כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

גם ב-2011 היה קשה יותר להיפטר מצרפתיות משומשות

יונדאי וטויוטה הן המכוניות המשומשות שנחטפות בזמן הקצר ביותר • בעלי רנו וסיטרואן, לעומת זאת, עלולים להמתין חודשיים עד למכירתן

גם ב-2011 היה קשה יותר להיפטר מצרפתיות משומשות



גם אם רכשתם היום את הרכב האופנתי בעל המותג החזק ביותר, מי מבטיח לכם שהוא יהיה מבוקש באותה מידה ביום שבו תבקשו להיפטר ממנו ולשדרג לרכב חדש?

אחת הדילמות הצרכניות הקשות שעומדת בפני לקוח פרטי או מוסדי היא איזו מכונית לקנות. הסיבה לכך נעוצה לא רק במחיר הרכישה הגבוה יחסית של המכונית, אלא גם בצורך לשקלל את תנאי מכירתה. זאת משום שערכה של מכונית נקבע לא רק לפי מידת האטרקטיביות שלה כיום, אלא גם לפי מידת האטרקטיביות שלה ביום שבו תימכר.

אחד המדדים הבולטים שמאפשרים לאמוד את האטרקטיביות של המכונית ביום מכירתה החוזרת הוא מבחן הזמן - כלומר, כמה זמן אורכת מכירת הרכב ליד שנייה. התשובה לשאלה זו משקללת למעשה יחדיו את ירידת ערך המכונית המשומשת, את השמירה על כוח המותג ואת היקף מכירותיה בשוק, ומבטאת בצורה חד משמעית את היכולת של בעל המכונית להשיב לעצמו חלק גדול ככל הניתן מההשקעה שעשה בעבר. מכונית, חשוב להדגיש, אינה דומה לנדל"ן, ואינה יכולה לשמור על ערכה. המשתנה היחיד הוא ערכה של איזו מכונית נשחק פחות.

אז כמה זמן לוקח למכור מכונית משומשת? בעבר היה ניתן למצוא את התשובה לשאלה זו רק לאחר עיון מעייף במודעות למכירת רכב בעיתונים ובאתרי האינטרנט. ואולם, כאשר חברות הליסינג וההשכרה מחזיקות כ-60%-65% משוק המכוניות המשומשות (בנות שלוש שנים), ניתן למצוא היום את התשובה לשאלת 100 אלף השקלים במגרשי החברות.

מנתונים של שתי חברות ליסינג, אוטו סנטר (השייכת להרץ) וחברת אלבר, שהגיעו לידי TheMarker, עולה כי בין המכוניות הנפוצות בציי הרכב כיום, דווקא רנו מגאן תבלה את הזמן הרב ביותר במגרשים עד שיימצא לה קונה, ואחריה סיטרואן C4. מהעבר השני, יונדאי i30 וטויוטה קורולה הן המכוניות שנחטפות כיום כלחמניות טריות.

"בעיה תדמיתית"

מנתוני אוטו סנטר עולה כי רנו מגאן (מודל 2008) בילתה את הזמן הרב ביותר במגרשי החברה - 58 יום בממוצע. כך גם עלה מנתוני חברת אלבר - 65 ימי המתנה בממוצע. "הבעיה של המגאן היא בעיה תדמיתית", מסביר אבינועם בר, מנהל הטרייד-אין של קרסו, יבואנית רנו. "מצאנו את נקודת התורפה, ואני פותר אותה בזכות שלוש שנות אחריות שאני מעניק. זה מאפשר מכירה של המון מכוניות מדגם רנו מגאן בחודש, במחיר גבוה משל חברות אחרות. אלבר, למשל, מוכרת ב-37 אלף שקל, ואנחנו מוכרים ב-50 אלף".

במקום השני מדורגת מכונית צרפתיה נוספת, סיטרואן C4, שנמכרת תוך 51 יום בממוצע. במקום השלישי מדורגת מכונית יפנית דווקא, מיצובישי לאנסר, מהדגם הקודם, שלפי נתוני אוטו סנטר נדרשים כ-50 יום כדי למכור אותה, ולפי נתוני אלבר נדרשים לשם כך 35 יום (42.5 יום בממוצע). הסיבה לכך נעוצה בבעיית התדמית של המיצובישי, שאינה נובעת מאמינות, אלא משחיקת המותג בשוק הישראלי.

הקהל הישראלי אמנם גיוון את טעמו ורוכש כיום מכוניות מדגמים רבים יותר ומסוגים שונים, אך בשוק המשומשות נראה כי טעמו עדיין שמרני. הצרכן הממוצע רוצה מכונית שנחשבת לאמינה ובעלת תדמית של כזו ש"שומרת על ערכה". כך, המשפחתית הקומפקטית יונדאי i30 היא הנמכרת "הטובה" ביותר של המשומשות ב-2011, לאחר שיצאה מן המגרשים בתוך כ-12 יום בלבד בממוצע. מיד אחריה נמצאת טויוטה קורולה, אשר נמכרת בתוך 15.5 ימים בממוצע.

מאזדה 2 נמכרת אף היא במהירות יחסית - תוך 17.5 ימים בממוצע, כמו פורד פוקוס. העובדה שמאזדה 3, המכונית הנמכרת בישראל, נמצאת רק במרכז הטבלה (29 ימי המתנה בממוצע), אפשר לייחס לעובדה שהשוק היה מוצף במכוניות כאלה מ-2008, לאחר שהמותג מאזדה החזיק אז בנתח שוק מכובד של 16%.

"המשומשות יתייקרו ב-2012"

מבט במחירון יד 2, אגב, מגלה שהזמן שלוקח למכור את המכונית לא משתקף בהכרח בשינוי ערכה. יונדאי i30, למשל, המכונית המבוקשת ביותר מבין אלה שנבדקו, איבדה במהלך 2011 רק 14% מערכה, בעוד שערכה של טויוטה קורולה, המדורגת במקום השני צנח ב-25%. מאזדה 2 מציגה, כצפוי, אובדן ערך איטי של 7.7% בלבד, בעוד שסיטרואן C4, אשר ממתינה, כאמור, ללקוחות יד שנייה כחודשיים, מאבדת רק 16%.

ההסבר לכך טמון בעובדה שלא כל המכוניות במחירון מגיעות מליסינג, וייתכן שלסיטרואן ביקוש גבוה בקרב לקוחות פרטיים. גם במגרשי המכירה, המכונית אולי "תקועה" במשך זמן רב, אך כאשר מגיע לקוח שמתעניין במכונית, לא נדרשת הנחה גדולה כדי למכור אותה.

אגב, לפי נתוני אוטו סנטר, שיעור ההנחה שנרשם במחירי המשומשות לעומת מחירון לוי יצחק נע לאורך השנה סביב 19.8% - שינוי מזערי לעומת הנחה ממוצעת של 20.4% ב-2010.

"2011 היתה שנה מאתגרת בשוק המכוניות המשומשות, מאחר וחברות הליסינג הזרימו הרבה מכוניות אל השוק, וגם היבואנים הציפו אותו במכוניות מוזלות יחסית, שבאו על חשבון רכישת רכב משומש", אומר בר. לדבריו, "גם חגיגות הדילרים, שבהן מכרו מכוניות חדשות עם 0 ק"מ, טרפו את השוק המשומש. בחלק מהמקרים זה הוביל לירידת מחירים".

לעומת זאת, טוען בכיר בענף הרכב כי הנתון המשפיע ביותר על המחירים בשוק המשומשות הוא דווקא "המחיר בספרים" של חברות הליסינג. כלומר, ערכה של המכונית המשומשת כבטוחה. "רבים מתייחסים למגרשי מכירה מלאים כסימן מצוקה, אבל לחברות הליסינג אין בעיה לדחות את המכירה של מכוניות משומשות", הוא מסביר.

לדבריו, "הביקוש הוא פחות או יותר קשיח, ואם אני לא יכול להשיג את המחיר שאני רוצה, אני מחכה קצת. אפשר לדחות הפסדים, ואם אפשר להרוויח - כדאי לממש מיד.

"כאשר הפער בין המחירון למחיר בספרים גדל, אני יכול לתת שיעור הנחה גדול יותר, ואם הפער יורד - ההנחה יורדת. הערך של מאזדה 3 בת שלוש שנים, למשל, הוא 70% ממחירה כחדשה. אם לא יקרה שינוי דרמטי, כך הוא יישאר בשנים הבאות. אני יכול להרוויח אלף שקל על מכונית אם המחירון פחות טוב, או 4,000 שקל אם הוא טוב יותר, ולכן לעתים נדירות אני מפסיד. כיוון שהרוב המוחלט של המכוניות המשפחתיות הן בציי הרכב, חברות הליסינג שולטות בהיצע".

בכירים בענף מעריכים ש-2012 צפויה להיות שנה רעה בשוק הרכב החדש, אבל שנה טובה למכוניות המשומשות. דני שמעוני, מנכ"ל הרץ ואוטו סנטר, אומר כי "השנה שוק המשומשות הגיב לגאות שאפיינה את ענף הליסינג לפני שלוש שנים, שכן מרבית המכוניות שסיימו את תקופת ההשכרה והליסינג הגיעו עכשיו לשוק הזה. מכאן, אני מעריך שב-2012 יווצר מחסור במכוניות משומשות, בשל הרכש הדל שבוצע ב-2009. מחסור זה, כמו גם התייקרות המכוניות החדשות, עשוי להביא גם לייקור של רכב יד שנייה".

המקור הבכיר בענף מצטרף להערכה כי המחירים בשוק המשומשות יעלו ב-2012: "חברות הליסינג יצמצמו את ההיצע", הוא מעריך. "בשנה הבאה הרבה לקוחות יאריכו חוזי ליסינג, כדי להימנע מייקור מחירי הליסינג. אם יש פחות מכוניות בשוק, המחירים עולים וזמן המכירה מתקצר". לדבריו, בשל ההיצמדות לערך המכונית בספרים, העלייה במחירים לא תהיה דרמטית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד