ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

אורתורקסיה: אובססיה לאוכל בריא

מהפכת הבריאות הולידה סוג חדש של הפרעת אכילה – אובססיה למזון בריא • כמו הפרעות אכילה אחרות, אובססיה זו נובעת מבעיות רגשיות וממצוקה נפשית

אורתורקסיה: אובססיה לאוכל בריא
אובססיה לאוכל בריא צילום: שאטרסטוק

הפרעות אכילה אינן משויכות רק למגדר אחד או לקבוצת גיל אחת, כל אדם בכל גיל ובכל משקל יכול לפתח הפרעת אכילה. הפרעות אכילה מתחילות בשל קשיים נפשיים וגוררות עמן קשיים גופניים, אך הסבל אינו נגמר רק אצל החולה עצמו, אלא הוא משפיע באופן ישיר גם על הסביבה הקרובה לו ולאנשים שאוהבים אותו. לא פעם, האנשים הסובלים מהפרעות אכילה מסתירים את סודם חודשים ואפילו שנים, אך גם כאשר הסביבה מגלה על הבעיה, הם מתקשים לקבל עזרה.

אוכל ככלי עזר להתמודדות עם קשיים נפשיים 

לפי האגודה האמריקנית להפרעות אכילה, הפרעות האכילה הנפוצות ביותר הן בולימיה, אנורקסיה נרבוזה ואכילה מוגזמת. אנורקסיה זוהי הפרעה שהסובלים ממנה ממעיטים באכילה ואינם מספקים לגוף די קלוריות כדי שיוכל לתפקד כראוי, הפרעה זו לרוב נובעת מדימוי גוף מעוות. בולימיה היא הפרעה שבה הסובלים ממנה נתקפים בולמוסי אכילה שבסופם הם מטהרים את הגוף בהקאה. אכילה מוגזמת היא הפרעה שהסובלים ממנה נתקפים גם כן בבולמוסי אכילה אך ללא טיהור, לרוב ההפרעה מלווה בבושה וברגשות אשם. להפרעות אלה יש השלכות הרסניות הן על הגוף והן על הנפש של הסובלים מהן.

אנשים רבים סבורים כי הפרעות אכילה נובעות מתפיסה לא נכונה או מיחסים לא בריאים עם אוכל, אך לא כך הדבר, למעשה האוכל הוא רק כלי עזר להתמודדות עם קשיים רגשיים ועם בעיות נפשיות. הרעבה, טיהור ואכילת יתר כלל אינם קשורים למזון עצמו אלא למצוקה ולחוסר יכולת להתמודד עם משברים בחיים. הסובלים מהפרעות אלה מרגישים שחרור לאחר מעשה, אך זהו פורקן רגעי, בעוד בטווח הארוך דפוסי התנהגות אלה מגבירים את המתח והחרדה ואף וגורמים להרס עצמי.

תזונה בריאה מדי

למהפכת הבריאות שחלה בעשור האחרון יש הרבה מאוד היבטים חיוביים, אך לצדם התפתחו היבטים שליליים ובהם הפרעת אכילה חדשה המכונה אורתורקסיה – אובססיה לתזונה נכונה ולאכילת מזון בריא. ההפרעה חדשה יחסית ועוד לא הוגדרה באופן רשמי, אך היא אינה שונה במהותה מהפרעות אכילה אחרות וגם לה יש השלכות חמורות הן על הגוף והן על הנפש.

לעומת הפרעות האכילה המוכרות, כמו בולימיה ואנורקסיה, הסובלים מאורתורקסיה מתמקדים באיכות האוכל שהם מכניסים לגוף ולא בכמות האוכל שאוכלים. לרוב ההפרעה מתחילה מרצון לשמור על בריאות הגוף ולאכול אוכל בריא ומזין, אך משם מתפתחת אובססיה לטיב האוכל ולאיכות שלו. האנשים הסובלים מאורתורקסיה שואפים לאכול רק אוכל "נקי", כך שהם לא יגעו במזון מעובד, יתאמצו ככל הניתן לאכול רק מאכלים שהם הכינו או נכחו בתהליך ההכנה שלהם, הם ימנעו מקבוצות מזון שלמות ולא יגעו במאכלים מסוימים שהם החליטו כי הם לא בריאים דיים. לאור זאת, אנשים רבים הסובלים מההפרעה לוקים בחוסר אנרגיה ואף בבעיות בריאותיות, הם אינם צורכים את כל המזון שהגוף שלהם דורש. 

החרדה העיקרית היא לבריאות. אנשים אלה פוחדים מכל דבר שעלול לסכן את בריאותם ובריאות יקיריהם. הם יקפידו על רחצה וטריות ותאריכי פג תוקף בדרגה הגבוהה ביותר עד כדי אבסורד. לעיתים קרובות האוכל בכללותו נתפס בעיניהם כאויב שצריך להיזהר ממנו בצורה מוחלטת וישנם סוגי אוכל שיגרמו להם להיות חולים יותר. למשל הם יכולים להיות משוכנעים שאכילת פחמימות תגביר את המחלות שיש להם. הם יפעילו טרור בבית שאף אחד מילדיהם לא יגע באוכל שהיה ליד אוכל מסוכן.

אך כמו לכל הפרעת אכילה, גם אורתורקסיה אינה מתבטאת רק באוכל עצמו והיא תגרום לחרדה ולמצוקה נפשית כאשר אין את האפשרות לעמוד בתפריט שהסובלים מהמצב קבעו לעצמם, לכן פעמים רבות הם ימנעו מאירועים שיכולים להגביל את הזמינות למזון שהם אוכלים.

אוכל לגוף ולנפש

הפרעות אכילה אינן מתחילות יום אחד, זהו תהליך המושפע מגורמים שונים – גנטיקה, סביבה ותרבות. בכל הפרעות האכילה המזון הוא כלל לא העיקר, אלא הוא רק הדרך שבה הסובל מההפרעה מביא לידי ביטוי את החרדה, את המצוקה הנפשית ואת הרעב לאושר ולשלמות עצמית. אי-אפשר לתכנן ולהחליט על הפרעת אכילה כזו או אחרת, זהו לא תהליך מודע ופעמים רבות הסובלים מההפרעה כלל אינם מבינים את הסיבות שהניעו אותה להתפתח מלכתחילה. האנשים עם אובססיה לאוכל בריא בטוחים שהם מטיבים עם עצמם ועם בריאותם, הם חשים סיפוק כשהם עומדים בדרישות התפריט התובעני שלהם ואף תחושת נעלות שהם חזקים לעומת אנשים אחרים שאוכלים מכל הבא ליד.

כיום רוב בני האדם חיים בשפע, והם אינם אוכלים רק כדי לשרוד, אך החיים של הסובלים מהפרעות אכילה ממוקדים אך ורק באוכל ונדרש מאמץ עילאי כדי להימנע ממנו. נוסף על כך, האוכל הוא מקור להנאה, לרגיעה נפשית ולחוויה חברתית. כמו בכל תחום אחר, גם באכילה יש צורך באיזון ולמענה הן על דרישות הגוף והן על דרישות הנפש, לכן אין לאכול יותר מדי ולא פחות מדי ובעיקר אין להפוך את סוגית האוכל לנושא המרכזי בחיים. 

טובי פלד – פסיכולוג מומחה, מטפל בילדים ובמבוגרים

053-4877782

בריאות אובססיה טיפול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד