י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

סטודנטים יכתבו טוקבקים נגד אנטישמיות תמורת 7,500 שקל בשנה

המלגה, הממומנת על-ידי התאחדות הסטודנטים, מציעה לסטודנטים לכתוב תמורת תשלום טוקבקים וסטטוסים ברשתות החברתיות כתגובה לביטויי אנטישמיות

סטודנטים יכתבו טוקבקים נגד אנטישמיות תמורת 7,500 שקל בשנה

,

התאחדות הסטודנטים הארצית והסוכנות היהודית יעניקו מלגה לסטודנטים שיכתבו פוסטים וטוקבקים נגד אנטישמיות ברשתות החברתיות. המלגה מוצעת לכל סטודנט שלומד במוסד מוכר על-ידי המועצה להשכלה גבוהה. "האינטרנט משמש ככלי משמעותי בהפצת האנטישמיות, שנאת ישראל והיהודים ומכאן שבימת האינטרנט היא גם המקום בו ראוי להיאבק נגד אתרים אלו, לשמוט את הקרקע תחתיהם ולתרום מידע אמין ומאוזן", נכתב במסמך הסבר שהפיצה התאחדות הסטודנטים.

מטרות הפעילות מוגדרות במסמך כ"התמודדות, מאבק וצמצום האנטישמיות" ו"העמקת והרחבת פעילות ההסברה של הסטודנטים במדינת ישראל והעמקת מעורבותם בנעשה בעולם בהקשר ליהודים ומעמדה של ישראל". על מנת לקבל את המלגה יצטרך הסטודנט לבצע חמש שעות שבועיות של פעילות אנטי-אנטישמית באינטרנט וברשתות החברתיות. גובה המלגה הוא 7,500 ש"ח.

המלגה ממומנת כעת מכספי התאחדות הסטודנטים, מה שמעלה תהיות האם לא כדאי לנצל את הכספים המושקעים בה למלגות אחרות - בדגש על מלגות על בסיס סוציו-אקונומי - ולא לפרויקט שקשה לכמת את יעילותו. "בדקנו מי צריך את זה יותר כשקיבלנו מועמדים, אבל לא בדקנו תלושי משכורת " אומר טל דרור, מרכז המלגה למאבק באנטישמיות.

לדברי אסנת רייכמן, האחראית על נושא המלגות בהתאחדות הסטודנטים, מתבצע כעת חיפוש אחר קרנות שיכסו רטרו-אקטיבית את הוצאות המלגה. יחד עם זאת, במסגרת ההכשרה עברו הסטודנטים המשתתפים בה סיור במחלקת הניו-מדיה של משרד החוץ.

המלגה, המוענקת החל מהשנה, כבר מעוררת הדי ביקורת . "התאחדות הסטודנטים משתמשת במדיה החברתית לצרכי תעמולה", נכתב באל-ג'זירה. "כשכסף מחליף ידיים, איך אפשר להגדיר זאת אחרת מאשר תעמולה משולמת?", כתב אתר חדשות הטכנולוגיה TheNextWeb.

"יש ברשת תופעות בזויות של הפצת חומרים אנטישמיים ותיאוריות קונספירציה בפורומים, רשתות חברתיות וטוקבקים- עד לאתרי חדשות מיינסטרים", אומר דרור. "כסטודנטים אנחנו חייבים לעזור לשנות את זה". לדברי דרור הסטודנטים מעורבים בסוגים שונים של יצירת תוכן כתוב וויזואלי, כולל תגובות בפייסבוק וטוקבקים באתרים. "אם יש כתבה באתר מיינסטרים כמו BBC ו-CNN שגולשת לפסים אנטישמים, אז אנחנו מגיבים. זה שדה קרב שאנחנו פעילים בו", אומר דרור. לדבריו הסטודנטים אינם מזדהים כמי שלוקחים חלק במלגה.

האם אין כאן מימד של תעמולה?

"מימד התעמולה נשלל כי אנחנו לא מכתיבים לסטודנטים איך להגיב. אנחנו נותנים להם יד חופשית. יש הרבה רטוריקות של אנלוגיות של שואה שחוזרות על עצמן, אז אנחנו כותבים מאגר תשובות מוכנות להפצה. אבל זה רק מאגר לעזר".

האם אפשר בכלל למדוד את היעילות של הפרויקט?

"זה לא מדיד. גם אם המלגה תתקיים עוד 20 שנה נצליח להתמודד רק עם מיל האחוז הקטן של התופעות האנטישמיות. אבל העשיה חשובה כהתאחדות, כסטודנטים וכבני אדם".

אילו גבולות אם בכלל חלים על ההתבטאויות של הסטודנטים במסגרת המלגה?

"אנחנו רק חודשיים בדרך ומנסים כרגע לגבש מדיניות. ניסינו להכשיר אנשים שלא להגיב בצורה מתלהמת. אנחנו לא נכנסים לדיונים עם כל בחור משועמם שכל מה שהוא עושה זה להכפיש יהודים באינטרנט, אבל לפעמים קשה ואתה נכנס לזה אישית. זה אתגר". מהתאחדות הסטודנטים נמסר כי בתוכנית המלגה משתתפים כעת 23 סטודנטים. שנבחרו לאחר תהליך מיון שכלל כתיבת חיבור באורך 400 מילים.

הסטודנטים המשתתפים במלגה פועלים בארבעה צוותים: צוות שמרכז אתרים ומשתמשים המפיצים תכנים אנטישמיים, בין היתר בהתבסס על מאגרי הנתונים של הליגה נגד השמצה (ADL) ומרכז שמעון ויזנטל ועל תוכנה ייעודית שפותחה לנושא, צוות שיוצר "תכנים כתובים וויזואליים שנועדו להתמודד עם הרטוריקה האנטישמית הנפוצה באינטרנט", לשון התאחדות הסטודנטים. על מנת ליצור את התכנים נעזרים הסטודנטים במאגר מוכן של שאלות ותשובות ל'רטוריקה אנטישמית נפוצה'. תפקידו של צוות נוסף הוא לייצר ולאתר סרטונים ביו-טיוב, בעוד שצוות נוסף יופקד על הפעילות בפייסבוק ובטוויטר.,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד