י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

העוקץ האירי: האיש העשיר באירלנד חשוד בזיוף פשיטת רגל

המיליארדר האירי שון קווין, שהכריז על פשיטת רגל בנובמבר האחרון לאחר שנותר עם חובות של כ-3 מיליארד ליש"ט לבנקים, חשוד כי הוא ומשפחתו ממשיכים לנהל עסקים חובקי עולם

  • י"ג טבת התשע"ב
העוקץ האירי: האיש העשיר באירלנד חשוד בזיוף פשיטת רגל

איל ההון האירי שון קווין, שהוכרז לפני מספר חודשים כפושט רגל לאחר שנקלע לחובות של מיליונים בעקבות המשבר הכלכלי, חשוד על ידי בנקים וחברות ביטוח במדינה כי הוא ממשיך לנהל עסקים חובקי עולם, במקום לשלם את חובותיו.

סיפור הסינדרלה של "מייטי קווין", כפי שכונה בפי חבריו, הפך אותו לאישיות ידועה בתקופת השגשוג הכלכלי שחוותה אירלנד משנות ה-90 ועד לקריסת בועות הנדל"ן והפיננסים ב-2008. קווין, שגדל במשפחת חוואים פשוטה, צבר הון בהיקף של מיליארדי ליש"ט, לאחר שהקים קונגלומרט עסקי הכולל מפעלי בטון, רשת מלונות, טורבינות רוח ונדל"ן.

אולם, בנובמבר שעבר נדמה היה שכל זה היסטוריה עבור איל ההון האירי. קווין הוכרז כפושט רגל על ידי בית משפט בבלפסט, ולאנגלו אייריש בנק, שנקלע לקשיים בזמן המשבר והולאם בלית ברירה על ידי ממשלת אירלנד, אמר קווין כי הוא נותר עם הון של 11 אלף ליש"ט בלבד ונכסיו מסתכמים במרצדס מזדקנת ושטח אדמה של 650 דונם.

בהתבטאות נדירה בתקשורת, אמר באחרונה קווין כי הוא קורבן של הפאניקה הגלובלית שאחזה בשווקים ושהביאה לקריסת אירלנד. "אנשים כמוני היו טיפשים מספיק להיכנס למלכודת, ולוו יותר מדי כסף מהבנקים כי האמינו בהם", אמר.

אך הבנקאים באנגלו אייריש בנק, אחד המוסדות הפיננסים שסיפקו לקווין הלוואות נדיבות בזמן הבועה, חושדים כי הודאותיו של איל ההון כוזבות וכי באמצעות מניפולציות פיננסיות הוא ומשפחתו שולטים בנכסים בעלי ערך רב, בין היתר במרכז קניות באוקראינה ובנכסי נדל"ן בעמק הסיליקון המתפתח של הודו.

חובותיו של קווין לבנק מסתכמים ב-2.8 מיליארד ליש"ט, אך במעמד של פושט רגל, החובות האלו דינן כאבודים. המערכת הפיננסית במדינה עדיין מלקקת את פצעיה, והיקף ההלוואות חדלות הפירעון של הבנקים האיריים וחברות הביטוח נאמד בכ-70 מיליארד ליש"ט.

"אני מניח שתמיד הייתי מאוד תאב בצע", הודה קווין בנאום נבואי ב-2005. "מעולם לא הייתי מרוצה ממה שיש לי ותמיד חיפשתי אחר הזדמנויות חדשות". קווין, שבמידה רבה היה השם והפנים של הפריחה הכלכלית של אירלנד, נהפך גם למי שייצג את קריסתה. קשה לנבא מתי יתגלה אם מאחורי הפנים הללו מסתתר יזם נמרץ, גם אם אימפולסיבי, שאכן איבד את כל שהיה לו, או איש עסקים ממולח שלא היסס לחמוק בדרכי עורמה מהחזר חובות לתושבי המדינה בה עשה את הונו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד