ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

פסק זמן בארה"ב: 69 סנט, בארץ: 6.29 שקל

פסק זמן למחאה: תמונה שהעלה גולש ישראלי שמתגורר בארה"ב מעוררת סערה ברשת • "מי אמר צדק חברתי? אין ספק שהחברות הגדולות חושבות שאנחנו מטומטמים"

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

המחאה החברתית של קיץ 2011 אולי שככה בעקבות עונת הגשמים, אך נראה שמדובר רק ב-"פסק זמן" עד שתשוב. בימים האחרונים הרשת גועשת סביב תמונה שפרסם יואב רוקח פן, אזרח ישראלי שחי בארצות הברית, בה הוצג חטיף "פסק זמן" של שטראוס עלית שנמכר בניו ג'רזי בארה"ב במחיר של 69 סנט (2.56 שקלים) לעומת 6.29 שקלים ברשת השיווק מגה.

הגולש רוקח-פן כותב ליד התמונה: "צילמתי את הוופל אתמול (14 בפברואר 2012) בסופר בניו ג׳רזי. אז מי אמר צדק חברתי והורדות מחירים? אין ספק שהחברות הגדולות חושבות שאנחנו מטומטמים, אחרת אין הסבר אחר. שתפו והפיצו". בכיתוב מתחת לתמונה מוסיף רוקח-פן: "מוצר ישראלי עולה בארץ פי שניים וחצי יותר מאשר בסופר בארה"ב". בתוך כיומיים זכתה התמונה ל-953 שיתופים.

בשיחה עם TheMarker פן-רוקח הסביר: "לפני כחודש ביקרתי בארץ. הייתי ליד הקופה בסופר ורציתי לקנות פסק זמן. אחרי שראיתי שזה עולה משהו כמו 7 שקלים, החלטתי לא לקנות. כשחזרתי לארצות הברית עשיתי קניות ברשת הסופרים שופ-רייט. הרשת מייבאת לא מעט מוצרים מהארץ. אחרי שראיתי שהמחיר של פסק זמן שם זה 69 סנט (ואחרי מסים - 74 סנט), מאוד התעצבנתי. החלטתי להעלות את התמונה לפייסבוק. ממש רציתי שאנשים יראו".

לדברי גורם בכיר ברשת שיווק גדולה: ״אנו בעצמנו נדהמים לראות את הפערים במחירי המוצרים המשווקים בארץ לעומת המחיר בחו"ל. מפתיע לראות איך מחירו של פסק זמן הנמכר לצרכן הסופי בארה"ב וכולל את הרווח הקמעונאי נמוך יותר ממחיר המכירה המוצע לרשתות השיווק בישראל על ידי יצרן המזון".

חטיף פסק זמן מיוצר על ידי שטראוס-עלית, אחת מחברות המזון הגדולות בישראל, שנמצאת בשליטת משפחת שטראוס. שטראוס-עלית התחמקה בקיץ האחרון מהמחאה הצרכנית שספגה המתחרה תנובה על רקע מחירה של גבינת הקוטג'.

עם זאת, גם שטראוס נאלצה להתמודד עם ביקורות, מחאה ברשת ואף הפגנות מול ביתה של הבעלים עפרה שטראוס בטענה למחירים גבוהים. בעקבות המחאה הודיעה החברה לפני כחודשיים על הוזלה של 5%-10% במחיריהם של מוצרי בסיס.

אולם למרות ההוזלה, תנועת "ישראל יקרה לנו", מיוזמי מחאת הקוטג', הצהירה כי "המחאה בדרך לשטראוס". "שטראוס עשתה צעד מזערי וחושבת שבכך תיפטר מהמחאה אבל לא נאפשר לה זאת. קונצרן שטראוס-עלית הינו מונופול מוכרז ועל פי דו"ח קדמי שולטת האופן מונופוליסטי במספר פלחים בשוק המזון הישראלי. גם כעת לאחר ההורדות המזעריות - רבים ממוצרי קונצרן שטראוס גרופ יקרים בעשרות אחוזים ממוצרים דומים הנמכרים בחו"ל".

אחת הדוגמאות שהציגו יוזמי המחאה, היתה מעדן המילקי. "לא ייתכן שמילקי יוזל לכאורה בעקבות המחאה ויימכר ב-2.85 שקל ליחידה וזאת בשעה שמוצרים דומים בחו"ל נמכרים מתחת לשני שקלים", אמרו אז. מחיריהם של מוצרי המזון נגזרים מהמחיר שבו מוכר היצרן את המוצר לרשת השיווק והמרווח שהיא מוסיפה לה על מנת לרשום רווח. מחיר פסק זמן במגה המופיע בתמונה שהופצה דומה למחירו ברשתות שיווק אחרות, שופרסל ישיר מוכרת את החטיף ב-5.99 שקלים.

משטראוס נמסר בתגובה: "המחיר הסופי לצרכן נקבע אך ורק על ידי הקמעונאים ואינו נמצא בשליטתנו. החטיף שנמכר בחנות בניו ג'רזי נמכר במחיר מבצע של 2.70 שקל (כולל מע"מ), עליו החליט הקמעונאי המקומי בשל עודף מלאי ואינו מאפיין את המחירים לצרכן במהלך השנה. בדומה, ניתן למצוא גם בישראל כעת את המוצר האמור במבצעים נקודתיים שונים כגון: 3 ב-10 שקל (3.33 שקל לבודדת) ברשת יש, 3 ב-12 שקל (4 שקל בבודדת) במיני מרקטים וברשת ניו-פארם, ובימים הקרובים 7 ב-20 שקל (2.85 ₪ לבודדת) בזול ושפע".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד