כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

הצלחה,הכישלון ואתגר - סיכום שנת 2011

שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', מסכם את שנת 2011 ברגשות מעורבים: הצלחה ניכרת בצמצום מספר ההרוגים מחד גיסא, אך כישלון מסתמן מאידך גיסא • וגם: מהו האתגר הניצב בפנינו?

הצלחה,הכישלון ואתגר - סיכום שנת 2011

שנת 2011 מסתיימת, תמונת המאבק הלאומי בקטל בדרכים מתבהרת. ומתחדדים ההצלחה, הכישלון והאתגר:

ההצלחה ניכרת לעין: בתוך עשור בלבד ירד מספר ההרוגים השנתי בישראל בכ 35%, על אף עלייה מקבילה בהיקף הנסועה והתגברות הצפיפות בכבישים. המסקנה המעודדת היא שתאונות הדרכים אכן אינן גורל אלא מחדל הניתן למניעה, באמצעות מחויבות לאומית להתמודדות עם התופעה, ובדרך של הפעלת תוכנית לאומית למאבק בתאונות.

בתוך ההצלחה הכללית מותר לשאוב סיפוק מהצלחה נקודתית גדולה אף יותר: בשנים אלה פחת בחדות רבה בהרבה מספרם של הנהגים הצעירים ההרוגים - מ-54 נהגים צעירים הרוגים בשנת 2001, ל-21 נהגים צעירים הרוגים בשנת 2010. לא ניתן לקבוע שהצלחנו לפתור את בעיית הנהגים הצעירים, עדיין הם נהרגים בקצב של כמעט אחד לשבועיים, אבל הוכחנו לעצמנו שכאשר אנו מזהים בעיה ומטפלים בה באופן נקודתי ויסודי, ההצלחה בוא תבוא.

גם הכישלון נראה לעין: בשנתיים האחרונות נשברה מגמת הירידה במספרי ההרוגים, והתהפכה לעליה חדה. גרף ההרוגים השנתי, שלאורך עשור התרגלנו לראותו גולש כלפי מטה באופן רציף, נשבר בשנה שעברה והפך לעליה מכאיבה של תוספת כ 10% למספר ההרוגים. השנה המסתיימת נותרת באותו קו מגמה, אם לא גרוע מזה. קשה להניח את האצבע על הסיבה המובהקת לכישלון השנתיים האחרונות, אולם אי אפשר להתעלם מההקבלה המטרידה לקיצוץ הדראסטי בתקציבי הבטיחות בדרכים שקיצצה הממשלה במקביל, מ-550 מיליון ₪ לכ-300 מיליון ₪ בלבד, קיצוץ שאחת מתוצאותיו היתה החלשתה הדרמטית של האכיפה בכבישים על ידי משטרת התנועה.

המסקנה החשובה והמעניינת ביותר מסיכום השנה היא האתגר: ניתוח יסודי של החיתוכים השונים של מאפייני הנפגעים, מעלה שתי אוזלות עיקריות: הערבים והקשישים.

ערביי ישראל מהווים 20% מהאוכלוסיה, אבל חלקם בין ההרוגים והפצועים קשה בתאונות הדרכים יותר מכפול ומהווה בין 40% ל-45%. במיוחד חמורים הנתונים הנוגעים לנהגים ולנוסעים, הממעטים להיחגר מאחור (24% בלבד, לעומת 70% במגזר היהודי), ולפעוטות הנפגעים בתאונות חצר. בשנת 2010 כל הפעוטות שנהרגו בתאונות בישראל היו ערבים.

גם בקרב ציבור הקשישים, המהווים 10% מהאוכלוסיה, מוסיף חלקם בין הרוגי התאונות לעמוד על 20%.

האתגרים המרכזיים העומדים לפתחנו, אפוא, הם שיפור התשתיות, ההסברה והחינוך והאכיפה במגזר הערבי, וכן הסדרת סביבת הולכי הרגל והפיכתה לבטוחה יותר באזורים בהם מרוכזים קשישים, דוגמת בתי דיור מוגן, מועדוני קשישים, קופות חולים ושכונות ותיקות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד