ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

לכבוד החורף: עצות מהרפואה העממית

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי עם שלל עצות, טיפים ורעיונות איך לשמור על הבריאות בימי החורף הקרים • כיצד להישמר משפעת ומהן הדרכים הטובות ביותר לטפל בה

לכבוד החורף:  עצות מהרפואה העממית
אילוסטרציה צילום: .

לפי התחזית, השנה צפוי לנו חורף קר. גם כאשר החורף לא כל-כך קר הוא מביא לנו מחלות ומחושים רבים, כל שכן כאשר חורף קר ורטוב. רוב הבעיות נגרמות ע"י וירוסים, במילים אחרות, בקופת החולים לא תקבלו שום עזרה. כמובן, תמיד אפשר להיעזר בהומיאופתיה: זוהי שיטת הטיפול הכי יעילה כנגד מחלות ויראליות, אבל לא תמיד היא זמינה לכם מה גם שהעלויות בטיפול הומאופתי לא קטנות. אז מה, אין מה לעשות? יש ויש! – שיטות עממיות, מה שנקרא "שיטות סבתא", עזרו כבר לדורות רבים בעבר ויכולות לעזור גם לכם! ובכן, לפניכם מספר שיטות טיפול עממיות, שיכולות לעזור לכם לעבור את החורף ביתר קלות:

טיפול בשקד השלישי: לשטוף את האף 3 פעמים ביום במי ים (או לפחות במי מלח). אופן השטיפה: למשוך את המים בנחיר – ולירוק. לשיעול חזק אצל הילדים: לשים אבקת חרדל לתוך גרבי צמר וללבוש אותם לכל הלילה. שיטה אחרת: לפני השינה, לשפשף את כפות הרגליים של הילד בשום וללבוש גרביים חמים. לשיעול וליחה בגלל דלקת ריאות/סמפונות: להרתיח קליפת תפוחים ב-2 כוסות מים (ניתן להמתיק לפי הטעם בדבש או סוכר חום) ולשתות. יש לשתות את המרתח 3 פעמים ביום. במקרה של שיעול יבש: תשפכו מים רותחים על בבונג יבש ותנשמו את האדים.
במקרה של שיעול עם ליחה: תשפכו מים רותחים על מרווה יבשה ותנשמו את האדים (לא בזמן ההנקה!).

לדלקות שונות (בלוטות הלימפה, סינוסים וכו'): לערבב קמח עם דבש עד לקבלת בצק במרקם רגיל ולהניח על מקום הדלקת. לאף סתום: לטבול מקלות צמר גפן (אלה שמוכרים לניקוי אזני התינוק) בדבש ולתחוב לאף לרבע שעה. לכאבי גרון: להקציף ביצה, להוסיף לכוס מים חמימים ולגרגר 6 פעמים ביום. שיטה אחרת: לטפטף 8 טיפות שמן אורגנו לכוס מים ולשתות בלגימות 2 כוסות כאלה במשך היום. אם הסיבה לכאב הגרון היא שיעול, מועיל גם לשתות מיץ גזר טרי.

לכאבי גרון מאד מועילות שטיפות (גרגור תמיסה בגרון). כמה אפשרויות תערובות לשטיפה: כפית אחת של סודה לשתיה למהול בחצי ליטר מים חמים. לגרגר כל שעה. לא לבלוע. תה קמומיל. להכין כרגיל, כמו שמכינים לשתייה, אבל לא להמתיק. לקרר עד שיהיה פושר. לגרגר כל שעה. לסחוט מיץ לימון ישר לכוס מים ולגרגר. להוסיף כף ברנדי, ערק או וודקה לכוס מים חמים ולגרגר. להמיס 1/2 כפית מלח שולחן ב-1/2 כוס מים – ולגרגר. לחזור על כך 4 פעמים ביום. כמה טיפות שמן לבנדר/עץ התה/תימין לכוס תה – לגרגר כמה פעמים ביום. אפשר לשלב בין תמיסות שונות במשך היום.

אם התחילה נזלת או שפעת, יש לקחת כל שעתיים כף מיץ בצל. לילדים מומלץ לערבב את המיץ עם דבש. במקביל ניתן למצוץ או ללעוס פרופוליס או סוכריות/טבליות מכילות פרופוליס. שיטה נוספת: 2-3 פעמים ביום שתו תה ירוק עם ארבע שיני שום חתוכות גס וחצי לימון טרי וכפית סילאן להמתקה. אם השפעת גרמה לכאב ראש - לעסות שמן מנטה במצח, ברקות, בעורף ומאחורי האוזניים.

לכאב ראש שלא קשור להצטננות - לקשור למצח חתיכות תפוח אדמה חי עטוף בבד חיתול. יש אנשים שאצלם בתקופת החורף מחמירים התקפי מיגרנה. לאנשים כאלה מומלץ: לשפוך לסיר תערובת של מים וחומץ ביחס 1:1, להביא לרתיחה ולשאוף 15 פעמים את האדים מעל הסיר.

לטיפול באזניים. הטיפול הטוב לכאבי אוזניים זה חימום. יש 2 שיטות חימום להקטנת כאבי אוזניים: לחמם ע"י חפץ מחומם או אוויר חם מפֶן (ממרחק 15-30 ס"מ מהאוזן) במשך עד 5 דקות. רטיות מחממות על האוזן. רטייה חמה מוציאה את המחלה החוצה. אם יש מוגלה, ניתן להוציא גם אותה ברטייה. אופן הכנת הרטייה הוא: לחמם מים או כוהל מהול או שמן (עדיף שמן זית). לקחת חתיכת בד ולקפל מספר פעמים. לצפות נייר בשכבה דקה של שעווה. לעשות חתך בנייר לפי גודל האוזן. להרטיב את הבד ולהצמיד לעור סביב האוזן. לשים את הנייר מעל הבד ומעל זה לשים צמר גפן בצורה כזאת שצינור השמיעה לא ייסתם. כל שיכבה תהיה גדולה מקודמתה ב-2-3 ס"מ. לקשור את הכל אל הראש בעזרת תחבושת או צעיף. להשאיר ל-2-3 שעות. למרוח את העור סביב האוזן בווזלין או בשמן תינוקות. למהול 50 מ"ל כוהל ב-50 מ"ל מים ולחמם קצת. להרטיב גזה בתמיסה ולשים סביב האוזן, כאשר האוזן עצמה והפתח לצינורית השמיעה צריכים להישאר פתוחים. לעשות חתך בנייר פרגמנט ולהלביש אותו על האוזן בצורה כזאת, שהאוזן תישאר פתוחה. לשים צמר גפן מעל הנייר. לקשור עם תחבושת ולהשאיר לשעה-שעתיים.

למניעת דלקת בשלפוחית השתן יש לשתות מיץ חמוציות בלתי ממותק בתוספת תרכיז חמוציות או ויטמין C וכן להוציא את הקפה מהתפריט ולהקפיד על שתית כוס מים או תה כל שעה. לשפתיים סדוקות – למרוח על השפתיים דבש או משחות מכילות פרופוליס. אין ללקק את השפתיים, כי זה מחמיר את הבעיה. במקרים של צרידות אפשר להרתיח יחד תאנים וסובין חיטה, לסנן ולשתות 2 כוסות ביום בלגימות.

למניעת הידבקות בתקופת מגפת השפעת. לקחת 2 לימונים, להוציא את הגרעינים, ואת הלימונים לגרד. לגרד 2 ראשי שום ולהוסיף ללימון המגורד. לערבב. להוסיף ליטר מים רותחים (מיד לאחר הרתיחה). לכסות, לשים על המקרר לשלושה ימים. לאחר מכן יש לסחות ולסנן את התמיסה ולשים במקרר. יש לקחת כל בוקר לפחות רבע שעה לפני האוכל עד לפסח. בדוק ומנוסה. שיטה נוספת – שיטת המקלחת. כל בוקר יש לעשות מקלחת חמה במשך 3 דקות, מיד אחרי זה מקלחת קרה ל-1/2 דקה, מיד אחרי – מקלחת חמה ל-3 דקות ושוב מקלחת קרה ל-1/2 דקה. ניתן לשלב בין שתי השיטות. שיטה נוספת, טובה להרבה דברים שונים, ביניהם למניעת מחלות חורף – זה פעילות גופנית. פעילות גופנית גורמת להפרשת חומרים (אנדורפינים) שמחזקים את המערכת החיסונית. לכן פעילות גופנית סדירה הינה גם גורם חיובי למניעת המחלות.

בכל עונות השנה יש את המזונות המתאימים לאותה העונה מבחינה בריאותית. בעונת החורף המזונות המתאימים לאכילה הם: חרדל, צנונית, בצל, שום, קטניות, ביצים, בשר ועוף, גריסים, שיבולת שועל, בטטה, תפוח אדמה, אגוזים, פיצוחים, גזר, דלעת, הל, ג'ינג'ר, פפריקה, פלפל, ציפורן וקינמון. האוכל צריך להיות מבושל (מרקים, דיסות, חמין וכדו'). מומלץ לאכול מרקים חמים כל יום. מומלץ להוסיף למרק ג'ינג'ר ובצל ירוק. ההמלצה חשובה במיוחד לאנשים שכבר חלו. מחקרים מדעיים הוכיחו את יעילותו של מרק עוף לריפוי המחלות. המזונות המחלישים את הגוף ולכן מסוכנים במיוחד בעונת החורף, הם מוצרי קמח לבן (לחם לבן, בורקסים, פיצות וכדו'), סוכר לבן (כולל ממתקים וחטיפים למיניהם), משקאות תעשייתיים מתוקים (במיוחד אלה המוגזים שביניהם), מזון מעושן, מעובד ומשומר. יש להימנע גם מצריכת חלב ומוצריו. המשקאות המומלצים הם משקאות טבעיים בתוספת תבלינים מחממים כמו: מיץ גזר סחוט עם ג'ינג'ר, תה ג'ינג'ר עם לימון סחוט ודבש, תה עם לימון וכדו'. בעת הצטננות יש לשתות תה נענה או מנטה; תה עם לימון.

למניעת/הפחתת כמות הליחה מומלץ להוציא (לחלוטין!) מהתפריט חלב ומוצריו. מומלץ לאכול הרבה גריסים, שיבולת שועל וירקות שורשיים (צנון, צנונית, בטטה, קולרבי, שורש סלרי, שורש פטרוזיליה) ולהפחית בצריכת בוטנים ובמבה. ניתן לתת לילדים דייסת שיבולת שועל כבר מגיל שנה וטוב תעשו, אם תרגילו אותם להתחיל את היום מדייסת קווקר כבר מגיל זה.

בתקופת החורף מומלץ להשתמש בתוספי תזונה מתאימים. קודם כל, זה ויטמין C. לצורך חיזוק כללי של הגוף יש לקחת מידי יום ויטמין C בכמות של 15 מג' לכל קילוגרם משקל הגוף של אדם. חשוב לקחת אותו אחרי אורחת בוקר, או אחרי ארוחת הצהרים. היום יש הרבה חברות שמייצרות ויטמין C. לא כולם איכותיים. אין הרבה טעם לקחת ויטמין C לא איכותי, כי הוא פשוט יופרש מהגוף. איך לדעת שהויטמין איכותי? – פשוט מאד: תבדקו על תווית המוצר. כדור ויטמין C איכותי מכיל גם פקעות ורדים. במצבי סטרס יש להכפיל את כמות הויטמין. אנשים מעשנים או חולים במחלות כרוניות או אקוטיות גם הם זקוקים למינון אחר של הויטמין. אם הרגשתם שחליתם, אל תחכו להופעת התסמינים – קחו כדור אבץ למציצה: במקרים רבים זה ימנע את התפתחות המחלה. אם בכל זאת תחלו, תמשיכו לקחת כדור אבץ למציצה כל שעתים-שלוש, זה יקל עליכם בהרבה.

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ואינו מחליף פניה לאבחון, ייעוץ וטיפול מקצועי. חורף בריא לכולם!


ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד. מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה. טל.לתגובות ושאלות ולהזמנת תור בקליניקה: 054-8450103

קישורים:
אתר הבית
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד