י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

רוצה להיות הנדיוומן? סדנת שיפוצים שכל אישה צריכה

"מעבר לעובדה שאישה מרגישה את החוזק האישי שלה בידע לעשות דברים, היא ממש חוסכת כסף מכיוון שאינה צריכה להזמין בעל מקצוע לכל תקלה בבית" • בואי ללמוד איך לשפץ ולתקן תקלות בבית

רוצה להיות הנדיוומן? סדנת שיפוצים שכל אישה צריכה
עבודות גבס וצבע צילום: 123rf

תפקידים ומקצועות מגדריים היו מאז ומעולם חלק בלתי נפרד מעולמנו. בשנים האחרונות עם התפתחויות הקדמה והרבה דיבורים על פמיניזם ושוויון, נוצרו שבילים ודרכים וביניהם הצטלבויות רבות של דרכים בהן גילינו נשים וגברים במגוון עבודות שלא היינו רואים לפני 10 שנים. תחום השיפוצים היה ועודנו נתון לרוב גברי, אלא שנשים רבות היו שמחות להיות בעניינים, וממש לא מטעמים פמיניסטיים.

מודעת פרסום עם הכותרת "בכוחות עצמך – בואי ללמוד איך לשפץ ולתקן תקלות בבית", צדה את עיני והוציאה אותי לחיפוש קצר אחר העומדת מאחורי הבשורה. כך הגעתי אל תמר רכניץ מירושלים, במקור מגוש עציון, שהסכימה בשמחה לשתף עם 'לובי נשי' את הסיפור מאחורי הכותרת. "לפני כשנה וחצי אבי נפטר באופן פתאומי. במהלך שנת האבל, חשבנו אחיותיי ואני, לעשות משהו לזכרו. רצינו שתהיה לדבר משמעות וכמובן גם הנאה והשפעה חברתית. לאבי היה חשוב מאוד שאנחנו הבנות, נדע להסתדר בעולם", משחזרת תמר. "כך למשל אני זוכרת את עצמי  מתקשרת לאבא בשעה 23:00 בלילה ומספרת לו שיש לי פנצ'ר, אז הוא מעודד אותי ומסביר שהנה יש לי הזדמנות להתמודד עם הדבר. כנ"ל לגבי צינור שהתפוצץ בבית. הוא כמובן צייד אותנו בכלים ובציוד מלא ומתאים, והיה לו חשוב שנהיה עצמאיות". כאנקדוטה משלימה ומעניינת במיוחד, מספרת תמר כי הבנים אצלם בבית, נדרשו ללמוד לתפור, לבשל וכו', "וכל זאת מבלי לקדש ערכים פמיניסטיים כלשהם. זו היתה פשוט אמונת הדרך שלו", היא מסבירה.

אביה, יצחק ע"ה, גדל בשכונת גאולה בירושלים ואף ניהל שם סניף בנק. הוא הכיר היטב את הציבור החרדי, וכך כשהיו צריכות להחליט מה יעשו לזכרו, החליטו בנות רכניץ על סדנה כמו שאבא ודאי היה אוהב. "הזמנו חברות ובנות משפחה ועשינו סדנת שיפוצים לנשים", מספרת תמר.

"זה היה מאוד צנוע, הזמנו מישהי שתעביר את זה, הכנו ארוחת בוקר ופשוט נהנינו. פתאום אחרי המפגש הזה קיבלנו המון תגובות מעולות ובקשות שנעשה עוד כזה דבר". אז הן החליטו אכן להרחיב את מעגל הטוב הזה. בשיתוף פעולה עם המודל הירושלמי, עמותת באשר תלכי, ומי שמנהל את הפרויקט בפועל, מרכז צעירים של עיריית ירושלים.

"ידענו שקהל היעד הירושלמי שלנו יהיה נשים ורצינו כאלו שאולי יש להן פחות אפשרויות להסתמך אוטומטית על גבר. אז העדפנו אמהות יחידניות, דתיות וחרדיות ובהמשך אנחנו מתכוונות להגיע גם לנשים ערביות. מעבר לעובדה שאישה מרגישה את החוזק האישי שלה בידע לעשות דברים, היא ממש חוסכת כסף מכיוון שאינה צריכה להזמין בעל מקצוע לכל תקלה בבית".

פייני סוקניק, מקימת ומי שעומדת בראש עמותת "באשר תלכי", מספרת על שיתוף הפעולה. "זיהינו צורך אמיתי של  אמהות חד הוריות. פעמים רבות הן "נתקעות" עם בעיות תיקונים קלות. בשל חוסר הידע והמיומנות, והעובדה שאין בבית את בן הזוג ש"אמור" לטפל בדברים אלו, הן נאלצות להזמין אנשי מקצוע - גם לדברים קטנים וההוצאה הכספית מכבידה עליהן. הסדנה תתן להן אפשרות להתנסות וללמוד כיצד הן יכולות להתמודד באופן עצמאי גם בתחום הזה, ותוסיף לתחושת הבטחון והעצמאות הנדרשת להן מאד בתקופת התמודדות  מורכבת זו.


הרישום רק התחיל וכבר נסגרה קבוצה של עשרים נשים ירושלמיות הנכנסות לפיילוט, והגיעו בקשות רבות לקיום סדנה כזו גם באיזורים נוספים בארץ.

"אנו מקוות שתכנית הפיילוט תצליח ונוכל להמשיך לקיים סדנאות בריכוזים נוספים".

רוצה להיות הנדיוומן? לדעת איך עובדים עם מקדחה ומברגה? איך מתקנים ברז דולף? איך צובעים נכון את הקיר? מהיום אתן פשוט יכולות לדעת לעשות זאת בעצמכן.

ברז צבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד