י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

"העובדים החרדים – החרוצים ביותר במשק"

שר הכלכלה אלי כהן מסכם קדנציה עם ההישגים והאתגרים: "חברות ההשמה החרדיות - זה הרבה יותר מביזנס - הן מהוות גשר חשוב בין חלקי העם" • הראיון המלא

"העובדים החרדים – החרוצים ביותר במשק"
שר הכלכלה אלי כהן צילום: דוברות השר

 

שר הכלכלה אלי כהן - קרדיט: לשכת השר

עושה רושם כי שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, נמצא כאן כדי להישאר איתנו עוד זמן רב. האיש שנכנס בסערה לפוליטיקה לאחר עשרות שנים כרואה-חשבון וכמנהל מוערך במשק הישראלי, הוא שני רק ליו"ר סיעת 'כולנו', משה כחלון. ככזה יש לו תכניות רבות בעולם הפוליטי, אך הוא לא מוכן לחשוב על תפקיד מיניסטריאלי אחר בטרם ישלים את הרפורמות בהן החל עם כניסתו לתפקיד שר הכלכלה.

לקראת השקת תוכנית ההכשרה הייחודית למנהלות גיוס ומשאבי אנוש במגזר החרדי של חברת ההשמה החרדית "HRplus"  בשיתוף עם אוניברסיטת אריאל. המשרד בראשותו מעניק את הרישיונות לחברות ההשמה ומעודד את הקמתן. הייחודיות של תכנית הלימודים של חברת ההשמה  "HRplus" הינה בהתאמת ושילוב הבוגרות בעבודה למול החברות הגדולות במשק הישראלי ולהתאים מבפנים את העסק לשילובם של עובדים ועובדות מהמגזר החרדי בתנאים טובים, רוחניים וגשמיים כאחד. ביקשנו לשוחח עם השר על האתגרים וההישגים בשוק התעסוקה החרדי. הוא מבחינתו רואה בעולם ההשמה החרדי – אתגר כפול ומכופל.

בוגרות חרדיות משתלבות בחברות הגדולות, ביניהן חברת החשמל

"זה לא רק עניין עסקי", הוא מודה. "חברות ההשמה החרדיות מהוות גשר חשוב בין המגזר החרדי לבין הגורמים העסקיים, שכן מדובר באינטרס משותף. רק צריך להכיר בו. חברות ההשמה מכירות את המעסיקים ועושות את הגשר עם העובד או העובדת מהמגזר החרדי, אך יש כאן גם כלי חשוב לחיבור בין חלקיו השונים של עם ישראל, ללא פגיעה בערכים כמובן. זו אכן הזדמנות גם עבורי כשר הכלכלה לבוא ולומר למעסיקים: אל תחששו לשנות הרגלים למען העובד החרדי, אתם תקבלו את כוח האדם הטוב ביותר בשוק".

אתה מתכוון לכך ברצינות?

"בוודאי. מדובר בעובדים חרוצים, ישרים, מסורים, ובניגוד לאחרים, רובם לא מבזבזים את היום ברשתות חברתיות כי אין להם אפילו את הגישה לרשתות אלה. הם פשוט באים לעבודה כדי לעבוד. אם אתה מנהל חברה רצינית ורוצה לעמוד ביעדים – כדאי שיהיה לידך אדם חרדי. למדינת ישראל יש אינטרס ברור לקדם את המגזר החרדי בתעסוקה. זו תרומה אדירה לכלכלה הישראלית שמשוועת לעובדים וזו תרומה לרווחת החיים החרדית".

מה המדינה עושה כדי לסייע לשילוב הזה?

"כל רשות במשרד הכלכלה מעניקה הטבות ותמריצים ייחודיים לתעסוקת חרדים, לעתים זה מגיע למימון של שלושים אחוז מהשכר לתקופה של כשנתיים וחצי, ותאמין לי, בנקודת הזמן הזו, המעסיקים כבר 'מכורים' ולא מוכנים לוותר על כוח העבודה החרדי. ועדיין יש מה לעשות. עלינו לתת עוד יותר כלים ותמריצים.

"אתה צריך להבין, כולם מדברים על שילוב חרדים בתעסוקה, על החובה לתת הזדמנות. היתרון שלי כשר שיש לי תקציב ואני יכול להחליט את סדרי העדיפויות ולבצע. שילוב חרדים נמצא בראש סדר העדיפויות. אנחנו מקציבים למען המטרה עשרות מיליונים בשנה".

מה היעד הבא?

"להשקיע בתמריצים עבור בעלים ויזמים של חברות חרדיות. האתגר גדול מכמה סיבות: גם נצמצם פערים, גם נהפוך אותם לבעלים והם, כבעלים, בוודאי יקבלו עובדים מכל המגזרים, וכמובן עובדים מהמגזר שלהם – חרדים. אנחנו לא רחוקים מהיום שבו נראה בחור חרדי צעיר עושה 'אקזיט' בתחום ההייטק, זה בוודאי ייתן תמריץ לעוד ועוד יזמים עצמאים חרדים צעירים. אני פוגש לא מעט אנשי עסקים חרדים חכמים, ממולחים וחדים, המקפידים על קלה כבחמורה, בארה"ב, בבלגיה, בבריטניה. אין סיבה שבארץ שלנו לא יהיו יותר ויותר אנשי עסקים מסוג זה".

מדי פעם נשמעות התקפות נגד לימודים ומקומות עבודה נפרדים לנשים ולגברים. מה דעתך?

"אני תומך בהפרדה. אסור לכפות על אף אחד. חייבים לגלות גמישות והבנה, כי אנשים אחים אנחנו".

אתה מרגיש שהספקת ליישם את כל התוכניות שלך בשנתיים בהן כיהנת?

"אני מרגיש שהספקתי הרבה, אבל מדובר בתהליכים ארוכים. אשמח להישאר בתפקיד גם בקדנציה הבאה כדי להמשיך לפעול ולזכות גם לקצור את פירות העמל של הקדנציה הנוכחית וכמובן שאני שמח לראות את תוכנית ההכשרה הייחודית של נשים חרדיות לניהול גיוס ומשאבי אנוש מטעם חברת ההשמה "HRplus" ובשיתוף אוניברסיטת אריאל – כן ירבו ויצליחו הבוגרות.

תודה רבה לך. בהצלחה.

מתעניינות בתוכנית ההכשרה המקצועית למנהלות גיוס ומשאבי אנוש של חברת ההשמה "HRplus" בשיתוף אוניברסיטת אריאל? הנכן מוזמנות לשמוע פרטים ביום הפתוח שלנו
נשמח לתת את כל הפרטים בטלפון 072-3713-463
לפונות דרך האתר פטור מתשלום דמי ההרשמה - הלימודים יתקיימו בבני ברק

חרדים תעסוקה לימודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!