ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

שכונות יוקרה בירושלים לא יזכו בזכויות בנייה חדשות בתמ"א 38

במסגרת התוכנית שאישרה העירייה ניתן יהיה להוסיף 2.5 קומות תמורת חיזוק מבנים בשאר חלקי העיר • עם זאת, "העיר ההיסטורית", שכוללת את רחביה, בקעה והמושבה הגרמנית, לא תקבל הטבה דומה בנימוק שאינה זקוקה לתמריץ כלכלי

  • י"ח כסלו התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



עיריית ירושלים אישרה את מתווה העקרונות שלה ליישום תמ"א 38, תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים, המעניקה זכויות בנייה נוספות למי שיחזק את הבניינים כנגד רעידות אדמה. ל-TheMarker נודע כי תוכנית התמריצים שאישרה העירייה במסגרת התוכנית אינה חלה על מתחם העיר ההיסטורית, בנימוק שמדובר באזור יוקרה.

באזור זה ניתן יהיה לקבל זכויות להקמת קומה נוספת אחת בלבד, כקבוע בתמ"א 38 המקורית.

התוכנית שאישרה עיריית ירושלים העניקה תמריצים נוספים על אלה שאישרה התמ"א במקור, ובסך הכל מאפשרת תוספת של 2.5 קומות לכל בניין בן חמש קומות שיחוזק, או בניין שבו מעל 20 דירות.

עם זאת, המבנים הכלולים בתחום העיר ההיסטורית ואזורי שימור אינם כלולים בתוכנית, בשל ערכי הקרקע הגבוהים בהם. מתחם העיר ההיסטורית הוא מתחם ענק שמתייחס לעיר כפי שהיתה עם סיום המנדט הבריטי ב-1947. בתחום זה נכללות מרבית השכונות הראשונות של העיר, בהן בקעה, רחביה, מרכז העיר, רוממה, מאה שערים, אזור גבעת רם, קריית הממשלה, הכניסה לעיר, שכונת שייח' ג'ראח והמושבה האמריקאית שבמזרח העיר, שכונת מקור ברוך ונחלאות.

"ניתן להצביע על הבדלים מובהקים בין הממצאים המתקבלים ביחס לעיר ההיסטורית ואזורי שימור לבין הממצאים ביתר חלקי ירושלים מבחינת ערכי הקרקע", נכתב בדברי ההסבר לתוכנית. "למעט חריגים מקומיים, נמצא כי ערכי הקרקע בעיר ההיסטורית גבוהים באופן מובהק מחלקי העיר האחרים באופן שקיים באזורים אלה, כבר בהיקף הזכויות כיום, תמריץ סביר לממש את תמ"א 38". העירייה מציינת עוד בדברי ההסבר כי מרבית הבקשות שהוגשו עד היום במסגרת התמ"א מצויות בתחום העיר ההיסטורית, מה שאומר שאין צורך באזור זה בתמריץ כלכלי נוסף.

ואולם, לא כולם מסכימים עם התוכנית החדשה. עורכי הדין ענת בירן, אפרת לרנר וליאור לוי, שהגישו התנגדות לוועדה המחוזית בשם דיירים המתגוררים במתחם, טוענים כי התוכנית פוגעת בהם פגיעה חמורה, מפלה אותם בהשוואה לשאר אזורי העיר ופוגעת בכדאיות הכלכלית לחיזוק מבנים דווקא באזור הזקוק לחיזוק יותר מכל אזור אחר. בנוגע להנחת המוצא של העירייה כי באזור זה הוגשו מרבית הבקשות לחיזוק מבנים, מציינת עו"ד בירן כי מנתונים שקיבלה עד כה הוגשו בעיר כ-20 בקשות בלבד מכוח התמ"א, ורק מחציתן אושרו.

"התוכנית במתכונתה המופקדת מגלמת פגיעה חמורה ביחס לשאר אזורי העיר מחוץ לעיר ההיסטורית, וזאת בשל הנחה כלכלית שגויה", מסבירה עו"ד בירן. "לא ייתכן שעל סמך היקף כה זעום של בקשות ניתן לבסס נתונים סטטיסטיים המובילים לקביעות כלכליות גורפות. העובדה היא כי בפועל לא חוזקו מבנים בגלל חוסר בכדאיות כלכלית, למרות כל האישורים הקיימים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד