כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024

"אם האיראנים יחסמו את מיצרי הורמוז נטביע את הספינות שלהם"

מומחים: אם המיצרים ייחסמו, מחיר הנפט עלול לקפוץ ב-50% תוך ימים ספורים

  • י' טבת התשע"ב
מיצרי הורמוז, איראן צילום: גטי אימג`ס
מיצרי הורמוז, איראן צילום: גטי אימג`ס

אם איראן תעמוד באיומה לחסום את מיצרי הורמוז, נתיב מעבר חיוני לכמעט חמישית מהנפט הנסחר בעולם, ההשפעה תהיה מיידית: אנליסטים בתחום האנרגיה אומרים כי מחיר הנפט יתחיל לזנק ויעלה ב-50% או יותר תוך ימים. לאיראן אין אינטרסים לבצע את החסימה, מכיוון שהיא תפגע בכלכלתה שלה - ובכלכלת סין, הלקוחה הגדולה שלה - אולם מומחים מזהירים כי בימים הבאים עלולה לחול הסלמה לא רציונלית שתפגע בכלכלה העולמית.

כעת יורדים מחירי הנפט בעולם. החוזים על הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק למסירה בפברואר יורדים ב-0.6% ל-102.63 דולר לחבית במסחר האלקטרוני בניו יורק, לאחר שאתמול ננעלו ברמה של 103.22 דולר לחבית. בלונדון יורדים החוזים על הנפט מסוג ברנט ב-0.2% ל-113.44 דולר לחבית. אנליסטים מקפיטל אקונומיקס העריכו כי מחיר הברנט עלול לזנק באופן זמני ל-210 דולר לחבית אם המיצרים ייסגרו.

"אם האיראנים יבחרו להשתמש בצי הצנוע שלהם ובטילים נגד ספינות כדי להתקיף את כוחות המערב, הם ייתקלו בתגובה מהירה שתשמיד במהירות את היכולת הימית שלהם", אמר דיוויד גולדווין, לשעבר מתאם משרד החוץ האמריקאי לענייני אנרגיה בינלאומיים. "אנחנו נטביע את הפריגטות שלהם".

למרות המתיחות הגוברת מול המערב, כולל אפשרות איסור על יבוא מאירופה שעליו הכריזה איראן ביום רביעי, איראן לא צפויה לנקוט בפעולות כל כך עוינות, אומרים רוב המומחים לפוליטיקה של המזרח התיכון. בכירים בממשל בארה"ב אומרים כי הצי החמישי של ארה"ב, שנמצא בבחרין הסמוכה, עומד היכון להגן על נתיב התובלה הזה, ואם יהיה צורך יפעל צבאית נגד איראן.

הכלכלה המעורערת של איראן עצמה תלויה בייצוא לפחות 2 מיליון חביות נפט ביום דרך המיצר, שהוא הנתיב הימי היחידי מהמפרץ הפרסי. מצור ימי יעניש גם את סין, הלקוחה החשובה ביותר לנפט האיראני, ואחת הצרכניות הכבדות של הנפט מהמפרץ הפרסי. סין השקיעה רבות בשדות הנפט באיראן והתנגדה למאמצי המערב להטיל סנקציות על איראן בעקבות התוכנית הגרעינית של האחרונה.

למרות שיש סיבות רבות להימנעות מעימות צבאי, אנליסטים בתחום הנפט ויחסי החוץ אומרים כי חוסר שיקול דעת עלול לגרום לתגובת יתר של אחד הצדדים. "אני חושש שהם מקרטעים לעבר משבר שאף אחד לא רוצה בו", אמר הלימה קרופט, אסטרטג גיאופוליטי בכיר בברקליס קפיטל. "יש סכנה של הליכה על הקצה מכל הצדדים".

האיומים לא מנעו מהנשיא אובמה מלחתום בסוף השבוע שעבר על חקיקה המטילה סנקציות נגד הבנק המרכזי של איראן, שנועדה להקשות על איראן למכור את הנפט שלה. גם האיחוד האירופי לא נמנע מלהטיל חרם על יבוא נפט איראני. אנליסטים בתחום האנרגיה אומרים כי אפילו חסימה חלקית של מיצרי הורמוז עלולה להקפיץ את מחיר הנפט הגולמי תוך כמה ימים ב-50 דולר לחבית או יותר. וזה יגרום להתייקרות הבנזין ליותר מ-4 דולר לגאלון בארה"ב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד