כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

שערוריה • סכנת חיים לילדים במרכזי בריאות הנפש

ליצמן, התפטר: חברי הוועדה לזכויות הילד נדהמו לגלות כי במרכזים לבריאות הנפש אין די מיטות אשפוז לילדים • אורלב: "השטח זועק 'שריפה', אבל המערכת מחזיקה בחולים כבני-ערובה"

"הילדים עלולים להזיק". צילךום אילוסטרציה
"הילדים עלולים להזיק". צילךום אילוסטרציה



הוועדה לזכויות הילד ערכה היום (א') סיור בשני המרכזים לבריאות הנפש המאשפזים ילדים הסובלים מבעיות נפשיות: איתנים ונס ציונה.

הוועדה עמדה על המצוקה הנגרמת בשל מחסור במיטות אשפוז ואשר גורמת לילדים לסכנה כפולה. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב, "הילדים עלולים להזיק לעצמם או לזולתם, עד כדי סכנת נפשות".

לדבריו, "בכל שנה בדיוני ועדת סל הבריאות ניתנת עדיפות למחלות כמו סרטן, לב וכלי דם, משום שברור שכאן מדובר בסכנת חיים. מתברר שחוסר תשומת הלב הראויה לשירותי בריאות הנפש, גם היא מסכנת חיים בכלל, ובתוכם חיי ילדים. כמו במקרה של אסון הכרמל, כשמשרד האוצר מנע העברת תקציב עד לביצוע הרפורמה, גם בשירותי בריאות הנפש נמנעים תקציבים חיוניים ומצילי חיים, כשהחולים מוחזקים כבני ערובה עד שתבוצע הרפורמה של שירותי בריאות הנפש. השטח זועק 'שריפה' אבל המערכת ממשיכה להחזיק בחולים כבני ערובה וכאמצעי לחץ על מנת להעביר את הרפורמה. כבר 15שנה מנסים להעביר את הרפורמה ובינתיים חולים קשים אינם מקבלים את הטיפול הראוי".

מן הנתונים עולה כי רק 40% מבין הילדים הזקוקים לאשפוז פסיכיאטרי מקבלים את מלוא הטיפול, וזאת בשל מצוקה קשה במספר מיטות האשפוז, ובשל העובדה שכיום יש רק שני מרכזי אשפוז כאלה, שניהם במרכז הארץ. במרכז לבריאות הנפש איתנים יש מחלקה ובה 15 מיטות לילדים עד גיל 12 ו-15 מיטות לבני נוער, ומרכז לבריאות הנפש בנס ציונה 30 מיטות לילדים עד גיל 12.

ליצמן, התפטר

"התקינה שמשרד הבריאות קבע אינה מספיקה לטיפול בילדים", אמר יואב כהן, מנהל מחלקת ילדים ונוער באיתנים, "בנוסף, לפעמים גם קשה למצוא כח אדם לתקנים הקיימים, מקצוע הפסיכיאטריה לילדים הוא מקצוע במצוקה. חסר גם כח סיעודי. בניין בית החולים נבנה לפני 70 שנה כבית יתומים ערבי, ומאז בקושי עבר שיפוץ, לאחר בגץ שהגישו ההורים, לפני 15 שנה. המקום אינו מותאם לצרכים מודרניים".

מנהלות בתי הספר הפועלים באיתנים ובנס ציונה העלו בעיה נוספת – כשמשתחררים ילדים מאשפוז באמצע השנה, קשה מאד למצוא מסגרות חינוכיות שיקלטו אותם באמצע השנה. יו"ר הוועדה זבולון אורלב: "החינוך המיוחד חייב להיות יותר תוקפני ובמקרים קיצוניים להחתים את שר החינוך על צו שמחייב בית ספר לקבל ילד. לא ייתכן שילדים שמשתחררים באמצע השנה מאשפוז בבית חולים לחולי נפש לא ימצאו מסגרת חינוכית מתאימה שתקלוט אותם. חוק חינוך חובה מקנה למשרד החינוך סמכות לאכוף על מסגרת חינוכית לקבל את הילד בכל עת שהוא נזקק לה. בעת היותי מנכ"ל משרד החינוך החתמתי את השר המר ז"ל שלוש פעמים על צו כזה ואילצנו ראשי עיר ומנהלי מוסדות לקבל תלמידים למרות רצונם".

נציין כי על פי אמות המידה העולות מדו"ח המבקר בנושא השריפה בכרמל (על פי ההדלפות), על סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, למהר ולהגיש את התפטרותו לנוכח הממצאים הנ"ל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד