ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

מד"א: 'איחוד הצלה' כמעט הביא למות תינוק

בהודעה חסרת-תקדים שהוציא ארגון מד"א מואשם ארגון 'איחוד הצלה' בסיכון חיי אדם • "המתנדבים יילדו והתינוק כמעט מת" • 'איחוד הצלה': "מד"א מפחד מדו"ח מבקר המדינה"

אמבולנס מד"א. צילום ארכיון
אמבולנס מד"א. צילום ארכיון



המלחמה בין ארגון 'מגן דוד אדום' לבין הארגון החרדי 'איחוד הצלה' עולה מדרגה. לראשונה, הוציא דובר מד"א זכי הלר הודעה לעיתונות, על טיפול לקוי לדבריו של מתנדבי 'איחוד הצלה' ביולדת צעירה.

המקרה המדובר ארע ביום שישי האחרון. יולדת בת 26 משכונת רמות בירושלים חייגה למוקד 'איחוד הצלה', והודיעה שהיא עומדת ללדת והיא זקוקה לעזרת המתנדבים. היולדת שזו לידתה השישית המתינה לצוות הרפואי יחד עם בעלה בתחתית הבניין בו הם מתגוררים.

בהודעה של דובר מד"א נכתב כי מתנדבי איחוד הצלה שהגיעו למקום רכובים על אופנועים, לא העניקו מסיבה שאינה ברורה טיפול ליולדת אלא השכיבו אותה על ספסל ברחוב.

בשלב זה, וככל הנראה בעקבות הנחיית מתנדבי איחוד הצלה בשטח, יצר המוקד הטלפוני של איחוד הצלה קשר עם מוקד מד"א וביקש לשלוח אמבולנס למקום, אולם לא ידע לתת את הכתובת המדויקת בה נמצאת היולדת.

מוקדני מד"א ששהו באותה העת בתורנות, הוציאו מיידית ניידת טיפול נמרץ לאזור כשהם מנסים במקביל ליצור קשר עם מי מהנוכחים בזירת הלידה על מנת לקבל פרטים מדויקים ולהעביר סיוע טלפוני עד להגעת הניידת למקום.

הלר מציין כי בדקות אלה ממש, הלידה כבר הייתה בעיצומה, ולאחר דקות ספורות נולד הילד במזל-טוב.

חבל הטבור היה כרוך סביב צוואר התינוק

לטענת דובר מד"א היולדת הייתה שרועה על ספסל בקור העז של ירושלים כשהיא מכוסה במעילה בלבד ואיש מאנשי הצוות הרפואי שנכחו במקום לא העניק לה סיוע. הרך הנולד שכב על שמיכה ליד האם כשהוא אינו מכוסה.

מספר רגעים לאחר מכן, הגיעה למקום ניידת הטיפול הנמרץ של מד"א, לאחר שהצליחה לחבר מרסיסי המידע שקיבלה את מיקומה המדויק של היולדת.

"כשהגענו לרחוב, קיבלנו מידע שהיולדת כבר ילדה. הדלקנו מיד את החימום בניידת, כשאנחנו יודעים שמיד נקבל אלינו תינוק ויולדת, שזקוקים מאוד לשמירה על חום גופם. כשהגעתי לספסל שעליו הייתה שרועה היולדת, מצאתי אותה מכוסה במעיל שלה כשהתינוק מונח בין רגליה על איזושהי שמיכה ואינו מכוסה.

"במקום עמדו שלושה או ארבעה מתנדבי רפואי של איחוד הצלה, אולם איש מהם לא התקרב ליולדת או לתינוק. הדלקתי פנס, כי הרחוב היה חשוך לחלוטין, ומייד בלט אלי הצבע הכחול של התינוק", מספר הפאראמדיק שלום גליל, שהגיע למקום.

"הדקות הללו היו קריטיות"

"מיד הכנסתי אצבע בין ראשו וכתפיו של התינוק וגיליתי שחבל הטבור כרוך פעמיים סביב צווארו. התינוק לא נשם והייתה סכנה ממשית לחייו. הצלחתי לשחרר את חבל הטבור באמצעות האצבע ובאמצעות מכשיר מיוחד נוסף שהיה בערכת הלידה, וברגע ששחררתי את חבל הטבור- התינוק החל לבכות. במהירות הכנסתי אותו ואת היולדת אל הניידת המחוממת, ותוך כדי שיחה עם ההורים, העברנו את היולדת לשערי צדק", מספר הפאראמדיק גליל.

במד"א מציינים, כי הדקות שעברו בין לידת התינוק כשחבל הטבור כרוך סביב צווארו והוא אינו נושם, ועד לקבל הטיפול בשטח על ידי צוות מד"א, עלולות היו להיות קריטיות יותר והתינוק היה עלול לאבד את חייו.

בעקבות מקרה זה במגן דוד אדום שוקלים כעת לפנות לגורמים המוסמכים לכך ולדרוש לעצור את התופעה של יצירת קשר במקרים מסוג זה עם גורמים שאינם מקצועיים בהצלת חיים, דבר שעלול לעלות בחיי אדם.

תגובת ארגון איחוד הצלה:

ב'איחוד הצלה אומרים ל'בחדרי חרדים' "ההודעה לעיתונות שהופצה על ידי דובר מד"א ומשרד יחסי הציבור שמעסיקה מד"א, רצופה שקרים בוטים, אי דיוקים חמורים והטעיית הציבור. בניגוד לאמור בהודעה, מוקד איחוד הצלה, פנה למוקד מד"א והזעיק אמבולנס למקום הלידה, מיד עם קבלת הפנייה! לאחר שהתברר שמדובר בתחילת לידה והאמבולנס עדיין לא הגיע למקום, נשלחו כוננים של איחוד הצלה אשר הגיעו בתוך שניות למקום על מנת לסייע ליולדת. ורק לאחר דקות ארוכות מרגע ההזנקה הגיע אמבולנס מד"א שהשלים את הטיפול בילוד.

"יצוין כי הכוננים שנשלחו על ידי איחוד הצלה הינם מתנדבים בעבר או בהווה באמבולנסים של מד"א וקיבלו את הכשרתם במד"א כך שהטענה מצידם על חוסר מקצועיות המתנדבים היא בגדר אבסורד. האירוע אך מלמד על הצורך בקיומו של מערך כוננים זריז, מצויד ובעל הכשרה מתאימה, דוגמת זה שמפעיל ארגון איחוד הצלה, אשר בא לגשר על הפער הניכר שבין הזעקת אמבולנס ועד הגעתו.

"באיחוד הצלה סבורים כי הסיבה להוצאת הודעת יח"צ זו היא החשש בצמרת מד"א מדו"ח מבקר המדינה העומד להתפרסם בקרוב והעוסק במד"א, ועתיד לכלול ככל הנראה ביקורת נוקבת וחמורה על התנהלות הארגון.

"העובדה שמד"א בוחרת להוציא הודעות יח"צ חסרות בסיס ושקריות מלמדת על החשש של מד"א מקיומם של ארגוני סיוע נוספים ועל רצונה לשמור על מעמדה כמונופול בלעדי בתחום שירותי ההצלה, גם אם המחיר הוא פגיעה בנזקקים לשירותיה.

"ארגון איחוד הצלה ימשיך בפעילותו החשובה בהתנדבות מלאה למען הקהילה כולה ולא יניח להתנהלותה הבריונית של מד"א לרפות את ידיו."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד