י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הכנסת דנה בבעיות הנשימה של ילדי אלעד

ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה דיון בעקבות תלונות של תושבי אלעד על רמת תחלואה גבוהה הנובעת מהמחצבה הסמוכה • הח"כים הבטיחו: להעביר לטיפול משרדי הממשלה

מחצבה. צילום ארכיון: מנחם קוליץ
מחצבה. צילום ארכיון: מנחם קוליץ צילום: מנחם קוליץ



ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה אתמול (ב) דיון משותף עם ועדת העבודה והרווחה בנושא מחצבת מגדל צדק הסמוכה לעיר אלעד המופעלת באמצעות חברת 'הנסון'.

הדיון התקיים בעקבות תלונות חוזרות ונשנות מצד תושבי אלעד על רמת תחלואה גבוהה בקרב ילדי אלעד, אשר סובלים מבעיות נשימה בעקבות עבודות המחצבה, וכן על טענותיהם שהמחצבה פועלת שלא כחוק וקיימות חריגות הן בשטח והן היקף של המחצבה.

הדיון נוהל בראשות ח"כ דב חנין, ח"כ שנושא איכות הסביבה מאד חשוב לו, ונכח בו ח"כ זבולון אורלב שאף יזם את הדיון בעקבות פניית עמותת 'אלעד הירוקה' אליו בנושא וח"כ אורלי לוי.

"הכרחי שסוגיית הבריאות תבוא לפני הסיכון לפגיעה כלכלית. אני מצפה שיימצאו פתרונות ממשיים להבטיח שתושבי אלעד יזכו לנשום אוויר נקי מהזיהום הסביבתי שיוצרת המחצבה", פתח ואמר ח"כ אורלב.

יו"ר אלעד הירוקה, שם טוב מנחם, תיאר את המציאות בה חיים תושבי העיר אלעד: "המחצבה הורסת את חיינו בכל ההיבטים: גם מבחינת הרעשים וגם מפני שהמחצבה עובדת 24 שעות וכוללת קדיחה לעומק הקרקע ומלווה בהחדרת דינמיט. הפיצוצים הללו מרעידים את הקירות, יוצרים סדקים, ואף היו מקרים בהם מהנדס העיר פינה תושבים מבתיהם. זה פשוט מפחיד. התחלואה של הילדים באלעד סובלים באחוזים גבוהים. ילדיי סובלים, אחד מהם עבר ניתוח".

הפקרת ילדים

בעקבות דבריו פנה ח"כ חנין לנציגת משרד הבריאות לשמוע האם נעשו בדיקות של שיעור התחלואה בעיר אלעד בקרב ילדים. להפתעת הנוכחים, לא רק שנציגת משרד הבריאות לא ידעה להביא בדיקות שנעשו, אלא היא אף אמרה: "מנתוני קופת חולים מאוחדת עולה כי שיעור חולי האסטמה בעיר אלעד בקרב ילדים גבוה מהממוצע הארצי". לדבריה, למרות נתון מדאיג זה, עדיין לא בוצע סקר מעמיק בנושא לבדוק את הסכנה.

שם טוב, אף התייחס בדבריו לחריגות שנמצאו בעבודות המחצבה: "גילינו שיש סכנות ממשיות גם לעברות על חוקי תכנון ובנייה - חפירה לעומק ולרוחב, זיהום מי תהום, כרייה מעבר למה שהתקן מאשר". לטענות אלה, השיב נציג משרד התשתיות: "ייתכן ויש חריגות מינוריות". שם טוב, הגיב לאמירה זאת: "מה הן חריגות מינוריות? אם יש חריגות, אז הן אינן מינוריות – הן לא חוקיות. כפי שאני לא יכול לבנות על דעת עצמי פרגולה בביתי מבלי לקבל היתר, כך המחצבה לא יכולה להחליט על הרחבת גבולות עבודתה".

דוברת נוספת בדיון היית ח"כ אורלי לוי, שיצאה נגד תופעת המחצבות המזהמות: "לצערי, מפקירים ילדים בעיקר בחצר האחורית של המדינה שלנו. תמיד הנושא הכלכלי מגיע ראשון באמצעות לוביסטים, ורק לילדים המסכנים אין ייצוג הולם. אסור לשכוח שמדובר באנשים וילדים והשיקול הוא לא כלכלי, אלא אורח חיים בריא".

ח"כ דב חנין סיכם את הדיון והורה כי הוועדה תפנה לכלל המשרדי הממשלה הרלוונטיים לקבלת התייחסות עניינית בנוגע למחצבת מגדל צדק וטענות התושבים. לסיום, דרש חנין ממשרד הבריאות לקיים סקר סביבתי בנוגע לממצאים המדאיגים על תחלואה גבוהה בקרב ילדי אלעד. "התושבים אינם מתלוננים סתם. יש להם בוודאי דברים אחרים לעשות, ואם לא היתה בעיה לא היינו מתכנסים כאן. יש לפתור את הסוגיה אחת ולתמיד - באלעד כמו במקומות אחרים בישראל", אמר חנין.

מחברת 'הנסון' נמסר בתגובה כי "מחצבת מגדל צדק פועלת על פי כל ההיתרים והרישיונות הנדרשים כחוק, מפוקחת ומנוטרת באופן שוטף על ידי הגורמים הרלוונטיים, ביניהם המשרד להגנת הסביבה, משרד התשתיות והרשות המקומית.מהבדיקות הרציפות שאלו עורכות על המחצבה עולה כי הפעילות נעשית באופן תקין ומותר ולכן אין בסיס לטענות העולות מצד המתלוננים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד