כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
לקראת חיסון ישראלי

בשבוע הבא: המכון הביולוגי יחל את הניסויים בבני אדם

אחרי חודשים ארוכים של פיתוח, החל מהשבוע הבא יחל שלב הניסוי בבני אדם של החיסון הישראלי | בשלב הראשוני יוזרק החיסון לקבוצה מצומצמת של מתנדבים, ולאחר מכן הוא ינוסה על עשרות אלפי ישראלים | שר הביטחון גנץ: "זהו יום של תקווה לאזרחי ישראל"

בשבוע הבא: המכון הביולוגי יחל את הניסויים בבני אדם
בקבוקי החיסון במכון הביולוגי צילום: יח"צ

משרד הביטחון, המכון למחקר ביולוגי ומשרד הבריאות הודיעו הערב ראשון על תחילת שלב הניסויים הקליניים בבני-אדם בחיסון לקורונה שיחל בשבוע הבא. מדובר בשלב המשמעותי בתהליך פיתוח החיסון הישראלי, עליו עומלים בכירי מערכת הבריאות והמכון הביולוגי במהלך החודשים החודשים האחרונים.

שלב הניסויים הקליניים בבני-אדם, שיארך מספר חודשים, יכלול שלושה שלבים. בשלב הראשון של הניסוי יערכו בדיקות בטיחות ראשונות על 80 מתנדבים בריאים בגילאי 18 עד 55, בבתי החולים שיבא והדסה. הניסוי ייחל ב-1 בנובמבר, תחילה על שני מתנדבים ובהתאם לתגובותיהם לחיסון יורחב בהדרגה עד ל-80 איש (40 בכל מרכז רפואי).

במהלך השלב הראשון, כל מתנדב יקבל זריקה, חיסון אמיתי, או דמה, ולאחר כמה שעות השגחה ישוחרר לביתו להמשך מעקב של כשלושה שבועות, במהלכו יבחנו עורכי הניסוי האם הופיעו תופעות לוואי כלשהן ולהבדיל האם הופיעו נוגדנים לנגיף, המעידים על תגובה לנגיף הקורונה אצל המתנדבים שקיבלו את החיסון.

בשלב השני, ייערכו בדיקות בטיחות רחבות על 960 מתנדבים בריאים בגילאי 18 ומעלה. הניסוי צפוי להתחיל במהלך חודש דצמבר. הוא יתקיים במקביל במספר מרכזים רפואיים ברחבי הארץ ונועד להשלים את בדיקות הבטיחות בחיסון, לדייק את המינונים הנכונים ולהמשיך ולבחון מדדים ליעילותו.

השלב השלישי יכלול  ניסוי רחב היקף לבחינת יעילות החיסון בהשתתפות עד 30 אלף מתנדבים. הניסוי מתוכנן להתחיל בחודשים אפריל- מאי (בכפוף להצלחת שני השלבים הראשונים). מדובר בשלב האחרון, שלאחר סיומו המוצלח ניתן יהיה לאשר את החיסון ולחסן את כלל האוכלוסיה.

שר הביטחון, בני גנץ בירך על האישור שהתקבל ואמר: "זהו יום של תקווה לאזרחי ישראל, וחוקרי המכון הביולוגי הם לוחמים של תקווה. רק לפני חודשיים זכיתי לקבל את הבקבוק הראשון של החיסון, והיום כבר יש לנו 25 אלף מנות חיסון, בדרך לשלב הבא של הניסוי. אני מבקש להודות לעשרות החוקרים שעובדים יום וליל במשימה הלאומית הזו בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות- בתקופה המורכבת הזו, אתם הסיירת שפורצת את הדרך עבור אזרחי ישראל.

לדברי גנץ, "לקחתם על עצמכם משימה בקנה מידה בינלאומי והיסטורי, ועשיתם היום צעד משמעותי בדרך אל היעד. אני, מערכת הביטחון כולה, וממשלת ישראל כולה, נמשיך לתת לכם את הגיבוי והאמצעים הנדרשים בכדי שנגיע לחיסון בטוח ויעיל כחול לבן".

מנהל המכון למחקר ביולוגי, פרופ' שמואל שפירא אמר כי "המכון למחקר ביולוגי בפתחו של שלב חשוב ומכריע, שלב הניסויים בבני אדם. אני בטוח בחיסון שלנו, אני מאמין בו וביכולתם של מדעני המכון שפיתחו אותו ומשוכנע שאנחנו מביאים חיסון טוב מאוד, יעיל ובטוח. לחיסון יש שם מסחרי - "BriLife". בריאות - Bri, ישראל - iL, חיים - Life. וגם שם המכון - IIBR - חבוי שם בגאווה. אנחנו נמשיך לפעול למען בריאותם של אזרחי ישראל וגם למען הכלכלה והחברה הישראלית. היעד הסופי שלנו הוא 15 מיליון מנות לטובת תושבי מדינת ישראל ושכננו הקרובים".

 

קורונה חיסון המכון הביולוגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד