ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

מנהיגי יוון לא הצליחו להגיע להסכם; שר האוצר יגיע היום לבריסל

טיוטת ההסכם בין יוון לקרן המטבע והאיחוד האירופי נחשפה אתמול: שכר המינימום יופחת ב-20% • 15 אלף עובדים יפוטרו • חברות ממשלתיות יופרטו והפנסיה תקוצץ

  • ט"ז שבט התשע"ב
המהומות ביוון
המהומות ביוון

מנהיגי יוון שוב לא הצליחו להגיע אתמול להסכמה לגבי הרפורמות שיסללו את הדרך לחבילת החילוץ השנייה שתסייע ליוון להימנע משמיטת חובות. היום יגיע לבריסל שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, שם יוועד עם שרי האוצר של גוש היורו.

וניזלוס אמור היה להציג היום בבריסל את תוכניתה של הממשלה לקיצוצים בסך 3.3 מיליארד יורו (4.4 מיליארד דולר) השנה. אולם לאחר שיחות ליליות בין מנהיגי שלוש המפלגות המרכיבות את הקואליציה ביוון ועם נציגי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, הודיע וניזלוס כי סוגיה אחת עדיין לא נפתרה. וניזלוס לא ציין מה הבעיה שלגביה לא הושגה הסכמה. "אני יוצא בקרוב לבריסל בתקווה שפגישת שרי האוצר אכן תתקיים, ושתתקבל החלטה חיובית לגבי התוכנית", אמר.

אתמול פירסמה סוכנות הידיעות בלומברג פרטים מתוך הסכם המימון מחדש של חובות יוון בין הממשלה לאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינ"ל (IMF). לפי הטיוטה, ממשלת יוון מתכננת למכור החזקות בשש חברות גדלות, בהן חברת הלניק פטרוליום - מפעילת בתי הזיקוק הגדולה במדינה - במחצית הראשונה של השנה, ושבה והתחייבה להמשיך למכור נכסי מדינה במטרה לגייס 50 מיליארד יורו.

מהטיוטה עולה גם כי ממשלת יוון תתחייב לקיצוצים קבועים בהוצאותיה, ובכלל זה הורדת תשלומי הפנסיה והורדת שכר המינימום ב-20%. "כדי להשיב את הצמיחה וכושר התחרות, נזרז את יישום הרפורמות המבניות העמוקות בשוקי העבודה, הייצור והשירותים", נאמר במכתב כוונות המיועד לראש קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, שהגיע לידי בלומברג. המכתב, אשר צורף לטיוטה בת 43 עמודים של ההסכם וכתוב ביוונית, חתום על ידי ראש ממשלת יוון, לוקאס פפדמוס, שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, ונגיד הבנק המרכזי של יוון, יורגוס פרובופולוס.

החברות הנוספות שבהן תמכור הממשלה החזקות הן חברות שירותי המים והביוב של אתונה וסלוניקי, חברת הגז הממשלתית Depa, וכן חברות Opap, Desfa וחברות נוספות. במחצית השנייה של השנה תערוך יוון מכרזים למכירת זיכיונות להפעלת נמלים ושדות תעופה וכן של חברת הכבישים המהירים הלאומית Egnatia Odos, לפי הטיוטה שהגיעה לידי בלומברג.

סוכנות הידיעות דאו ג'ונס דיווחה כי טיוטת ההסכם קובעת עוד כי יפוטרו השנה 15 אלף עובדים במגזר הציבורי של יוון ויבוצעו קיצוצים נוספים בהוצאות הממשלה. הקיצוצים בהוצאות יוון השנה בלבד צריכים לפי ההסכם להסתכם ב-3.2 מיליארד יורו. סוכנות רויטרס דיווחה כי לפי נתונים בטיוטה של ההסכם צפוי התוצר המקומי הגולמי (GDP) של יוון להתכווץ השנה ב-4%-5%.

ראשי המפלגות החברות בממשלת יוון צפויים לאשר כבר היום את טיוטת ההסכם, שמהווה תנאי לאישור חבילת סיוע בינלאומית בסך 130 מיליארד יורו שתכליתה למנוע מממשלת יוון להגיע לחדלות פירעון. שרי האוצר של גוש היורו יתכנסו מחר בערב בבריסל כדי לדון באישור התכנית. בפגישה מחר תשתתף גם ראש קרן המטבע הבינ"ל (IMF), כריסטין לגארד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד