י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הדגל ירד לחצי התורן

הערכה: עונש מוות יוטל על הרוצח שביצע את הטבח המחריד

בעקבות הטבח המחריד שאירע בשבת האחרונה בביהכנ"ס בפניסליבניה: קריאות להטיל על הרוצח עונש מוות • הנשיא טראמפ: "היורה צריך לקבל עונש מוות"; במקביל הנשיא הורה להוריד את הדגל לחצי התורן • התובע הכללי של ארה"ב מעריך: "האשמות עשויות להוביל לעונש מוות"

הערכה: עונש מוות יוטל על הרוצח שביצע את הטבח המחריד
אילוסטרציה צילום: פיקסה ביי

לאחר הטבח הנורא בפיסטבורג שבמדינת פנסילבניה, שם נרצחו אחד עשר יהודים בזמן תפילת שחרית ביום שבת בבוקר, אמר הנשיא טראמפ: "אנחנו לא נפסיק את התכניות שלנו. לא ניתן לרוע לשנות את חיינו".

טראמפ הורה על הורדת הדגל - שמוצב על כל בניין פדרלי - עד ל-31 לחודש. טראמפ אמר כי "אנשים שרוצחים בבתי כנסת או במקומות תפילה נוספים, צריכים לקבל את העונש החמור ביותר וצריך לשקול להחזיר את עונש המוות".

 

כזכור, ביום שבת בבוקר הרוצח רוברט באוורס בן ה-48 כתב בטוויטר לפני שיצא למסע הרצח: "אני לא יכול לראות את האנשים שלי נרצחים, הארגון HIAS מסייע להגירת אנשים לארה"ב. לא אכפת לי, אני נכנס".

הרוצח התכוון לארגון יהודי-אמריקאי שהוקם במטרה לסייע ליהודים נתיני ארצות הברית, להשיג רישיונות כניסה עבור קרוביהם שבאירופה ולהילחם בחוקים המגבילים את אפשרות ההגירה של יהודים מארץ לארץ.

בנוסף, הארגון גם עוסק בפליטים מאפריקה וממדינות במזרח התיכון. על פי דיווחים בארה"ב, הרוצח התמקד בבית הכנסת הספציפי, מאחר וחברי הקהילה תמכו בפליטים מוסלמים והוא החליט לנקום בהם. הרוצח היה נאצי מוצהר ששנא יהודים ומוסלמים כאחד.

על פי הדיווח ברשת CBS, היורה התבצר בקומה השלישית של בית הכנסת אחרי שרצח מתפללים בקומת הקרקע ובמרתף של בית הכנסת.

אחד עשר יהודים נרצחו במסע יריות של הרוצח שירה לכל עבר בשבת בבוקר בשעה 10 (שעון מקומי). בנוסף, נפצעו ארבעה שוטרים שנכנסו לתוך המבנה מיד כשהם הגיעו למקום, לאחר קרב יריות - הרוצח נכנע והסגיר את עצמו לכוחות הימ"מ.

טראמפ אמר לאחר הטבח: "אני לא אוהב לראות שומרים חמושים מחוץ לבתי כנסת, אך אולי אין ברירה וצריך להציב שם חמושים". טראמפ הוסיף כי "אולי צריך להחזיר את עונש המוות בארה"ב", ואם היה שומר חמוש בבית הכנסת אולי הטבח היה נמנע.

טראמפ הוסיף: "אמריקה כולה מתאבלת על רצח המוני של יהודים אמריקנים בבית הכנסת 'עץ החיים' בפיטסבורג. אנחנו מתפללים לאלו שנספו ויקיריהם, ולבנו יוצא לשוטרים האמיצים שנפצעו קשה. ההתקפה האנטישמית המרושעת הזו היא תקיפה על האנושות, כולנו יחד נעבוד כדי למגר את הרעל של האנטישמיות מהעולם שלנו, אנחנו חייבים להתאחד כדי לנצח את השנאה".

הרוצח פרסם עשרות מסרים אנטישמיים בחודש האחרון, כולל הכחשת השואה ותיאוריות קונספירציה בנוגע ליהודים שמשתלטים על כדור הארץ וגרמו להגירה המונית לארה"ב, הוא כתב כי "היהודים הם ילדי השטן".

התובע הכללי של ארה"ב, ג'ף סשנס, אמר כי "משרד המשפטים יוסיף את האישום של 'פשע שנאה' ואישומים פליליים נוספים על הירי ההמוני בבית הכנסת בפיטסבורג, והאשמות הללו עשויות להוביל לעונש מוות". 29 סעיפים נקבעו נגד הרוצח.

במקביל, הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, דני דיין, הגיע בדקות האחרונות לזירת הרצח בבית הכנסת "עץ החיים", בפיטסבורג. דיין, נחת לפני שעה בשדה התעופה המקומי לאחר המראה מאריזונה, ישירות מהכנס השנתי של JNF.

דיין ישתתף בלוויות הנרצחים ובאירועי אבל ציבוריים. כמו כן, יפגוש את מושל פנסילבניה, טום וולף, את ראש עיריית פיטסבורג, ביל פדוטו ואת הקהילה היהודית ומנהיגיה.

דיין: "כעת ביקרתי בזירת הטבח הנוראי, מדובר באירוע האנטישמי החמור בארה"ב מאז ומעולם. כשהגעתי לשליחותי בארה״ב לא דמיינתי שאצטרך להתמודד עם אירועים מן הסוג הזה".

עוד הוסיף דיין: "הגעתי לכאן להיות עם אחינו ואחיותינו בשעה הטרגית הזו. כדי לכבד את הנרצחים, להתפלל להחלמת הפצועים ולחבק קהילה יהודית אבלה שאני מאוד אוהב. אני משתתף בצער העמוק של משפחות הנרצחים. הקונסוליה הכללית בניו יורק ומשרד החוץ יסייעו ככל הניתן לקהילה היהודית המקומית".

לסיום אמר: "היום הוא יום להרכין ראש ולהזיל דמעה. אבל ממחר צריך להגביר כפל כפליים את המלחמה חסרת הפשרות בחיה האנטישמית שמרימה ראש. אירוע אנטישמי - גם אם קורה אלפי ק׳״מ מירושלים - הוא אירוע מקומי עבור מדינת ישראל."

דונאלד טראמפ טבח בית כנסת אירוע ירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד