה העביר מנהל האגף למידע וניתוח כלכלי במשרד, יוסי שבת, לשר השיכון אריאל אטיאס ולמנכ"ל המשרד מרדכי מרדכי סקירה מקיפה של המגמות בשוק הנדל"ן. אחד הפרקים בהם מתייחס לשוק המשכנתאות.

הנתון הבולט ביותר בפרק נוגע למעבר החד של ליווי משכנתאות מהלוואות במסלולים שונים החל ממאי השנה. אחרי שנים שבהם היתה החלוקה בין הלוואות בריבית קבועה או משתנה, צמודה או לא צמודה, הנתונים מראים שבחודש מאי קרה משהו בשוק המשכנתאות.

כזכור, במאי פירסם המפקח על הבנקים הוראה לפיה חלק ההלוואה בריבית משתנה מתוך המשכנתא לא יעלה על 33%. "כתוצאה מכך ירד משמעותית משקל ההלוואות הלא צמודות שנלקחו בריבית משתנה ועלה בשיעור ניכר משקל ההלוואות הצמודות בעיקר במסלול הריבית המשתנה, ומעט גם במסלול הריבית הקבועה", כתב שבת לשר השיכון.

מטרתו של בנק ישראל בהגבלה שהטיל על ליווי המשכנתאות במאי היתה להפחית את הסיכון שלוקחים הלווים. ריבית הפריים, שהגיעה באמצע 2009 לרמת שפל של 2%, עלתה באופן הדרגתי עד לרמה של 4.5% במאי. בבנק ישראל היו מודאגים שעלייה נוספת ברמות הריבית תתחיל להכביד על נוטלי ההלוואות בריבית משתנה ותסכן את יציבות המערכת הפיננסית.

על פי הניתוח של משרד השיכון, רוב המעבר של הלווים היה למסלול בריבית משתנה צמודי מדד. מעבר זה התאפשר מכיוון שבמסלול זה, אם הריבית מתעדכנת במרווחי זמן גדולים של 5 שנים ומעלה, אזי לא מדובר על מסלול בריבית משתנה לפי הגדרות בנק ישראל המשמשות לצורך מגבלת ה-33%.

מאז המגבלה, השתנו הנסיבות בכל מה שקשור לרמת הריבית. סביבת הריביות העולמית הפכה להיות נמוכה הרבה יותר כאשר הבנק הפדרלי בארה"ב הצהיר כי לא תהיה העלאת ריבית בקרוב, וגם בבנק האירופי החלו בתהליך של הורדות ריבית.

בנק ישראל עצמו הוריד את ריבית הבסיס שלו ב-0.5% בחודשים האחרונים ולאור ההיחלשות הצפויה בקצב הצמיחה אותת כי באפשרותו להמשיך ולהוריד את הריבית. ואולם, לווי המשכנתאות של החודשים האחרונים, שמגבלות בנק ישראל אילצו אותם לקחת חלק גדול יותר מהמשכנתא בריבית קבועה, או בריבית שמתעדכנת רק אחת ל-5 שנים, לא יכולים להינות מכך.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד