י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

תאונת דרכים: כך תקבלו פיצוי של מאות אלפי שקלים מחברת הביטוח

אלפים רבים של מבוטחים אינם מממשים את זכותם לקבל פיצוי כספי מחברת הביטוח מאחר שאינם מבינים כי האירוע שהוביל לפציעתם מוגדר כתאונת דרכים

תאונת דרכים: כך תקבלו פיצוי של מאות אלפי שקלים מחברת הביטוח
עו"ד ורשה צילום: רגב כלף

שיעור ניכר מבין הנהגים שמתבקש להגדיר מה היא תאונת דרכים, עונה באופן אינטואטיבי שמדובר על אירוע שבו הנהג או הנוסע ברכב נפגע במהלך נסיעה, בין אם בתאונה שבה מעורב רכב נוסף ובין אם בתאונה עצמית. אך זו טעות. בפועל, ההגדרה המשפטית של תאונת דרכים רחוקה שנות אור מהאופן שבו הציבור תופס את המינוח הזה.

במרוצת השנים ניתנו שורה ארוכה של פסיקות שהרחיבו משמעותית את ההגדרה המשפטית של תאונת דרכים. להלן מספר מצבים שכיחים שמאפשרים לנפגע להגיש תביעה ולזכות בפיצוי כספי משמעותי:

פציעה במהלך כניסה לרכב כדי לנהוג או לנסוע בו

כניסה וירידה מהרכב למטרות תחבורה עונה להגדרה של תאונת דרכים. לפיכך אדם שנכנס אל המכונית לצורך נהיגה בה או יורד ממנה בסופה ובמהלך הזמן בו ביצע פעולה זו נפגע, יוכל לקבל פיצוי כספי. אין הכרח כי יהיה מדובר בנהג, אלא גם על נוסע שנפצע בנסיבות כאלו. וכך למשל, במקרה שבו החליק או נפצע במהלך פתיחה של הדלת או בעת סגירתה.

לדוגמה, בתיק שנדון בבית המשפט דנו הצדדים במקרה של אם שבאה לאסוף את בנה מן הגן. במהלך כניסתו למכונית, קרובת משפחתו פתחה את הדלת והילד נפל ונחבל במרפקו. בסופו של דבר, קבע בית המשפט כי הקטין זכאי לפיצויים בסך של 147,800 שקלים, בגין הפסד השתכרות לעתיד, הוצאות רפואיות, עזרת צד ג' ופיצוי בגין כאב וסבל.

לפנייה ישירה אל עו"ד אסף ורשה לחץ/י כאן

קבלתם חבטה ממכסה תא המטען ברכב? זו גם תאונת דרכים

בשורה של פסיקות קבעו בתי המשפט כי הוצאת תיק אישי בסוף נסיעה או הכנסתו בתחילתה מתא המטען ופציעה תוך כדי כך מהווה תאונת דרכים. על פי הפסיקה, הדבר מהווה חלק "מכניסה וירידה לרכב".

כך למשל, בית המשפט דן בתביעה שהגישה אישה שנפצעה ממכסה תא המטען של אוטובוס שחבט בראשה במהלך התכופפות להוצאת תיק ממנו. במקרה אחר, נדונה תביעה של אישה שאצבעה נקטעה בחלקה לאחר שבן זוגה סגר את דלת תא המטען על כף היד שלה. בית המשפט פסק כי סגירת דלת הבגאז' חיונית כדי לאפשר את הנסיעה ולפיכך תהווה שימוש ברכב לצורך תחבורה. בהתאם לכך – נפסק כי יש להכיר באירוע כתאונת דרכים ולפצות את הנפגעת.

במקרה נוסף, נדונה תביעה של אדם שהחנה את רכבו בנתב"ג בדרך לחופשה עם אשתו. בשלב שבין היציאה ממושב הנהג לבין הוצאת התיק, הדלת האחורית של הרכב נטרקה על אחת מאצבעות יד ימין של התובע וכרתה לו את כרית האצבע. בית המשפט קבע שמדובר בתאונת דרכים ופסק כי הוא יפוצה ב 50,000 שקלים "הוצאת המטען האישי היתה חלק אינטגרלי של אותה נסיעה ובלעדיה, לא התממשה מטרת הנסיעה. משכך, היא משרתת, ומהווה חלק בלתי נפרד, ממטרת השימוש ברכב המנועי", כתב השופט.

ודוגמאות לא חסר,  נהג המשאית נפגע במהלך טעינת סחורה ונגרמו לו שברים ברגלו. בית המשפט נתן פרשנות רחבה למונח ״כניסה לרכב״ וקבע כי על אף שהנזק נגרם במהלך טעינה מדובר בתאונת דרכים. גובה הפיצוי שקיבל למעלה מ- 65,000 שקלים.

אולם לא די בעצם ההכרה של בית המשפט כדי לסלול את הדרך לקבלת הפיצוי. לשם כך יש לבצע מספר מהלכים:

  • לדווח באופן מלא בחדר המיון על הנסיבות שבהן התאונה התרחשה. לא להשמיט כל פרט ולוודא כי הרופא כותב את הדברים במלואם. חברת הביטוח עלולה לטעון כי האירוע לא קרה בנסיבות האמורות ויש משקל ראייתי כבד לאותנטיות של הדיווח בבית החולים
  • היה ועדים צפו בתאונה וככל שהדבר ניתן, מומלץ לקחת את פרטיהם. זה עשוי לסייע למצק את הטענה בדבר התרחשות האירוע באופן הנטען.
  • אל תשהו את הטיפול המשפטי, פרק הזמן להתיישנות תביעה כזו הוא שבע שנים אולם חלוף הזמן מכביד ומסרבל את הליכי התביעה. מומלץ ביותר שלא להשהות את מהלך הבירור.
  • בתאונות דרכים יש אפשרות לבקש תשלום תכוף מבית המשפט. תשלום זה נועד לסייע לנפגע התאונה מבחינה כלכליתעד שיסתיים ההליך ויתקבל הפיצוי המלא על נזקיו. פיצוי זמני זה נותן מרווח נשימה לנהל את ההליך המשפטי עד תום במטרה  לקבל פיצוי כספי מקסימאלי.

הכתבה מאת עו"ד אסף ורשה, עוסק בדיני ביטוח ונזיקין ומייצג מאות תובעים. באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

 

 

עו"ד תאונת דרכים משפטי יעוץ משפטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד