כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

הפוטנציאל שלך • טורה של אושרה ולדמן

מתי אנחנו מנצלים את הפוטנציאל הטמון בנו? • ממה מורכב הפוטנציאל שלנו ? • האם האדם הוא 'כל יכול'? • ומה עם החסרונות שלנו? • טורה של אושרה ולדמן

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



יש לך פוטנציאל, אבל אתה לא מנצל את זה!

זהו אחד המשפטים המוכרים והמתסכלים שיש. הוא רק מודיע על קיום הפוטנציאל – ועל על כך שאנו לא מנצלים אותו.

מישהו יכול להגיד לנו כבר סוף סוף מה זה פוטנציאל, איך מגיעים לזה ואיך מנצלים אותו?

דמיינו את המצב הבא:

יש לכן שני כדים לאחסון מים לקראת הקיץ. האחד מלא עד כדי שלושת רבעים מתכולתו, והשני כמעט ריק. יש לכם מקור מים אחד בלבד למילוי הכדים, אבל קיימת מגבלה ותוכלו לחבר אליו רק את אחד מהכדים. כלומר, את האחד תוכלו למלא על תום, והשני יישאר כפי שהיה קודם.

איזה כד תבחרו למלא?

רוב האנשים יבחרו למלא את הכד הריק, שכן השני מלא בין כך כמעט לגמרי וכך אפשר יהיה לנצל את תכולתו המלאה של הכד הריק.

הבעיה היחידה היא שבהגדרת השאלה לא נכלל פרט קריטי – גודל שני הכדים. הנחת היסוד היא ששני הכדים שווים בגודלם ושלשניהם מכסת מילוי שווה. אם הייתי אומר לכם כרגע שהכד הריק יכול להכיל עד 2 ליטר, והכד השני עד 100 ליטר, אפשר היה להבין מייד שהאסטרטגיה הראשונית הייתה שגויה.

אם נעבור מהאנלוגיה אל המציאות, אנו תופסים אנשים כמו כדים, כאילו כולם זהים בתכונותיהם, או לפחות, כולם, אילו היו מקבלים הכשרה מתאימה, היו יכולים לעשות כל תפקיד.

רוב הארגונים אינם משבצים אנשים לתפקידים לפי היכולות שלהם, ושולחים אנשים להכשרה מקצועית כדי להתגבר על חולשות.

רוב האנשים עסוקים בשיפור התכונות החלשות אצלם, ומזניחים את מיצוי היכולות (כי הן בין כה וכה בסדר), מתוך הנחה שהדבר יביא אותם למימוש הפוטנציאל שלהם בצורה אופטימלית. אך האם זה הגיוני?

יכולת אנושית

אם נעבור לתחום היכולות האנושיות, הרי שהאדם אינו כל יכול.

מתוך מגוון גדול למדי של תכונות וחזקות, לכל אדם יש מספר חוזקות בולטות במיוחד. רוב תוכניות ההדרכה המקובלות כיום מלמדות אנשים כיצד להתגבר על חולשותיהם.

אם נכיר בכך שאנו נולדים עם מערך תכונות מסוים, ונתקשה לשנות אותו באופן מהותי לאורך החיים, הרי שניסיון לשפר חולשות נדון לכישלון או להצלחה מעטה, שכרוכה בתסכול רב.

לעומת זאת, אם נכוון אנשים דווקא אל חוזקותיהם, יתכן שנגיע להישגים גבוהים בהרבה, תוך הנאה ומוטיבציה גבוהים.

דוגמא קלאסית: הילד מצוין בהיסטוריה וגרוע בחשבון: מה לעשות – מורים פרטיים שיעורים חזרות לעשות הכול בכדי שיצליח בחשבון? ומה עם היסטוריה? מאחר והוא מוצלח בזה אין מה להוסיף גם ככה הוא יצליח.

קודם כל רוע

וכאן הבעיה: אנו קודם כל מסתכלים מה רע – מאחר וזה חיסרון, זה בולט לנו יותר. ככה אנו רגילים לחשוב. אבל אם הייתה לנו עין טובה באמת היינו רואים כמה הוא טוב בהיסטוריה ומחזקים אצלו את היכולות שיש לו כבר ומחברים אותו להצלחה שלו מגבירים הנאה למה שהוא אוהב, בודקים איתו מה מאפשר לו להגיע להצלחה כזו, מה יש בהיסטוריה שאתה אוהב? אלה הן שאלות מקדמות שמובילות להצלחות נוספות גם בנושאים אחרים וגם בחשבון.

במידה וילד מגיע עם ציון של 40% במבחן צריך לשים לב גם לציון הזה – זוהי הצלחה! תשאלו אותו איך הוא הגיע לציון הזה ובאמת תתעניינו שם מצויה היכולת שלו – העצימו אותו.

ברגע שאנו בחוויות בחיים שלנו מחוברים למה יש, מה טוב, במה אנו מצליחים, מה עושה אותנו מאושרים, עצם החיבור יזמין לחיינו מקרים, חוויות חיוביות ובעיקר אושר שמחה ואהבה לעצמנו למשפחתנו ולכל יהודי באשר הוא.

עין טובה היא צו שעה בדור מבולבל כזה שנופל לעצבות חרדות ופחדים והכול מחסרון הדעת.

הכל תלוי בנו

אז איך יודעים ממה מורכב הפוטנציאל שלנו?

האמת נמצאת מתחת לאף – מה שאתם טובים בו הוא הפוטנציאל.

המטרה: להעצים אותו לרמה שתאפשר חים טובים ומספקים בכל תחום בחיים – באימון אנו קוראים לזה זיהוי ערכים, בפסיכולוגיה קוראים לזה חוזקות וכולם מתנות שמהוות חלק ניכר באישיותנו.

לפניכן מספר שאלות שבתוכן מצויה התשובה שלכן לפחות באופן חלקי:

מה לדעתכם חושבים עליכם האנשים מסביבכם היום? (חיובי כמובן) משפחה, עבודה, שכנים ועוד.

מה הרושם הראשוני שאתם יוצרים במקומות חדשים לדעתכם?

איזו דמות תורנית אתן מרגישות הזדהות מיוחדת? מה מיחד אותה לדעתכן?

הסתכלו על כל מה שכתבתן? האם אתן מזהות את עצמכן?

הסוד בזיהוי הפוטנציאל מצוי בעיקר ביכולת שלנו להאמין שיש בנו יכולות שאם הם יבואו לידי מימוש אז אנחנו נצמח להיות מי שאנחנו באמת – וזה תלוי באחריות שאנו לוקחים על העשייה. כבר מעכשיו בדברים קטנים שיביאו לפריצות דרך גדולות – "פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם".

בהצלחה!

אושרה ולדמן, מאמנת ויועצת עיסקית [email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד