י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

חומרת החציה באור אדום

שני שליש מהישראלים ראו נהג עובר באור אדום, שליש ראו זאת 4 פעמים ומעלה, ואיך נאכף החוק וניצלים חיי אדם? באמצעות המצלמות

חומרת החציה באור אדום

אחד העקרונות הבסיסיים שהנחילו התורה והיהדות לאנושות כולה הוא העיקרון ההכרחי של ציות הציבור למערכת מוסכמת של כללים מחייבים. "עדות, חוקים ומשפטים", כפי שמופיעים במקורותינו, ודי אם נזכיר את פרשת משפטים בספר שמות, בהמשך למעמד הר סיני, שכולה חוקים ומשפטים שרואה הקב"ה לנכון לצוות את עם ישראל, מיד אחרי שהוא נותן לו את התורה.

ההיגיון הטמון בכך ברור: הציות לחוק נועד להגן על הציבור בראש ובראשונה מפני עצמו, ליתר דיוק מפני חולשות עצמו, העלולות להביא לנזקים.

והנה – דוגמה שכיחה מימינו לחולשת אנוש מזיקה, אשר נחסמה בחוק ברור היא עניין האור האדום ברמזור. מסקר שערכה עמותת אור ירוק, בשיתוף מכון גיאוקרטוגרפיה, עולה כי 65%, כשני שלישים מהציבור בישראל מעיד שראה נהג חוצה צומת באור אדום, לפחות פעם אחת בשנה האחרונה
קרוב ל 30% מהנשאלים מדווחים כי ראו ארבע פעמים ויותר נהג החוצה צומת באור אדום.

נתונים אלה מקבלים משנה תוקף בימים אלה, בהן מתחילות מצלמות האכיפה האוטומטיות החדשות לפעול בכבישי הארץ.

חשוב להבהיר ולהדגיש בפני הציבור: חצית צומת באור אדום הינה עבירה חמורה, אשר מסכנת את שאר משתמשי הדרך שנכנסים לצומת, במופע רמזור ירוק. מצלמות האכיפה החדשות, שלגבי מידת יעילותן ונחיצותן מתנהל לאחרונה ויכוח ער, הוכיחו את יעילותן בעולם. מחקר שנערך בעיר ויקטוריה שבאוסטרליה, למשל, הראה כי הצבת מצלמות ב-77 צמתים הביאה להפחתה של כ- 47% במספר התאונות (בהן נסע רכב מכביש הגישה לצומת בו מותקנת המצלמה).

על פי חישובי החוקרים, בכל 77 הצמתים שבהם הותקנו המצלמות, ניתן היה למנוע 17 תאונות קשות או קטלניות בשנה ו-39 תאונות קלות. ועל זה כנראה כבר נאמר – חוכמה בגויים תאמין!
עוד עולה מהסקר שערכנו כי אחד מכל שישה נהגים (כ 17%) מודה כי עבר בעצמו צומת באור אדום, בשנה האחרונה.

וכן, כי רוב הציבור בישראל (77% מהנשאלים) סבור כי הסיבה העיקרית שבגינה נהגים חוצים צומת באדום היא תחושתם שיספיקו "לגנוב את הרמזור" לפני שמתחלף.

רק מעטים ( 16%) סבורים שהנהגים אינם שמים לב לרמזור.

חציית צומת באור אדום היא עבירה בוטה המשקפת לא רק זלזול בחוקי התנועה אלא מהווה סכנת חיים ממשית. כאשר נהגים מתעלמים מרמזור אדום, גובר הסיכוי לתאונות דרכים בין כלי הרכב לבין כלי רכב אחר ובמיוחד בפגיעה במשתמשי הדרך האחרים הפגיעים יותר– הולכי רגל ורוכבי אופניים.

ולכן יש להגביר את האכיפה המשטרתית בצמתים כדי להרתיע נהגים מלחצות צומת באור אדום, כמו כן יש לשפר את השילוט והנראות בצומת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד