י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

שנה מהגיהנום: 6.3 טריליון דולר נמחקו מהשווקים ב-2011

בורסות פאריס ומילאנו הובילו את הירידות באירופה • בורסת שנחאי נפלה ב-22% למרות המשך הצמיחה הגבוהה של סין • היורו סיים את 2011 כמטבע הגרוע ביותר מבין המטבעות החזקים, ונסגר בשפל של עשור מול הין

שנה מהגיהנום: 6.3 טריליון דולר נמחקו מהשווקים ב-2011

בורסות העולם נפרדו מ-2011 באנחת רווחה גדולה לאחר שאיבדו במהלכה כמעט 6.3 טריליון דולר, בעיקר בשל החרפת משבר החובות האירופי, המסכן את עתידו של גוש היורו ומהווה איום על השווקים הפיננסיים הגלובליים.

היורו סיים את 2011 כמטבע הגרוע ביותר בקרב המטבעות החזקים, לאחר שבדצמבר נחלש משמעותית. במהלך רוב השנה הוכיח המטבע האירופי המשותף חוסן יחסי, בניגוד לתחזיות שצפו לו ירידות חזקות מול הדולר. עם זאת, השער בה סיים המטבע את 2011 - 1.2961 יורו לדולר, קרוב לרמה הנמוכה ביותר שנרשמה ב-2011. כמו כן הגיע היורו לרמתו הנמוכה ביותר מול הין זה עשור, לאחר שירד מ-100 יורו לין ונסגר בשער של 99.68 יורו לין.

"משקיעים היו יותר אופטימיים בתחילת השנה, אך ככל שהיא התקדמה הם נאלצו להתמודד עם היקפי החובות בעולם המערבי", אמר לפייננשל טיימס נבטז' ננדרה, מנהל בינלאומי של זרוע ניהול הנכסים במורגן סטנלי.

300 מניות הבלו-צ'יפ המובילות באירופה איבדו ב-2011 11% מערכן, כאשר בורסות פאריס ומילאנו הובילו את ההפסדים. מדד MSCI לשווקים המתעוררים איבד חמישית מערכו, למרות שיעורי צמיחה גבוהים בסין, דרום קוריאה, ברזיל וכלכלות נוספות. מדד הניקיי היפני איבד 17.3% מערכו, בורסת הונג קונג נפלה ב-20% ושנחאי הובילה את הירידות במזרח אסיה, עם צניחה של 22% ב-2011.

עם זאת, היו גם בורסות שהצליחו לסיים את השנה שחלפה ביציבות יחסית. מדד S&P בוול סטריט נותר בלא שינוי לעומת תחילת 2011, למרות הורדת דירוג האשראי ההיסטורית לכלכלת ארה"ב על ידי סוכנות הדירוג סטנדרט אנד פורס בחודש אוגוסט. בורסת לונדון ירדה רק ב-5.5% ב-2011, למרות שהכלכלה הבריטית מתקשה להתאושש מהמשבר, ושיעור האבטלה במדינה הגיע בדצמבר לשיא שלילי של 17 שנה.

אנליסטים ובנקאים צופים כי 2012 תתחיל ברגל שמאל עבור השווקים, בעוד אירופה מתקשה להתמודד עם משבר החובות. מדינות הפריפריה של אירופה עומדות בפני עלויות מימון בהיקפי שיא, כאשר תשלומי החובות ברבעון הראשון של 2012 מסתכמים ביותר מ-457 מיליארד דולר, לפי נתוני סיטיגרופ. איטליה לבדה חייבת להחזיר כמעט 113 מיליארד דולר, בעוד החוב הלאומי שלה ממשיך לגדול.

"השווקים יעדיפו לקוות שהמשבר יוכל להיפתר במהירות, אך ההתמודדות עם הבעיות השונות שהוא מטיל תיקח זמן רב", אמר פיליפ פול מ-HSBC. "תשואות האג"ח יישארו בשיעורים גבוהים עד שיהיה ברור כמה זמן יימשך המיתון באירופה, ועד שתכניות הצנע במדינות עתירות החוב יישומו במלואן", הבהיר פול.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד