כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מהן המכוניות הבזבזניות והחסכוניות בישראל?

הפחתת המס על הדלק חסכה לנהג הישראלי 8 שקלים בלבד בהוצאות הדלק החודשיות • בחירה נכונה של מכונית חדשה לעומת זאת, עשויה לחסוך לו פי 50 • החיסכון בדלק מתחיל כבר ברכישת המכונית

מהן המכוניות הבזבזניות והחסכוניות בישראל?



מחיר הדלק עלה בשבוע שעבר ב-28 אגורות "בלבד", בעקבות החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להפחית ב-10 אגורות את הבלו שמוטל על הבנזין. ההחלטה, שעוררה הדים רבים במערכת הפוליטית, חסכה למעשה לנהג הממוצע בסביבות 10 שקלים בחודש בלבד - חיסכון צנוע, שממילא צפוי להימחק בעקבות התחזית להמשך התייקרות הנפט בעולם.

אלא שבמקום להמתין להסכמת שרי הממשלה על הפחתת שיעור המס שמוטל על הבנזין (52%), ובמקום לתלות תקוות במחוות ממשלתיות פעוטות של הרגע האחרון - יכול הנהג הפרטי לדאוג בעצמו לחיסכון מהותי הרבה יותר בהוצאות הדלק החודשיות שלו, לעתים עד כדי הפחתה של מאות שקלים מדי חודש בחשבון, באמצעות בחירה נבונה כבר בשלב רכישת המכונית.

בהסתמך על נתוני יצרני המכוניות באשר להיקף הנסיעה בקילומטרים של כל מכונית בזכות ליטר בנזין אחד, ובשקלול נתונים אלה עם תוצאות מבחני נהיגה בפועל שערכו TheMarker "פורום נוהגים היי-טק" (autocom.co.il), מתגלה מנעד מהותי בצריכת הדלק של כל מכונית המוצעת כיום למכירה בשוק - גם בקטגוריית מוצר זהה.

מיני: אין בזבזניות - יש חסכוניות פחות

קטגוריית מכוניות המיני היא לכשעצמה המומלצת ביותר למי שבאמת מעוניין לחסוך בדלק (מלבד השימוש בתחבורה ציבורית או באופניים), וגם למי שמעוניין לחסוך במחיר הרכישה (60-70 אלף שקל בלבד למכונית מיני ידנית). לא בכדי כבשו מכוניות המיני ב-2011 נתח שוק של 9% - וזינקו מנתח שוק של פחות מ-1% בתוך שנתיים.

המכונית החסכונית ביותר בקבוצה היא קיה פיקנטו הידנית, שמגיעה, לפי נתוני היצרן, לצריכת דלק של 23.8 ק"מ לליטר. במקום השני ניצבת סוזוקי אלטו, המיני הנמכרת אשתקד, שצריכת הדלק שלה היא 22.7 ק"מ לליטר.

בקטגוריה זו אין למעשה מכוניות בזבזניות מאוד בדלק, אבל אם תבחרו בתיבת הילוכים אוטומטית, צריכת הדלק תעלה בשיעור ניכר. המכונית החסכונית פחות בקבוצה זו היא יונדאי i10 האוטומטית, שצורכת ליטר דלק לכל 18.1 ק"מ. במבחנים שערך "פורום נוהגים היי-טק" נמצאה סוזוקי אלטו ידנית כחסכוניות ביותר בקבוצה (15.6 ק"מ לליטר) ויונדאי i10 אוטומטית כבזבזנית יותר (12.6 ק"מ לליטר).

מי שמעוניין לרכוש מכונית חדשה בקטגוריה יכול להמתין לפולקסווגן אפ החדשה ולאחיותיה סיאט וסקודה סיטיגו - אשר צפויות להגיע לצריכת דלק מוצהרת של 23.2 ק"מ לליטר.

סופר-מיני: לנצ'יה, לא מה שחשבת

המכוניות בקבוצה זו הן גדולות ומרווחות יותר, אבל לא בהכרח חסכוניות פחות. הן מפצות על המשקל העודף בטכנולוגיה מתוחכמת כמו הזרקת דלק ישירה, תיבת הילוכים כפולת מצמד ואף הנעה היברידית.

המכונית החסכונית בקבוצה היא לנצ'יה אפסילון, המצוידת במנוע 'טווין אייר', עם שני צילינדרים ובנפח של 875 סמ"ק, שמצליח להפיק 85 כ"ס וצריכת דלק נמוכה של 24.3 ק"מ לליטר לפי נתוני היצרן ו-15 ק"מ לליטר במבחן שטח. מחירה מתחיל ב-100 אלף שקל.

הונדה ג'אז ההיברידית מציעה מרווח פנימי משפחתי וצריכת דלק של 21.5 ק"מ במעבדה ו-14 ק"מ לליטר בעולם האמיתי. עם זאת, מחירה לא נמוך, ונע סביב 117 אלף שקל. מכונית מומלצת נוספת היא טויוטה יאריס, שמגיעה ל-21.8 ק"מ ליטר במעבדה ולכ-15 ק"מ לליטר בתנאי אמת. מחיר גרסתה האוטומטית הוא 100 אלף שקל.

עבור הלקוחות שמוכנים להמתין, בהמשך השנה תגיע לישראל הגרסה ההיברידית של טויוטה יאריס, עם צריכת דלק של 23 ק"מ לליטר.

משפחתיות: ההיברידיות משתלמות

גם במכוניות שמצוידות בתא מטען גדול ובמקום מרווח לילדים אפשר להגיע לצריכת דלק טובה, בייחוד בקרב לקוחות לא שמרנים שיעברו להנעה היברידית. המכונית החסכונית ביותר בקטגוריה זו היא טויוטה אוריס היברידית, שמבטיחה צריכה של ליטר לכל 25 ק"מ ומגיעה בפועל לכ-18 ק"מ לליטר (לפי אתר kml). הבעיה כאן נעוצה במחיר מכונית חדשה 134 אלף שקל.

אופציה זולה יותר היא הונדה אינסייט, היברידית אף היא, שמגיעה ל-21.8 ק"מ לליטר לפי הצהרות היצרן, ובמבחן שערך לה TheMarker הגיעה ל-13.5 ק"מ לליטר.

בין המכוניות שאינן היברידיות, המשפחתית החסכונית יותר היא יונדאי i30 היוצאת עם צריכת דלק מוצהרת של 17.2 ק"מ לליטר, וסקודה אוקטביה שמגיעה ל-16.9 ק"מ לליטר. עבור אלה שנוהגים שעות ממושכות מדי יום, כדאי לשקול מעבר למנוע דיזל. פולקסווגן גולף TDI, למשל, מגיעה לצריכת דלק של 18.2 ק"מ לליטר בתנאי מעבדה וכ-15 ק"מ לליטר בתנאי אמת.

למי שעומד בפני רכישה כדאי להמתין ליונדאי i30 החדשה, שיצרניה מצהירים על צריכת דלק של 17.5 ק"מ לליטר.

מנהלים: המכונית החסכונית בישראל

למי שיכול להרשות לעצמו לשלם 160 אלף שקל לפחות על מכונית פרטית, כנראה שהחיסכון בדלק אינו קריטי במיוחד - אך דווקא בקטגוריה זו ניתן למצוא את אחת המכוניות החסכוניות בישראל. לטויוטה פריוס ההיברידית יש צריכת דלק של 25.6 ק"מ לליטר, הנמוכה ביותר בשוק המקומי. בתנאי אמת היא תשיג כ-20 ק"מ לליטר.

צריך להודות שהפריוס, שמחירה 154 אלף שקל, אינה מכונית מנהלים של ממש, אלא קרובה יותר בממדיה למכונית משפחתית, אך המראה שלה מרשים יותר מרוב המכוניות בקטגוריה. חסכוניות נוספות בקטגוריה זו הן טויוטה אוונסיס (14.3 ק"מ לליטר) וסקודה סופרב (14.1 ק"מ לליטר). הסובארו B4 האוטומטית לעומת זאת, נהנית מ-150 כ"ס, אבל תצרוך ליטר בכל 12.3 ק"מ.

מיניוואן: חסכוני משתי מכוניות קטנות

בדיונים על המיסוי הירוק בכנסת טענו נציגי המפלגות החרדיות כי המיניוואן חסכוני יותר משתי מכוניות קטנות בצריכת הדלק. טענה זו נכונה כל עוד המיניוואן נוסע בתפוסה מלאה. אם אמנם זקוקה משפחה לשבעה מושבים ולא מעוניינת להשאיר הון בתחנת הדלק, הבחירה החסכונית ביותר עבורה תהיה פולקסווגן טוראן.

למיניוואן הגרמני יש מנוע 1.2 ליטר מוגדש טורבו בנפח 1.4 ליטר, המאפשר לו להגיע לצריכת דלק של 15.1 ק"מ לליטר בגרסת הבנזין (שמחירה 175 אלף שקל). הדגם המומלץ, עם זאת, הוא הדיזל, שמחירו 180 אלף שקל והוא צורך ליטר סולר כל 19.6 ק"מ. אפשרויות נוספות בקטגוריה זו הן רנו גרנד סניק - מיניוואן שצורך 13.8 ק"מ לליטר, וסיטרואן C4 פיקאסו עם 13.7 ק"מ לליטר.

פנאי: את הבזבוז אפשר רק לצמצם

רכבי הפנאי (שרק נראים כמו רכבי שטח) הם גדולים, כבדים ולא חסכוניים מעצם הגדרתם. למי שבחר לרכוש מכונית דווקא בקטגוריה זו מומלץ לצמצם את הנזק הכרוך בתדלוק התכוף ולרכוש מכונית קטנה ככל הניתן. סקודה יטי, המצוידת במנוע 1.2 ליטר מוגדש טורבו, תגיע לצריכת דלק מוצהרת של 15.6 ק"מ לליטר. מכוניות גדולות יותר בקטגוריה זו מומלץ לצייד במנוע דיזל. יונדאי ix35 למשל, תגיע ל-13.3 ק"מ לליטר בגרסת הדיזל שלה (לפי נתוני יצרן).
רכב דלק חסכוני בזבזני משפחתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד