ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

"רוצים את יוון בגוש היורו - אך זמנה אוזל"

מנהיגי גרמניה וצרפת, מרקל וסרקוזי, הביעו את תסכולם מגרירת הרגליים של יוון: "חייבים לחתום על הסכם"

סרקוזי. צילום: ויקיפדיה
סרקוזי. צילום: ויקיפדיה

"אנחנו רוצים לראות את יוון נשארת בגוש היורו, אך זמנה הולך ואוזל", כך הזהירו היום קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי, בעוד הקואליציה ביוון מקשה על מאמצי הממשלה לאשר שורה נוספת של קיצוצים בתקציב.

שני המנהיגים נועדו היום בפאריס בשעה שראש ממשלת יוון לוקאס פפדמוס לא מצליח לגבש הסכמה בקרב חברי הקואליציה על שורת הצעדים התקציביים, שיאפשרו לקצץ בתקציב ולקבל את חבילת החילוץ השנייה של יוון.

"אינני מבינה מדוע דרושים ליוון עוד מספר ימים - הזמן הולך ואוזל", ביטאה מרקל את תסכולה בפני הכתבים, במסיבת עיתונאים משותפת שקיימה עם סרקוזי בתום פגישתם. "ההסכם מעולם לא היה קרוב יותר, לא עם הנושים הפרטיים ולא לגבי החוב הלאומי", אמר סרקוזי. "אנחנו חייבים לסיים אותו. איננו יכולים לדמיין מצב שבו לא יהיה הסכם".

היום נפגשו ראשי מפלגות הקואליציה עם ראש ממשלת יוון לוקאס פפדמוס לדון בהסכם, והיו אמורים להגיע להחלטה עד 11 בבוקר שעון אתונה. המועד חלף עבר לו, והשווקים רשמו ירידות, אולם ממשלת יוון אמרה כי מלכתחילה לא נקבע מועד שכזה. העיכוב בהגעה להסכמה על חבילת החילוץ מסכן את יוון בכך שתגיע לחדלות פירעון בחודש הבא, שבו היא אמורה לפרוע חובות של 14 מיליארד יורו. בכירים באיחוד האירופי רמזו ליוון כי ללא הסכם קיצוצים היא תופקר להתמודד לבדה עם משבר החוב שלה.

הטרויקה - הבנק המרכזי של אירופה, האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - התנה את קבלת חבילת החילוץ השנייה של יוון, בסך 130 מיליארד יורו, בקבלת שורה של קיצוצים כואבים, בהם קיצוצים בשכר עובדי ממשלה ובפנסיות שלהם, הפחתת שכר המינימום, ביטול משכורת 13-14 במגזר הפרטי וקיצוץ 150 אלף משרות במגזר הממשלתי.

במקביל, יוון צריכה להגיע גם להסכמה עם נושיה הפרטיים על הסדר חובות. לפני הכניסה לפגישה עם הנושים הזרים של יוון אמר שר האוצר אוונגלוס וניזלוס כי המגעים נמצאים "על להב הסכין". אחרי מגעים בסוף השבוע עם נציגי הטרויקה אמר וניזלוס כי מדובר ברגע מכריע עבור יוון, וכי נושאים רבים לא יושבו, אם כי הפערים בין הצדדים קטנים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד