י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כואבים את הסטיגמה – חוסר טיפול במצוקה נפשית

רבים סובלים ממצוקות נפשיות שונות, אך רק מיעוט פונה לאבחון, ומקבל טיפול מתאים. ד"ר מיכאל בונצל, פסיכיאטר מומחה, מסביר מדוע שיתוף ותמיכת הסביבה הקרובה מהווים חלק משמעותי מהצלחת הטיפול

ד"ר מיכאל בונצל
ד"ר מיכאל בונצל



רבים סובלים ממצוקות נפשיות שונות, מצוקות אלה מתחילות במרבית המקרים באופן מתון הכולל תחושות דכדוך וחרדה אשר ללא טיפול עלולות להתפתח להפרעות קשות יותר לטיפול. למרות זאת, אחוז גבוה מהסובלים אינם פונים לטיפול, פחות מ-10% מקבלים טיפול מתאים בזמן המתאים ו- 30%-40% לא מקבלים טיפול כלל בשל הפחד מסטיגמה. אנשים אלה נושאים את הכאב במגירות ליבם וחיים תחת מעטה של חוסר אמון בטיפול שיכול לרפאם וחוסר יכולת לשתף אחרים במאבקם.

במרבית המקרים הסטיגמה מובילה את המצוקה למצב קשה הרבה יותר עד שנחווית ההתמוטטות ואין מנוס מטיפול. בשלב זה, המצוקה כה גדולה עד שהיא הופכת לחלק ממאפייני האישיות ואינה נוצרת רק כתוצאה מהשפעה של הסביבה או של מצבים מסוימים. בנוסף, העמידות לטיפול גבוהה יותר, משך הטיפול הנדרש גדול הרבה יותר, התפקוד נפגע משמעותית, קיימת ירידה קוגנטיבית וחוסר תפקוד חברתי ומשפחתי. הרבה לא מודעים למצב וסבורים כי האמונה והמידות הטובות מגנות מפני המצוקה אך למעשה שכיחותן של בעיות דוגמת דיכאון וחרדה, אינה תלוית אוכלוסייה.

השפעת הסטיגמה על הטיפול

אנשים המגיעים לטיפול עם הסטיגמה וחוסר הפתיחות, מקשים את הטיפול, אינם משתפים פעולה בטיפול, אינם מאמינים בטיפול תרופתי והתנהגותי ונמנעים מלשתף ולקבל את תמיכת הסביבה, כולל המשפחה הקרובה ביותר. אין ספק כי החשיפה קשה מאין כמוה, במקרים רבים אנשים אלה מסתגרים בביתם ולמעשה פורשים מחיי החברה והקהילה תוך שקרוביהם מציינים כי הם סובלים מעייפות כרונית או בעיות בריאות אחרות על מנת לא לחשוף את הסוד. למרות הקושי, התבודדות ופרישה מחיי החברה יקשו על הצלחת ההתאוששות ויעמיקו את המצוקה.

השיתוף ותמיכת הסביבה הקרובה מהווים חלק משמעותי מהצלחת הטיפול. הוכח שבני זוג התומכים ומגיעים לטיפול יחד עם בני זוגם הסובלים ממצוקה מאפשרים לבן הזוג להתאושש מהר יותר ובאופן יעיל ואפקטיבי לאורך זמן מהמצוקה בה הוא שרוי. חשוב להבין כי מצוקה נפשית היא הרבה פעמים דבר הנובע משינויים הקשורים בהורמונים, במיוחד אצל נשים אך גם אצל גברים או משינויים ומצבים בחיים וכי חשוב להתייחס אליה כאל מחלה לכל דבר. טיפול נכון ומוקדם יביא במקרים רבים להחלמה מלאה בעוד הדחקה וחוסר טיפול יובילו למשבר קשה יותר ולמצב שעלול להיות אפילו כרוני.

התקדמות הטיפול ותפיסתו בקהילה

בשנים האחרונות חלו שינויים רבים בנושא הטיפול במצוקות נפשיות. הטיפול הנפשי, אשר בעבר בוצע ע"י בעלי מקצוע שאינם טיפלו בהתאם לרוח התורה ולא היוו חלק מן הקהילה, הפך לנגיש הרבה יותר. כיום ניתן לקבל טיפול ממומחים בתחום המגיעים מתוך הקהילה ומטפלים בהתאם לרוח התורה. זאת ועוד, הרבנים, הרבניות, משגיחי הישיבות, המנהלות, המחנכות ועמותות שונות בקהילה פתוחים לפניה ומסייעים בחיבור למומחים הרלוונטיים שעובדים בצמוד לגדולי הדור ולפוסקים בקהילה.

התקדמות נוספת הייתה בתחום של הטיפול התרופתי. בעבר הטיפול היה כרוך בתופעות לוואי, כולל תופעות שהיו נראות לעין. כיום הטיפול הרבה יותר בטוח ונוח מבחינת תופעות לוואי, אינו גורם לתופעות התמכרות ומביא להקלה הרבה יותר מהירה. תרופות דוגמת ציפרלקס ואחרות מקלות על תופעות דיכאון, חרדה, אובססיה וכו' ומאפשרות למרבית המטופלים לקיים חיי שגרה תוך מעקב רפואי.

השינוי החשוב ביותר נעשה בתפיסת הקהילה את נושא המצוקה הנפשית. בעבר היה נהוג לחשוב שמצוקות נפשיות נובעות מחוסר אמונה ומוסר, מדיבוק שאחז באדם ומבעיות בהשקפה בעוד כיום ידוע כי המצוקות נובעות מהשפעות הורמונאליות ומשינויים הקורים בגילאים שונים, בדומה למחלות אחרות. בעקבות זאת ההשפעה על המעמד החברתי ועל האפשרות לשידוך קטנה והבושה הכרוכה בקבלת סיוע וטיפול נעלמת.

לסיכום, חשוב להיות ערניים למצוקות נפשיות ולקבל את הסיוע הנדרש בזמן, ככל שהטיפול מוקדם יותר תקופת ההתמודדות קצרה יותר והטיפול אפקטיבי יותר. הטיפול מחייב שיתוף פעולה מלא בדומה לכתוב "הרחב פיך ואמלאהו" (תהילים פ"א, י"א), מטופלים צריכים לצפות ולקוות להחלמה מלאה ממצוקותיהם ולא להסתפק בשיפור מינימאלי, תוך ביצוע כל הנדרש על מנת לקבל טיפול רפואי מתאים. אם הם יפתחו את פיהם לקדוש ברוך הוא מעט, הוא ייתן מעט. אם הם ירחיבו את פיהם, ויבקשו החלמה מלאה, הוא ישלח את הישועה המלאה. הכול תלוי במוכנותם לצאת ממחבואם בתוך המחלה, לדרוש עזרה מאנשי המקצוע, ולבקש עזרה מלאה מן הרופא הנאמן.

ד"ר מיכאל בונצל, פסיכיאטר מומחה לילדים ומבוגרים, מנהל השירות הפסיכיאטרי בביה"ח מעייני הישועה

שורה של רופאים ופסיכיאטרים המתמחים בנושאי דיכאון וחרדה עומדים לשרותך בפורום המומחים של אתר Goodays- האתר המקיף לטיפול בדיכאון וחרדה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד