ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

הירקות יתייקרו בשיעור של עד 100% בעקבות גל הקור

עליית מחירי העגבניות, המלפפונים הקישואים והחצילים תורגש כבר בימים הקרובים ותימשך עד שלושה שבועות

  • כ"ט טבת התשע"ב
הירקות יתייקרו בשיעור של עד 100% בעקבות גל הקור



הקור העז השורר בימים האחרונים ברחבי הארץ, מעכב את הבשלת הירקות וצפוי מחסור בתוצרת בשווקים ועליית מחירים של 6-8 שקלים לק"ג בירקות העיקריים, כך לדברי מנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון. לדבריו, עליית מחירי העגבניות, המלפפונים, הקישואים והחצילים תורגש כבר בימים הקרובים ותימשך שבועיים עד שלושה שבועות, בדומה להתייקרות שהורגשה בשווקים בחודש שעבר, גם היא כתוצאה ממזג האוויר הקר.

אלון הוסיף כי על אף שבטווח המיידי יתייקרו מחירי הירקות, מחירי פירות הקיץ הנהנים ממזג האוויר הקר צפויים להיות השנה זולים יותר ובאיכות טובה יותר ומחירם בשווקים וברשתות צפוי להיות נמוך בעד 30% ממחיריהם בשנה שעברה. הכוונה בפירות קיץ היא לתפוחים, אגסים, משמשים, שזיפים, אפרסקים נקטרינות ועוד, שיחלו להגיע לשווקים בראשית חודש מארסבכמויות גדולות יותר מאשר בשנה שעברה. כמו כן פירות הקיץ צפויים להיות באיכות טובה כך להערכת מועצת הצמחים.

עוד נמסר כי על פי אומדן כלכלני המועצה, ממוצע נזקי האקלים לחקלאים מגיע ל-160 מיליון שקל בשנה: הניזוקים הגדולים הם מגדלי הירקות, הפירות, פרי ההדר, מגדלי זיתי מאכל ושמן זית, מגדלי פרחים וענפי החי. הברד, הקרה והכפור פוגעים בירקות ובפירות פגיעה פיזית והם אחראים לנזקים הגדולים ביותר בענפים אלה.

מועצת הצמחים היא גוף סטטטורי שהוקם ב-2004 והיא עוסקת במחקר חקלאי, במחקר שווקים, בעידודו פיתוח ענפי חקלאות חדשים, לרבות שיטות עיבוד חקלאי, ביטוחים כנגד אסונות טבע, הדברת מזיקים ופעולות לוויסות אספקת הירקות והפירות לשווקים.

"חסרים לחקלאות 5,000 עובדים זרים"

הקור העז אינו האחראי הבלעדי למחסור ולהתייקרות הצפויה של הירקות, כך אמר יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור, בתגובה להודעת מועצת הצמחים. המושבים הם יצרני הירקות הגדולים בישראל ומספקים כמעט את כל הירקות לשוק המקומי וליצוא.

"גם בשנה שעברה שררו טמפרטורות דומות בעונה זו", אמר צור, "והגורם העיקרי להתייקרות הצפויה, כמו לנזקי העוסקים בענף הירקות, הוא המחסור בעובדים והכוונה לעובדים זרים. אילו היה לענף כוח אדם מיומן נוסף, החקלאים היו מצליחים להתמודד עם פגעי מזג האוויר בצורה יעילה. על ממשלת ישראל להגדיל ב-5,000 את מכסת העובדים הזרים. מספרם צריך לעלות מ-26 אלף, ל-32 אלף כדי לאפשר להם למצות את פוטנציאל היצור החקלאי, לספק לשוק המקומי תוצרת זולה ואיכותית ולהגדיל את היצוא. אם מקבלי ההחלטות לא יתעשתו, יאמירו מחירי הירקות ויהיו זהים למחירי הירקות באירופה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד