כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

'חוק ההאזנות' יטפל גם בעברייני הסלולר

הצעת חוק חדשה של רוחמה אברהם תבהיר כי גם מכשירי הסלולר נקראים 'מחשב' וכל ניסיון לפריצה או האזנה להם - יהווה עבירה על החוק • ההצעה אושרה במליאה

מאזינים לו? צילום ארכיון
מאזינים לו? צילום ארכיון

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') את הצעת חוק המחשבים של חברת הכנסת רוחמה אברהם-בלילא (קדימה). ההצעה תאפשר לישראל לאשרר את האמנה למניעת פשעי מחשב.

הצעת החוק באה להרחיב את ההגדרה 'מחשב' שבחוק המחשבים, כך שתחול גם על מכלול אביזרי התקשורת ועל טלפונים סלולריים. כמו כן, מציעה אברהם לקבוע עבירה בגין החדרת תוכנה המאפשרת ביצוע האזנת סתר למכשיר סלולרי, גם אם בפועל לא בוצעה ההאזנה המתוכננת.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי המונח 'מחשב', מוגדר בחוק המחשבים כמכשיר הפועל באמצעות תוכנה לעיבוד אריתמטי או לוגי של נתונים, לרבות ציודו ההיקפי, לרבות מערכת מחשבים, אך למעט מחשב עזר.

מכשיר הנכנס להגדרה שלעיל זוכה להגנה רחבה מאד, המגנה בעקיפין על ערכים מוגנים חשובים, לרבות רכוש ופרטיות. בין ההגנות ניתן למנות את האיסור הפלילי על חדירה שלא כדין לתוכן המחשב, ואת האיסור הפלילי לערוך תוכנה באופן המסוגל לגרום נזק או שיבוש למחשב או לתוכנו.

היקפה של הגדרת 'מחשב' בחוק הנוכחי - שנויה במחלוקת. על פי ניסוחה הכולל היא חלה על מגוון רחב של מכשירים, כגון: שעון יד, מכונת כביסה ומעלית. משום כך, הנטייה הרווחת בפסיקה המשפטית היא לפרש את החוק שלא כפי משמעות המילים שבו. כי אם על פי תכליתו המשוער.

כאמור, השאלה האם הגדרה זאת רחבה די הצורך בכדי לכלול אביזרי תקשורת, טלפון סלולרי, מרכזיית תקשורת ונתבי תקשורת לא הוכרעה בחוק עצמו. פסיקה של כמה מבתי המשפט המחוזיים נוטה להשיב על שאלה זאת בחיוב... אך עם זאת, בהיעדר הכרעה ברורה דיה בחוק עצמו, ולמצער בפסיקה של בית המשפט העליון, מהססים גופי אכיפת החוק להפעיל אותו גם על פגיעה בטלפונים סלולריים ואביזרי תקשורת אחרים.

התוספת המוצעת להגדרה 'מחשב' בחוק המחשבים, נועדה להעניק לאביזרי תקשורת ולטלפון סלולרי הגנה זהה להגנה המוענקת למחשב מכוח החוק.

שני התיקונים המוצעים גם יחד, נועדו למנוע מצב שבו רשויות אכיפת החוק יימצאו במצב של חוסר בהירות משפטית, בכל הנוגע לתוכנות 'ריגול' המותקנות על נקלה במכשירי טלפון ניידים, במטרה לבצע האזנות סתר. התיקונים נועדו לקבוע כעבירות חמורות את הכנת התוכנות הללו ואת הפצתן.

23 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בה להכנתה לקריאה ראשונה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד