כ"א אייר התשפ"ד
29.05.2024

עתידו של דפדפן הפיירפוקס לוט בערפל

עתידו של פיירפוקס לא ברור. החוזה של המפתחת מוזילה עם גוגל, שסיפק את רוב הכנסותיה, הסתיים בחודש שעבר, ולא ברור מהיכן ממומנת כרגע העמותה • הישועה עשויה לבוא דווקא ממיקרוסופט, שהיתה מטרתו המקורית

  • ט"ו כסלו התשע"ב
מי יממן את הדפדפן העצמאי? לוגו פיירפוקס 5  צלם: מוזילה
מי יממן את הדפדפן העצמאי? לוגו פיירפוקס 5 צלם: מוזילה

מצבו של פיירפוקס, הדפדפן שחולל מהפכה בשוק כאשר היה הראשון להוות אלטרנטיבה של ממש לאקספלורר אחרי עשור של שליטה מוחלטת, לא קל. משתמשים רבים חשים שהוא נהיה כבד ולא-יציב בדיוק כמו ה-e הכחול, ומאז הושק המתחרה הצעיר והחטוב כרום סובל פיירפוקס מנטישה המונית לטובת הדפדפן של גוגל. יחד עם המשתמשים, נטשו את מוזילה ב-2011 גם כמה אנשי מפתח בצוות הפיתוח. משנכנס דצמבר, התרבו השאלות בנוגע לעתידו של הדפדפן.

מוזילה, שהיא עמותת קוד פתוח, נסמכת על שני עמודי-תווך: מתכנתים ותרומות. מתכנתי קוד פתוח תורמים מזמנם כדי לעזור בשיפור הדפדפן, וצוות העמותה, המקבל משכורת מהכנסותיה, מנצח על התיאום ושחרור הגרסאות בפועל. הבעיה היא שרובו המוחלט של הכסף למשכורות הצוות מגיע מגוגל - אותה גוגל שהדפדפן המתחרה שהשיקה ב-2008 תפס את מקומו של פיירפוקס, ולאחרונה אף עבר אותו בנתח השוק, לפי נתונים מסויימים. ב-2008, רגע אחרי השקתו הראשונית של דפדפן הכרום, חידשה גוגל את החוזה עם מוזילה, שנכון ל-2010 היווה 84% מהכנסותיה - 100 מיליון מתוך 134 מיליון דולר. החוזה המחודש, במסגרתו המשיכה מוזילה להפנות חיפושים לגוגל ולקבל בתמורה נתח מרווחי הפרסום של גוגל, היה תקף ל-3 שנים - עד סוף החודש הקודם.

מאז הקיץ שואלים עיתונאים ומשתמשים מודאגים מה יקרה עם תום החוזה, אך מוזילה מסרבת להגיב. לכל שאלה היא עונה באותו ציטוט מתוך דו"חותיה השנתיים הקודמים - "בטוחנו כי שותפויות חיפוש תמשכנה להיות מקור הכנסה יציב עבור מוזילה בעתיד הנראה לעין". גם גוגל אינה מוכנה להגיב באשר למצב המו"מ בינה לבין מוזילה להארכת החוזה. אך המצב מדבר בעד עצמו: נתח השוק של פיירפוקס נמצא בירידה מתמדת, בעוד כרום בדרך להבטיח לעצמו את המקום השני בשוק האינטרנט. לאחרונה השיקה מוזילה גרסה של הדפדפן בה מנוע החיפוש הוא "בינג" של מיקרוסופט. לא ברור האם הסיבה היא ניסיון להשתחרר מגוגל כ"מפרנסת עיקרית" או שמא לשפר את תנאי העסקה איתה. בכל אופן - התמשכות המשא ומתן אינה סימן טוב עבור הדפדפן, שכן היא מעניקה לגוגל ייתרון ההולך וצובר תאוצה יחד עם נתח השוק הממריא של כרום.

מעניין יהיה לראות מי, אם בכלל, תהיה המממנת העיקרית של הדפדפן הפופולארי בתקופה הקרובה - גוגל, שכבר לא בהכרח זקוקה לו, או מיקרוסופט, שמנוע החיפוש שלה מסב לה על פי דיווחים שונים הפסדים של מיליארד דולר בכל רבעון, וזקוק לכל עזרה אפשרית בצבירת נתח שוק משמעותי. וכשעל הפרק עומדת מערכת הפעלה סלולרית מתחרה לאנדרואיד ו-Windows Phone 7 של שתי החברות, תמיד ישנו הסיכוי שחברה שלישית תנסה להשתלט על העניינים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד