כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
טעות קשה של 'עוצמה'

מופע הסחטנות המכוער של סמוטריץ' ובנט

הטעות האסטרטגית של 'עוצמה יהודית' הייתה בכך שמלכתחילה הגיעו בגישה פושרת למדי ובעמדת נחיתות לשולחן המשא ומתן • וגם: מופע הסחטנות המכוער של סמוטריץ' ובנט • טור אורח מאת יצחק כהן

מופע הסחטנות המכוער של סמוטריץ' ובנט
'נפתלי בנט/בצלאל סמוטריץ צילום: נועם ריבקין-פנטון/יונתן זינדל, פלאש 90

"עוצמה יהודית לא התפשרו", "הם היו צריכים לוותר כמו שכולם ויתרו", "לכן בגללם גוש הימין הולך להפסיד" - סיסמאות אלה ודומות להן נשמעות למכביר על ידי אנשי הבית היהודי והאיחוד הלאומי (בכוונה לא הכללתי את הימין החדש. תיכף תבינו למה).

החוצפה והעזות פנים משוועות פה לשמיים: עוצמה יהודית, שעל פי כל הסקרים במערכת הבחירות הקודמת טרם האיחוד קיבלו יותר מהבית היהודי והאיחוד הלאומי (כ"א בנפרד), הסכימו אז להתפשר על מקום חמישי ושמיני.

גם הפעם אנשי עוצמה הסכימו להתפשר והמון. בעוד הבית היהודי והאיחוד הלאומי קיבלו 3 נציגים בעשירייה כל אחת - בעוצמה יהודית ביקשו את כבשת הרש, מקום חמישי ומכובד שאתו יוכלו לגשת לבוחר; ולא כסמרטוטים שמשתמשים איתם וזורקים כשתם השימוש.

הם ויתרו על המון, לא התעקשו על 3 מקומות בעשירייה הראשונה. הם הפליגו בוויתור וקיבלו רק נציג אחד בעשירייה הראשונה. שוב - למרות שכוחם גדול מהאיחוד הלאומי ומהבית היהודי. זה ויתור פר-אקסלנס. ויתור מרחיק לכת. במקום להעריך, מטילים רפש.

היכן הם פספסו? היכן הייתה הטעות של עוצמה יהודית במו"מ בכל זאת? ובכן, הטעות הייתה בנקודת הפתיחה שלהם במו"מ. הם הגיעו כבר עם פשרה ביד: 'אנחנו מוכנים שני נציגים במקום חמש ושמונה'. האמירה הזאת הייתה אמורה להישמע בסוף המו"מ ולא בתחילתו.

‌מלכתחילה הם היו צריכים לבקש לא פחות מהבית היהודי והאיחוד הלאומי. לפחות שלושה נציגים בעשירייה הראשונה. זאת בהתאם לכוחם האלקטורלי. ואם יידרשו, יבואו לכלל פשרה, ואז הפשרה הייתה נסבלת איכשהו ומתקבלת על הדעת. מקומות חמש ושמונה ברשימה לא היו מילים גסות, וכולם היו יכולים לבלוע את הגלולה לאחר הפשרה הגדולה של עוצמה.

ואם כבר דיברנו על טעויות, חשוב לציין את הטעות של נפתלי ואיילת. כשהם הגיעו למו"מ עם הבית היהודי והאיחוד הלאומי, הם היו בעמדת נחיתות כלפי עצמם. הם העריכו את כוחם של הצד השני כחמישה מנדטים, בעוד שבפועל הם היו שווים הרבה פחות מהימין החדש. משום שהם היו ללא עוצמה.

בפועל הם היו שווים בקושי שלוש מנדטים, בעוד שהימין החדש שווה ארבע מנדטים במציאות ופי שניים על פי הסקרים בעקבות הצבת איילת שקד בראש. למרות זאת, הם לקחו לעצמם שליש מהמקומות בתשיעייה הראשונה, בעוד שהבית היהודי והאיחוד הלאומי לקחו שני שליש - מה שהיה אמור להיות בדיוק ההפך.

ה‌מסקנה העולה מכל הדברים הנ"ל: ‌הימין החדש התפשר. בעוצמה יהודית התפשרו. ‌הבית היהודי והאיחוד הלאומי סחטו בלי סוף. וגם על זה שמרו כעל בבת עינם ולא היו מוכנים לזוז מילימטר. למרות שבכך סיכנו את שלטון הימין.

‌אני יודע שיגידו: "הרי נפתלי לא היה מוכן להזיז את מתן כהנא צעד אחורה ועל זה זה נפל"; כולנו מבינים שבאמת הימין החדש ויתר הרבה פה, אבל עם קצת גילוי אחריות מצד הבית היהודי שהיו מעבירים את יוגב למקום השמיני ונותנים לאיתמר את המקום החמישי - הכל היה נראה אחרת.

לטור הקודם בנושא >>

אל תצביעו לעוצמה יהודית - הקול שלכם ילך לפח • דעה

 

עוצמה יהודית אחוז החסימה בצלאל סמוטריץ' איתמר בן גביר נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד