ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

האשה העשירה ברוסיה: כדי להסתדר בעסקים, חייבים לתת שוחד

בראיון יוצא דופן לעיתון "קומסומולסקאיה פראבדה" מספרת ילנה בטורינה, אשתו של ראש עיריית מוסקווה לשעבר, כיצד שוחד הוא אמצעי הכרחי להקמת פרויקטים ברוסיה • בעלה והיא מבוקשים על ידי השלטונות במדינה בחשד למעורבות במעילה, וטוענים לרדיפה פוליטית

  • ט' שבט התשע"ב
האשה העשירה ברוסיה: כדי להסתדר בעסקים, חייבים לתת שוחד
שווה הרבה יותר. חבילת דולרים



תרבות השוחד והשחיתות הנפוצה בכלכלת רוסיה זכתה לחשיפה בוטה בשבוע שעבר, כאשר ילנה בטורינה, המיליארדרית הרוסית ואשתו של ראש עיריית מוסקווה לשעבר, אמרה בראיון לעיתון רוסי כי גם היא, כרעיית ראש עיר ובעלת אימפריית נדל"ן, נדרשה לשלם שוחד לפקידים, משטרה ובתי משפט כדי לקדם פרויקטים נדל"ניים אותם שהקימה.

בטורינה שוהה כיום באוסטריה, לאחר שנמלטה עם בעלה יורי לוז'קוב מרוסיה בעקבות רדיפה של הקרמלין. שר הפנים של רוסיה ביקש השבוע את עזרתה של אוסטריה בהגשת צו הבאה לבטורינה, המבוקשת כעדה במשפט פלילי הנוגע למעילה בבנק מוסקווה. נציגה המשפטי של בטורינה טען כי מעולם לא סירבה להעיד וכי מעולם לא קיבלה זימון, אף שזה נשלח לאינטקו, חברת הנדל"ן שהיתה בבעלותה באותה עת.

לוז'קוב, אחד הדמויות החזקות ברוסיה, כיהן כראש עיריית מוסקווה במשך 18 שנה. לפני כשנתיים הוא הסתכסך עם נשיא רוסיה, דמיטרי מדוודב, וראש הממשלה, ולדימיר פוטין, והודח מתפקידו. בטורינה נחשבה האשה העשירה ברוסיה והונה הוערך לפני כשנתיים ב-2.9 מיליארד דולר. היא החזיקה באימפריית נדל"ן שנקראה אינטקו, אותה מכרה בחודשים האחרונים בכמיליארד וחצי דולר, על רקע הדחת בעלה מתפקידו. בטורינה מואשמת במעורבות במעילה בבנק אוף מוסקווה, שנשיאו, אנדריי בורודין, וסגנו, דמיטרי אקולינין, הואשמו במעילה של 458 מיליון דולר. התביעה ברוסיה טוענת כי ההונאה התבצעה באמצעות חברת קש הקשורה לעסקיה של בטורינה.

בראיון לעיתון "קומסומולסקאיה פראבדה", שלו תפוצה של יותר מ-2 מיליון עותקים, אמרה בטורינה: "זו סנסציה שנתתי שוחד? זה שום דבר מיוחד. כל המדינה מושחתת. גם אברמוביץ' (רומן) עצמו אמר (במשפט המתקיים נגד ברזובסקי בלונדון) שהוא נותן שוחד ומחלק את כספו לפקידים. מה מיוחד בכך?"

בלי שוחד זה בלתי אפשרי?, נשאלה בטורינה.

"זו המדינה שלנו", השיבה.

"כשנתת שוחד היית רעייתו של ראש העיר, הוא גם יכול לנקום באנשים האלה. חשבתי שהיחס שונה כשמדובר באשתו של גורם בכיר", היא נשאלת.

"הייתי נותנת שוחד לפקידים בכירים שהיו צריכים לפתור את הבעיות שלי בעסקים. הפקידים היו ברמה כזו שבעלי לא יכל לעשות נגדם דבר. יש לנו פקידים בכל מיני תפקידים שטסים לחו"ל, מתניידים במכוניות יוקרה, יש להם וילות, אבל אין יחס בין המשכורות שלהם למה שהם עושים. משהו לא בסדר מתנהל במדינה שלנו. ככל שהעסק שלי גדל והרוויח יותר, נדרשתי לשלם יותר".

כמה פעמים נתת שוחד ועל מה?

"נראה לך שספרתי במשך 20 שנה ורשמתי כמה נתתי ולמי?" ענתה בטורינה. "זה תהליך עבודה רגיל. אנשי עסקים רבים נותנים שוחד כדי שלא יבדקו את העסק שלהם, לצורכי רישום ואישור מסמכים, כדי שבית המשפט יפסוק לטובתם או לקבל איזה פרויקט בנייה. לוקחים שוחד על כל דבר במדינה. הפקידים פשוט צריכים להתפרנס".

את יכולה לאמוד במספרים על איזה סכומים אנחנו מדברים?

"על סכומים שאתה לא חולם עליהם. השוחד ניתן לכל מיני גורמים, כל אחד והתיאבון שלו. בכמה בנקים, למשל, אתה נדרש להעביר סכומי כסף למי שאישר לך מתן אשראי בגובה של 20%-25% מגובה האשראי שקיבלת".

השוחד הוא כ-10% מגובה העסקה?

"כנראה שכן. כולם נותנים וכולם מקבלים וכולם גם יודעים את זה", אמרה בטורינה.

"שתחיה רק על המשכורת שלך"

דברים אלה מחדדים את היקף השחיתות וההתנהלות ברוסיה. כיום פועלות ברוסיה הרבה חברות זרות רבות ובהן חברות אמריקאית, גרמניות וכן חברות ואנשי עסקים ישראלים. בין הידועים בהם אליעזר פישמן באמצעות חברת מרילנד (הנשלטת באמצעות החברות מבני תעשיה, החברה הכלכלית ירושלים ודורבן) ולב לבייב באמצעות חברת אפי פיתוח.

באחרונה פירסם המשרד לביטחון פנים ברוסיה נתונים על היקף הפשיעה במדינה. מהנתונים עולה כי היקף השוחד העסקי ברוסיה קפץ ב-2010-2011 פי 3.5, וכיום נדרשים אנשי עסקים שונים לשלם כ-8,000 דולר בממוצע לפקידים כדי לקדם את עסקיהם. ארגון השקיפות הבינלאומי, Transparency International, פירסם לאחרונה כי רוסיה מדורגת במקום 143 מתוך 182 מדינות ברמת השחיתות.

"ההתבטאויות של בטורינה ממחישות את הנעשה ברוסיה", מסביר אלכס טנצר, ישראלי העוקב אחר הנעשה ברוסיה. "תנאי להצלחה לקידום פרויקטים ברוסיה הוא קירבה לשלטון. זה ידוע לכולם שרוסיה היא אחת המדינות המושחתות בעולם. רואים זאת בכל מקום ומדברים על זה בגלוי בחדשות או בסרטי קולנוע. הקללה הכי נוראה ברוסית היא 'שתחיה רק על המשכורת שלך'.

"כיום בטורינה חוששת להיכנס לרוסיה פן תיאסר. נגד בטורינה עומדת ותלויה חקירה, אך בראיון שהעניקה היא למעשה מטילה חומר נפץ ואומרת במלים פשוטות: 'גם אני, הנמנית עם אחת המשפחות החזקות ברוסיה בעסקים ובפוליטיקה, נאלצתי לשלם שוחד'. כרגע בטורינה מדברת מבלי להזכיר שמות, אבל אם ילחצו עליה היא עשויה לחשוף שמות ולהציג מסמכים נגד גורמים הנמצאים בצמרת הבכירה מדינה ובמפלגה השלטת. אם זה יקרה, הדבר עשוי לפגוע בקמפיין של פוטין המועמד לנשיאות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד