כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

הבנקים האירופים לוו 489 מיליארד יורו מהבנק המרכזי

הבנק הציע הלוואות בריבית נמוכה בניסיון לעודד את השווקים ולהזרים נזילות • הבנקים הצרפתים מתקשים לממן תשלומי אג"ח בהיקף 37 מיליארד יורו שמועד פרעונם ברבעון הראשון של 2012

  • כ"ה כסלו התשע"ב
הבנקים האירופים לוו 489 מיליארד יורו מהבנק המרכזי



היקף ההלוואות שהעניק הבנק המרכזי של אירופה לבנקים ביבשת בריבית נמוכה מתברר כגדול מהצפוי. השווקים ציפו כי הבנקים ייקחו הלוואות בהיקף 293 מיליארד יורו אך כעת מתברר כי היקף ההלוואות הוא 489 מיליארד יורו בהלוואות ל-3 שנים.

523 בנקים לוו כסף מהבנק המרכזי שהחליט על הצעד בניסיון להזרים נזילות לשווקים ולעודד את המשקיעים על רקע משבר החוב באירופה.

הבנק המרכזי מקווה כי ההלוואות הזולות יעודדו את הבנקים לרכוש אג"ח ממשלת איטליה וספרד, שתי המדינות הנמצאות בסכנה המיידית ביותר בעקבות חובותיהן. התשואה על אג"ח ממשלת איטליה לעשר שנים עולה ב-0.1% ל-6.715%. תשואת אג"ח ממשלת ספרד לעשר שנים עולה ב-0.03% ל-5.101%.

עבור חלק מהבנקים ההלוואות זולות ביותר מ-3% לעומת ההלוואות שהם יכולים להשיג בשוק. כחלק מהעסקה הבנקים יוכלו להחזיר את הכסף גם לאחר שנה אחת אם יירצו. נושא אחר שעודד את הביקושים הוא שהבנקים כיום נאלצים להסתמך על הבנקים המרכזיים במדינות אירופה. הבנק המרכזי של אירופה אמר ביום שני האחרון כי ייתכן שיהיה קשה לרפא את התלות הזו.

הבנקים הצרפתיים כמעט ריבעו את סכום הכסף שלוו מהבנק המרכזי מאז יוני ל-150 מיליארד יורו, בזמן שבנקים באיטליה וספרד לוו כל אחד יותר מ-100 מיליארד יורו.

ספרד הנפיקה אתמול אג"ח ממשלתיות לטווח קצר ורשמה תשואות ברמה נמוכה ביותר מחצי לעומת הנפקה בחודש שעבר. אנליסטים טענו כי בנקאים מעוניינים להשתמש בנזילות שמאפשר להם הבנק המרכזי של אירופה כדי לרכוש אג"ח בריבית גבוהה יחסית. "חלק מהבנקים לא הבינו לגמרי את משמעות הצעד של הבנק המרכזי אבל חלק מהבנקים, בעיקר הבנקים הספרדיים הבינו והגדילו את הרכישות", אמר אתמול בכיר בבנק ספרדי. האסטרטגיה של הבנקים שהשתתפו ברכישות היא של מסחר בריביות כאשר התשואה נוצרת כתוצאה מהפרש ריביות.

נשיא הבנק המרכזי של אירופה, מריו דראגי, הנמיך ביום שני ציפיות כי הבנק יגביר את רכישות האג"ח שלו בניסיון לבלום את משבר החובות באירופה. דראגי אמר בראיון לעיתון "פייננשל טיימס" כי הבנק אינו יכול לחרוג מהמנדט שניתן לו. "הדבר החשוב הוא להשיב את אמונם של אנשים - אזרחים ומשקיעים כאחד - ביבשת שלנו. לא נעשה זאת באמצעות החרבת אמינות ה-ECB", אמר דראגי.

קשיי מימון לבנקים הצרפתיים

הבנקים הגדולים בצרפת מתקשים לממן תשלומי אג"ח בהיקף 37 מיליארד יורו שמועד פרעונם ברבעון הראשון של 2012. על רקע הקושי לגייס מימון דולרי קצר טווח ועלויות ההלוואות המאמירות, הבנקים הצרפתיים מגייסים כספים באמצעות מכירת אג"ח במסגרת כלים מובנים והנפקת אג"ח מגובות משכנתאות על נכסים בפאריס ובריוויירה הצרפתית.

ל-BNP פאריבה, הבנק הגדול בצרפת, חובות בסך 15.7 מיליארד יורו שמועד פרעונם בחודשים ינואר-מארס. סוסייטה ז'נרל ייצטרך לשלם חובות בסך 6.6 מיליארד יורו, לפי נתוני בלומברג.

דירוג האשראי של הבנקים הצרפתיים הורד החודש על ידי חברת הדירוג מודי'ס, שציינה קשיי מימון והחרפה של משבר החובות באירופה כסיבות להורדת הדירוג. קשיי המימון שלהם נובעים, בין היתר, מחשפיתם הגדולה לחובות המדינות העומדות במרכז המשבר - יוון, פורטוגל, אירלנד, ספרד ואיטליה. נכון ליוני, החשיפה של הבנקים הצרפתיים לחובות מדינות אלה היתה הגדולה בעולם - 681 מיליארד דולר. כאשר גם דירוג האשראי המושלם של ממשלת צרפת בסכנה, הבנקים עשויים להתקשות לקבל סיוע ממשלתי.

חלק מקשיי המימון של צרפת נובעים מבריחת המשקיעים בארה"ב מחשיפה לסיכונים באירופה. 8 קרנות הנאמנות הגדולות בארה"ב צימצמו את חשיפתן לאג"ח אירופאיות ב-68% בנובמבר. הן צימצמו את אחזקות האג"ח שלהן ב-76.8 מיליארד דולר בשנה האחרונה.

בנקים צרפתיים הנפיקו אג"ח בהיקף של לפחות 14 מיליארד יורו על מנת לממן את צרכיהם לשנה הבאה. מדובר בכ-20% מתכניות המימון לטווח ארוך שלהן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד