י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

והרב עובדיה מציל את אטיאס מידי 'מתקפת הדיור' • סיקור מיוחד

כרגיל, כל האמצעים כשרים למען המטרה הלא-רשמית: להשמיץ את הציבור החרדי ושלוחיו בפרשת הקריטריונים לדיור • שרים, ח"כים ואנשי תקשורת - כולם היו שותפים לקרקס נגד שר השיכון, אריאל אטיאס • רק נחמה אחת היתה לו: ברכה חמה מהגר"ע יוסף לאחר קריאת התורה של שבת

אחד דואג לרוסים והשני (גם) לחרדים. איווט מול אריאל. עיבוד: בחדרי חרדים
אחד דואג לרוסים והשני (גם) לחרדים. איווט מול אריאל. עיבוד: בחדרי חרדים



ביום רביעי האחרון, באולם ירושלים שבכנסת, כינס ח"כ זאב בילסקי מקדימה את פורום ראשי הרשויות בראשו הוא עומד, בפעולה משותפת עם התאחדות הסטודנטים, אותה ייצג היו"ר איציק שמולי, לדיון שכותרתו הבלתי רשמית "לא לאטיאס" וגם קצת "לא לנתניהו".

על הפרק: הקריטריונים לדיור שאינם כוללים בסופו-של-יום את מיצוי כושר ההשתכרות.

בילסקי, וזו לא הפעם הראשונה, בחר לפתוח בדבר תורה. אבל בזה תם הקשר של האירוע עם הציבור החרדי.

בלי לטשטש ובלי להסתיר, היה זה אירוע שכולו הזדהות עם אנשי המחאה, עם מעמד הביניים של מדינת ישראל ובהחלט לא עם הזוגות הצעירים החרדיים - שמה לעשות - עדיין לא הגיעו ל'זכות' להיקרא 'מעמד ביניים', חלקם על רקע אידיאולוגי ומתוך בחירה.

אדם בצורת אוהל

"הקריטריונים הם זיבול עיניים ואטימת אוזניים", תקפה ח"כ פאינה קירשנבאום מישראל ביתנו, וקראה להתחיל להחתים בחוצות הערים את כל מי שמתנגד.

שר התיירות, סטס מז'ניקוב, האיש שנושא במפלגת ישראל ביתנו את דגל המלחמה באריאל אטיאס, סיפר על אחד מעובדי משרדו, בחור בן 29, נשוי זה כחצי שנה, שירת בגולני שנה ומחצה ועוד כשנה ומחצה כקצין. "לפני מספר חודשים השתתף האיש במכרז של חברת 'דונה' באשדוד שהקצתה 72 דירות במחיר למשתכן. הוא נדרש להציג תעודת נישואין ותעודת זיהוי, ונכנס לשקלול הקריטריונים במסלול ללא ילדים. 500 איש השתתפו במכרז, הוא סיים במקום 395...

"גם אם נוסיף את תוספת הניקוד למשרתים בצה"ל, על כך השר אטיאס כל-כך מתגאה, הוא יימצא במקום ה...250. אז זוהי הבשורה?"

וכיון שהם רואים את תרועות הנצחון של שר השיכון, "שמייצג חלק צר במדינה, אנחנו נתחיל לקדם אג'נדה בנושאי דת ומדינה", איים שר התיירות, והבטיח להעביר מיידית מכתב לראש הממשלה כדי לדון כבר בישיבת הממשלה הקרובה בנושא.

"מסכן איציק שמולי", התבדח בילסקי. "כבר יש לו צורה של אוהל מרוב שישב באוהלי המחאה. ראש הממשלה כל הזמן מחבק אותו, אבל כלום"...

"יש פה בניין, לא רחוק מפה, שם נמצא הפתרון", הציע לו ח"כ שי חרמש מקדימה, כשהוא מתכוון למשרד הבינוי והשיכון.

קו ממלכתי. איציק שמולי מבקר בישיבת חברוןצילום: קו ממלכתי. איציק שמולי מבקר בישיבת חברון
קו ממלכתי. איציק שמולי מבקר בישיבת חברון


"את מי ניצח אטיאס?"

דווקא ח"כ מירי רגב מהליכוד ניסתה להגן על אטיאס. "ומה יעשו מי שפיטרו אותם כרגע? לא יקנו דירה?" - ניסתה להזכיר לכולם כי היא דאגה לכל מי שלא ממצה את כושר ההשתכרות. היא לא דאגה רק לחרדים, אלא גם לשכבות החלשות.

"גם חרדים צריכים לגור"! - המשיכה להסתכן באמירות בלתי פופולאריות בעליל. אבל זוהי מירי. היא אומרת אמירות 'לא נחמדות' גם כשהן עלולות לפגוע בנתניהו. "אתה יודע שיש לי בעיות עם ביבי", הבהירה בשלב מסוים...

"אני משתדל תמיד לשמור על קו ממלכתי", פתח ואמר שמולי. "אבל השבוע הרשיתי לעצמי להיות בוטה ולומר שבין התוכנית שהביא שר הבינוי לבין צדק חברתי אין שום דבר.

"האם שר השיכון חושב שאני והחברים שלי לא מספיק חכמים?!" - תהה, ומחה על "הכותרות המרוחות של 'ניצחתי, ניצח'".

"את מי ניצחת? את מי שמשרת את המדינה? את ציבור העובדים? את מי שיצאו לרחובות בקיץ האחרון? אנחנו הצעירים הם האויבים שלך??"

ציפי, האימא הפולניה

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, הגיעה אף היא לדיון וסיפרה כי היא מגיעה מפגישה עם שר החוץ הגרמני. "הוא סיפר לי שהוא מזועזע ממחירי הדירות בתל-אביב, ושגם אצלם, למרות המשבר הכלכלי, המצב לא ככה.

"אריאל אטיאס קיבל את משרד השיכון ואת מנהל מקרקעי ישראל בהסכם שנחתם עוד קודם לבחירות", חשפה. "ואני אומרת את זה מידיעה!

"בסופו של דבר, אני גם עורכת דין, ואני יודעת שכשמישהו רוצה להשיג משהו לקבוצה שלו, הוא מנסח את הדברים כך שיהיה טוב לו, שבג"ץ לא יתערב ושזה ייראה טוב.

"הציבור שלנו מתחתן יותר מאוחר, מה לעשות. בגיל 21 הם בקושי מסיימים צבא, ואני לא אהיה פה האימא הפולנייה שאומרת שצריך להתחתן מוקדם. בעיית הדיור משותפת לכולם. לא ניתן להעדיף קבוצה אחת על האחרת" - סיימה את דבריה.

העדיף לשלוח את אטיאס לשיכון? אלי ישי. צילום: יעקב כהןצילום: העדיף לשלוח את אטיאס לשיכון? אלי ישי. צילום: יעקב כהן
העדיף לשלוח את אטיאס לשיכון? אלי ישי. צילום: יעקב כהן


אלי ישי גבר? כבר לא!

אבל הדיון בכנסת לא היה סופו של גל ההסתה.

במאמרו ב'הארץ' סיפר השבוע נחמיה שטרסלר: "לפני זמן מה פגשתי בדפני ליף ושאלתי האם היא מכירה בטעות שעשתה, כאשר בעיצומו של המאבק בקיץ שיבחה את מנהיג ש"ס אלי ישי במלים: 'הוא יצא גבר', וכל זאת משום שאמר שהוא מתנגד לדו"ח טרכטנברג. לזכותה של ליף נאמר מיד שהיא לא ניסתה להתחמק, אלא אמרה באופן הכי ישיר: 'זו היתה השגיאה הכי גדולה שלי'".

איך נושא הדיור קשור לשר הפנים, אלי ישי?

ובכן, הקשר היחיד נעוץ בעובדה שישי הוא זה שביקש להיפגש עם מנהיגי המחאה. לבקר במאהלים הוא חשש, שכן קבלת הפנים יכלה להיות בעלת אקורדים צורמים ביותר, אבל שמח כשליף נענתה להזמנתו והגיעה לבקר בלשכתו. כשיצאה משם, כאמור, הבהירה כי התרשמה. היום היא מתחרטת.

"היום ליף מבינה היטב שאי-אפשר לתת הכל לכו-לם. היום היא יודעת שבכלכלה אין 'גם וגם', אלא יש 'או או': או שישי יקבל או המעמד הבינוני. אי-אפשר לתת לכולם. כי כלכלה היא תורת המחסור. תמיד התקציב מוגבל והצרכים מרובים", כתב שטרסלר.

"ליף מבינה זאת היום טוב יותר מכולם, כי היא הרי החלה במאבק החברתי על רקע מצוקת הדיור, ועכשיו היא רואה איך ישי (הגבר) ואריאל אטיאס (מאחז העיניים), עושים ממנה צחוק, וקובעים קריטריונים לחלוקת הדירות המסובסדות כך שלה ולחבריה לא יהיה סיכוי לקבל אפילו קיר צדדי במקלחת".

אריאל האשף

גם ב'גלובס' לא ממש שתקו לו.

תחת הכותרת "המהפכן החינני אריאל אטיאס", סיפרה הכתבת לילך ויסמן, כי לאחר שהגיע להישגים מרשימים במשרד התקשורת, העדיף השר ישי לשלוח אותו למשרד השיכון. "ולא במקרה. הנחת העבודה בסביבתו של יו"ר ש"ס, אלי ישי, הייתה ששם אי-אפשר להצליח; שאת המהפכות הסלולריות ואת המהלכים הצרכניים שעשה במשרד התקשורת, לא יוכל אטיאס להעתיק למשרד הבינוי והשיכון. הכול במטרה לשבור את תדמית המצליחן ממשרד התקשורת".

אחרי שהצליחה לתקוע תריז בין אטיאס לישי הבהירה ויסמן: "בפועל, בשקט בשקט, בחיוך השובה שלו, הוכיח אטיאס שגם במשרד הבינוי והשיכון אפשר להצליח, ובגדול, בעיקר אם קהל היעד שלך הוא חרדי וממעמד הביניים.

"השבוע רשם אטיאס שיא בתפקודו כשר לשיכון חרדי. אחרי שבמשך שנים הקצה דירות בהיקפים אדירים לחרדים והקפיד שהרוב המכריע של מכרזי המחיר למשתכן יהיו באזורים חרדיים (שהרי זו הדרך העיקרית להיטיב עמם), הוא בא וקבע, למרות כל המחאה והצדק החברתי של הקיץ האחרון, קריטריונים המבטיחים שגם בעתיד ימשיכו החרדים להיות היחידים שייהנו ממכרזי מחיר למשתכן, תוך שהוא מדלג בקלילות מעל המלצות ועדת טרכטנברג, שביקשו לקבוע קריטריון של מיצוי כושר השתכרות, וגם מעל הביקורת שניתכה עליו מכל עבר.

"אטיאס הוא אשף. הוא יודע כיצד לסובב את כולם בחינניות על האצבע הקטנה. יש לו נימוקים ומובאות להצדקת טענותיו. לכל שאלה יש לו תשובה מוכנה, וגם בעבודת השכנוע הוא לא רע בכלל, אבל בשורה התחתונה - הקריטריונים שלו הולכים לחרדים.

"אטיאס הפך את משרד השיכון לצינור המעניק תקציב נוסף לאברכים באמצעות הוזלת המון דירות להמון חרדים, על ידי הענקת תקציבי פיתוח עצומים לדירות האלה (325 מיליון השקלים שהוענקו למימון הפיתוח של השכונה החרדית הר יונה בנצרת עילית, שעלות פיתוחה עומד על 400 מיליון שקל, הם רק דוגמה קטנה), ובעזרת הקפדה על כך שחרדים ייהנו ממחיר למשתכן. אם נתניהו יכריע לטובת ש"ס והקריטריונים שהציע יאושרו - זה יהיה ניצחונו הגדול של אטיאס. אם נתניהו יכריע לטובת ישראל ביתנו ואביגדור ליברמן, ויורה להכניס את הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות, כפי שהם דורשים, ההפסד יהיה רשום על אלי ישי.

"מבחינת אטיאס, מדובר ב'וין וין סיטואיישן'. או שהוא יצליח להביא לציבור שלו את המהפכה או שייתפס כמי שהביא את המהפכה שישי לא הצליח לאשר".

פיצול בתמיכה. הגר"ע ובנו, הרב משה יוסףצילום: פיצול בתמיכה. הגר"ע ובנו, הרב משה יוסף
פיצול בתמיכה. הגר"ע ובנו, הרב משה יוסף


אביגדור לרוסים, אטיאס (גם) לחרדים

מכאן עברה כתבתה לצד הפוליטי של המטבע.

"נכון לעכשיו, אטיאס אינו מעוניין להיות יו"ר ש"ס. הוא מעדיף להיות האדם שיו"ר ש"ס לא יכול בלעדיו - יהיה זה אריה דרעי או ישי. הוא רוצה להיות היו"ר הפוטנציאלי, אבל לא יו"ר בפועל. בינתיים הוא מנסה לבנות לעצמו תדמית של מהפכן, כך שלסיבוב הבא על ההנהגה הוא יגיע עם נדוניה לא רעה. והוא יגיע.

"כרגע הזוג המלכותי בש"ס, משה ויהודית יוסף, מפוצלים בתמיכה שלהם. יהודית, אשתו של משה וכלתו של הרב עובדיה יוסף, שהייתה ראש לשכתו של ישי, נשארה נאמנה לו, ואילו בנו של הרב, משה, העומד בראש בד"צ בית יוסף, שאטיאס היה מנכ"לו, נשאר נאמן לאטיאס.

"דרך אגב, היחסים בין אטיאס לישי בתקופה האחרונה לא מי יודע מה. כשעבר חוק המשכנתאות במושב הקודם, גנב לו ישי את הקרדיט. אטיאס לא ייתן שזה יקרה לו שוב".

אם משקללים את כל הדעות הנ"ל ניתן להגיע למסקנה אחת ויחידה. אילו התקשורת החילונית הייתה יוצאת בכותרות ענק של "אטיאס, ניצחת", הייתה לנו, הציבור החרדי סיבה טובה לדאגה.

כאשר 'אנחנו', התקשורת החרדית, יוצאים בכותרות של "אטיאס, ניצחת", 'הם' דואגים. זהו המשחק הפוליטי. אביגדור ליברמן דואג לציבור הרוסי, אריאל אטיאס דואג גם (בהחלט לא רק) לציבור החרדי.

אולי ביום בו יתחיל ליברמן לדאוג לנו, יוכל אטיאס להפסיק לחשוב עלינו.

"ועתה קם איש אשר רוח בו"

אלא שאת 'הרווח' העיקרי קטף אטיאס מהשבחים החמים אותם קיבל בשבת מפי רבו ומורו, הגר"ע יוסף.

בעת פתיחת ההיכל בשבת, הקדיש נשיא מועצת החכמים את דבריו לצעדו האמיץ של השר אריאל אטיאס.

"בואו ונחזיק טובה להני תרי צנתרי דדהבא", פתח ואמר. "הרי יודעים אתם מה עומד כעת על הפרק. זהו נושא הדיור המכביד כבר שנים על בני התורה המבקשים לרכוש דירה משלהם. ועתה קם איש אשר רוח בו ר' אריאל אטיאס והעביר חוק דיור בר השגה לאותם המבקשים ואין בידם.

"אני מבקש מכל מי שיכול לתמוך בו שלא יעמוד מנגד ויעשה זאת", המשיך הרב בדבריו, כשהוא מביט בפני היושבים במקום.

"מי לנו גדול מדוד מלך ישראל שהיה חוזר עטור בניצחונות פעם אחר פעם ובכל זאת אמר עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים. כאומר: כל ניצחונותי אינם אלא בזכות שערי ציון המצוינים בהלכה ובזכות עמלי התורה", שיבח את השר, כשהוא מתייחס לדאגתו לאברכים והכללתם בקריטריונים.

אחר-כך הזכיר גם את השר אלי ישי, וערך 'מי שבירך' גם לראש הממשלה שיחזור בתשובה. האם בכך התכוון שהוא מצפה ממנו לתמיכה, בלי זיגזגים?

זאת הוא לא פירש.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד