כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"משתמשים בהם לתעמולה"

לראשונה מאז מלחמת העולם הראשונה; יהודים מול יהודים בשדה הקרב

על פי הדיווחים שמגיעים מארמניה ואזרבייג'אן שכעת נלחמות בדם על השליטה בחבל נגורנו קרבאך, בשורות שתי המדינות נמצאים לוחמים יהודים. בקהילה היהודית בארמניה מפנים אצבע מאשימה כלפי אזרבייג'ן: ""מסוכן שהאזרים משתמשים ביהודים בתור כלי משחק. יעשה הרבה נזק"

לראשונה מאז מלחמת העולם הראשונה; יהודים מול יהודים בשדה הקרב
ההריסות בקהילה היהודית מהפצצה ארמנית צילום: צילום מסך

על רקע מלחמת השליטה בחבל נגורנו קרבאך, בגבול ארמניה אזרבייג'אן, מתברר כי ההיסטוריה חוזרת על עצמה ובאופן לא חיובים. מסתבר כי לראשונה מאז מלמת העולם הראשונה שהתרחשה בתחילת המאה ה-20 - יהודים נלחמים ביהודים. על פי הדיווחים מארמניה, חייל יהודי נהרג בקרבות בין המדינות, בצבא אזרבייג'אן משרתים יהודים מקומיים.

בכיר בקהילה היהודית בארמניה אומר ליואב זהבי ב'כאן חדשות' כי "אזרבייג'ן משתמשת ביהודים ככלי תעמולה". הלחימה בנגורנו קרבאך נמשכת, והמדינות מאשימות אחת את השנייה בהפצצות של אזורים אזרחיים.

אמש (שבת) שני הצדדים דיווחו על ירי לאחר שבסוף השבוע סוכם פעם נוספת על הפסקת אש, רביעית במספר, זאת בתום שיחות בתיווך צרפת, רוסיה וארצות הברית.

בתווך עומדת הזווית היהודית בהקשר לשתי המדינות. בשבוע שעבר הגיע הרב שניאור סגל שליח חב"ד בקהילה היהודית בבאקו, אזרבייג'ן, לביקור בגנג'ה, עיר אזרית שהופצצה 4 פעמים לפחות על-ידי ארמניה.

 

בקהילה היהודית טוענים כי בתים רבים בבעלותם ניזוקו בהפצצות האלה. "לצערי, בתיהם של חלק רב מהמשפחות היהודיות בעיר ניזוק בהפצצות. יש שם חרדה גדולה. הילדים עברו טראומה וחלקם מתעוררים בלילה בפחד. היה להם נס גדול שלא היו נפגעים בנפש", כך אמר הרב בביקורו.

גם בארמניה חיה קהילה יהודית קטנה שמונה כ-500 בני אדם. אחד מבכירי הקהילה בארמניה, תום וארז'אפטיאן, טוען בשיחה עם "כאן חדשות" כי אזרבייג'אן עושה שימוש מסוכן ביהודים לצרכי תעמולה. "מאוד מסוכן שהאזרים משתמשים ביהודים בתור כלי. זה הולך לעשות הרבה נזק, לא לנו בארמניה, ליהודים ולישראלים בכלל".

בקהילה היהודית בארמניה מספרים שבתחילת הקרבות נהרג טיגראן מיקויאן, חייל יהודי ששירת בצבא ארמניה. "בחור בן 23. נפל בימים הראשונים של המלחמה. הוא היה קצין בצבא. סבתא שלו הייתה מורה לפסנתר בבית ספר של הקהילה", סיפר וארז'אפטיאן.

הכירו את החייל היהודי-אזרי שנלחם בקו החזית מול ארמניה

ארמניה ואזרבייג'ן מצויות במצב של מלחמה אך בין הקהילות היהודית בשני הצדדים התקיימו בעבר קשרים, זאת על אף המתיחות התמידית בין המדינות. וארז'אפטיאן סיפר כי "נפגשנו איתם הרבה פעמים בכל מיני קונגרסים – בארה"ב, בישראל, במדינות אחרות כמו רוסיה ואוקראינה. היחסים בסדר".

מלחמת העולם הראשונה ארמניה אזרבייג'אן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד