ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

"ישראל הופכת למדינה הצפופה ביותר במדינות ה-OECD"

מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל, טוען כי בתוך עשור מחירי הנדל"ן הריאליים יהיו גבוהים עוד יותר • "שיעור הגירעון של ממשלת ישראל ב-2012 יהיה כפול משחוזה האוצר"

  • כ"ו כסלו התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



"אם משווים את מחירה היחסי של דירה לעומת מוצרים אחרים במשק, הוא צריך להיות גבוה אפילו יותר", כך טוען ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

"ישראל היא בין שלוש המדינות בעלת רמת הצפיפות הגבוהה ביותר במדינות ה-OECD, ובעוד כמה שנים היא תהיה המדינה הצפופה ביותר. צריך להביא בחשבון שחצי מהמדינה היא בכלל מדבר". על בסיס טענות אלו מניח שראל כי "בעוד 10 שנים המחירים יהיו גבוהים יותר מבחינה ריאלית מאשר היום".

שראל מסתייג מההשוואה בין ישראל למדינות חזקות, שבהן קל יותר לקנות דירה. "השוואה בין ישראל למדינות חזקות אינה נכונה. כדי לקנות דירות בישראל צריך לעבוד קשה יותר מאשר בארה"ב או בריטניה, בגלל רמת החיים הטובה יותר במדינות האלו. זו המשמעות של רמת חיים נמוכה יותר, כמו במדינה שבה אנחנו חיים".

שראל מעריך כי לא היתה בועה במחירי הנדל"ן כלל, וכי חלק מהעליות הגיעו בשל גידול נמוך מקצב הגידול של משקי הבית. "גם כשמספר התחלות הבנייה היה בשיא, עקף קצב הגידול של משקי הבית את הגידול במספר הדירות החדשות שנבנות. תהליך הפוך - שבו קצב הדירות עבר את שיעור גידול משקי הבית - לא קרה במשק כבר כמה שנים. עדיין יש מחסור בדירות מבחינה גיאוגרפית. כיום מספר התחלות הבנייה יורד. הצעדים האחרונים של בנק ישראל הפחידו את הקבלנים, אבל בשנה הקרובה נמשיך לראות ירידה של אחוזים בודדים במחירי הדירות".

מחירי הדירות יירדו בשנה הקרובה, יחד עם חששות מהמשבר באירופה, עשויים להוריד את הריבית ב-0.25% בחודש הבא, על פי הערכתו של שראל. בעבר תקף שראל את מדיניות נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, על שאיחר בהעלאת הריבית. "האוצר צופה גירעון של 2% בתוצר, אבל למעשה הוא יהיה כפול מכך - 4%. זה הרבה, אבל לא מדובר במשהו נוראי כל עוד לא מגיע משבר מבחוץ. מאידך זה עם זאת, הדבר מתחיל לחלחל לשוק האג"ח", הוסיף.

שראל אומר עוד כי בחודש האחרון המיתאם בין שוק המניות לשוק האג"ח עולה, מה שמעיד כי פרמיית הסיכון הפיסקאלי (סיכון שקשור להשקעה באג"ח ממשלתיות) עלתה. בדרך כלל, כמו שהיה עד לא מכבר, המיתאם אמור להיות הפוך - כשהמניות יורדות, המשקיעים פונים לאג"ח. "אם המשבר ימשיך באירופה, ימשיכו האג"ח והמניות לנוע בכיוון אחד. עם זאת, סימנים להקלה עשויים להחזיר את המיתאם ההפוך. "מבחינה ממשלתית מדובר בסיכון מיותר. היו צריכים להקטין את ההוצאות ולהעלות את נטל המס. יש מספיק קבוצות שזכאיות שנהנות מהנחות במס, ואפשר לצמצם אותן", הוא אומר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד