י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

אובמה: ארה"ב לא יכולה לממן עוד את מאבקי העולם

תוך עשור יסיג הצבא האמריקאי כחצי מיליון חיילים ברחבי העולם • תקציב הפנטגון יספוג קיצוץ של 10% תוך שנתיים, ויעמוד ב-2013 על 662 מיליארד דולר

  • י"ג טבת התשע"ב
אובמה: ארה"ב לא יכולה לממן עוד את מאבקי העולם

ארה"ב צועדת לעבר עידן חדש בו ישתנה משמעותית סדר העדיפויות על רקע הלחצים הפיננסיים, והנוכחות הצבאית של הצבא האמריקאי תתכווץ בכמעט שליש ברחבי העולם בשנים הקרובות - כך אמר אתמול נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

הממשל האמריקאי הציג באחרונה את "דוקטרינת אובמה" לעשור הקרוב, המורכבת משלושה עיקרים. הראשון הוא כי מלחמות ה-11/9, שעלו מאות מיליארדי דולרים למשלם המסים האמריקאי, עומדות בפני סיום. אחרון החיילים האמריקאים כבר עזב את עירק, והכוחות הצבאיים באפגניסטן צפויים לסגת ממנה עד 2014. מספר החיילים האמריקאים מחוץ לארה"ב, העומד כיום על 1.6 מיליון חיילים, יצומצם תוך עשור ב-490 אלף. אובמה מסר באחרונה בביקורו באוסטרליה כי ארה"ב לא תוכל עוד להתמודד כלכלית בעתיד עם לוחמה בשתי חזיתות במקביל.

הנחת היסוד השנייה בדוקטרינה היא כי על ארה"ב להתמקד בזירה האסייתית המתעוררת ובמאבק הכוחות הכלכלי והפוליטי מול סין, בשעה שמדינות רבות בעולם החופשי מצפות שארה"ב תמשיך להוות משקל נגד למעצמה האסייתית הלא דמוקרטית.

מדיניות הפנים הכלכלית של ארה"ב מהווה את היסוד השלישי בדוקטרינה, ולדעת רבים גם החשוב בהם, על רקע המשבר הכלכלי הקשה שפוגע באמריקאים מאז 2008 והחוב הלאומי התופח, שהגיע לשיא של 13 מיליארד דולר ומקשה על הממשל להמריץ את הכלכלה.

ההתמקדות בשיקום הכלכלה האמריקאית והקיצוצים הנדרשים בביטחון יביאו לקיצוץ של 10% בתקציב הפנטגון בתוך שנתיים. בשנת 2012 הופחת התקציב ב-27 מיליארד דולר ל-709 מיליארד דולר, ובשנת 2013 הוא יופחת בעוד 47 מיליארד דולר, ויעמוד על 662 מיליארד דולר. עם זאת, בחוגים שונים כבר נמתחה ביקורת כי הקיצוץ בתקציב הפנטגון כולל גם צמצום בתקציבי המחקר ובהשקעות בטכנולוגיות חדשניות, אשר בעבר הוכיחו עצמן כבעלות תרומה עצומה לכלכלה ואומצו על ידי המגזר הפרטי, כמו פיתוח האינטרנט, מנועי הסילון וצלחות לווין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד