י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

המדיניות המוניטרית של אחמדינג'אד: אסור לסמס את המלה "דולר"

הבנק המרכזי האיראני ממשיך לחפש דרכים לחזק את המטבע המקומי, לאחר שבשבוע שעבר נאלץ למכור דולרים בשוק ואף לקבע את השער • תושב איראן שיוצא לחו"ל רשאי לרכוש עד 1,000 דולר

  • ט"ז טבת התשע"ב
המדיניות המוניטרית של אחמדינג'אד: אסור לסמס את המלה "דולר"
נשיא איראן לשעבר אחמדיניג'אד צילום: ארכיון בחדרי חרדים

תושבי איראן נדהמו לגלות הבוקר כי הודעות טקסט המכילות את המלים "דולר" או "מט"ח" אינן מגיעות ליעד המבוקש. עם זאת, הודעות זהות שלא מכילות את המלים האסורות כן נשלחות בקלות מטלפון לטלפון, כך מוסרת היום סוכנות הידיעות, רויטרס.

מסתבר כי המשטר האיראני המציא שיטה מקורית לשרוד את משבר המט"ח המקומי המתחולל במדינה האסלאמית על רקע הקשחת הסנקציות הבינלאומיות נגדה. לצד סדרה של התערבויות הבנק המרכזי בזירת המסחר ובמקביל להגבלות בסחר המטבעות חוץ, על תושבי איראן נאסר כעת להזכיר את המטבע השנוא ביותר - הדולר האמריקאי. לפי שעה לפחות, האיסור חל על שליחת הודעות SMS בלבד.

הריאל האיראני חווה חולשה החל מהשנה החדשה, כאשר במהלך השבוע שעבר בלבד איבד כ-20% מערכו מול הדולר, וזאת על אף ההתערבות של הבנק המרכזי ביום רביעי האחרון ומכירת מכירת כ-200 מיליון דולר בשוק. הבנק המרכזי נאלץ להתערב לאחר שהריאל צנח משער של 13,500 ריאל לדולר אחד ל-18 אלף. באותו יום קיבע הבנק את שער הריאל על רמה של 14 אלף. בנוסף לצעדי חילוץ של המטבע המקומי, הוגבלה באיראן פי 2 הכמות המותרת לרכישת דולרים במזומן ליוצאים לחו"ל. כעת, היוצאים מאיראן רשאים לרכוש עד 1,000 דולר לנפש בלבד.

יחד עם זאת, ממשל האיראני מצהיר בפומבי כי אין סיבות ממשיות להיחלשות הריאל והתנודתיות המתרחשת הינה פרי של הלחץ הפסיכולוגי על הסוחרים בזירת המט"ח. כמו כן, בטהראן סבורים כי השפעה של הקשחת הסנקציות הבינלאומיות על הכלכלה המקומית מוגבלת אם בכלל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד