כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
סערת החקירה במח"ש

בנט מגבה את הלוחמים שנחקרו: "הסרטון המלא לא מותיר מקום לספק"

בפתח ישיבת הממשלה התייחס בנט לחקירת לוחמי מג"ב שביצעו את הירי לעבר המחבל: "מציע לכולם – אף פעם לא למהר לחרוץ משפט בנוגע להתנהגות של לוחמים במצבים מבצעיים מורכבים מול טרור"

בנט מגבה את הלוחמים שנחקרו: "הסרטון המלא לא מותיר מקום לספק"
נפתלי בנט צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס הבוקר (ראשון) לחקירת הלוחמים שירו במחבל, אמש סמוך לשער שכם. בפתח ישיבת הממשלה אמר בנט כי התיעוד המלא מוכיח שהלוחמים פעלו כראוי. בפיגוע הדקירה, כזכור, נפצע צעיר חרדי באורח בינוני עד קשה. כוחות ההצלה העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים שערי צדק. המחבל נורה ע"י לוחמי מג"ב, לא לפני שניסה לפגוע באחד מהם. מותו נקבע זמן קצר לאחר מכן.

"בנוגע לאירוע אתמול בשער שכם - אני שמח שהפעם, זמן לא רב אחרי שהסרטון הפלסטיני החתוך הופץ, פורסם הסרטון המלא על ידי המשטרה", אמר ראש הממשלה. "אני מציע לכולם – אף פעם לא למהר לחרוץ משפט בנוגע להתנהגות של לוחמים במצבים מבצעיים מורכבים מול טרור, כשהם בשטח. תמיד עדיף להמתין רגע".

"בכל מקרה", הוסיף בנט, "הסרטון המלא לא מותיר מקום לספק, הלוחמת והלוחם פעלו בצורה מצוינת, בדיוק כפי שנדרש מלוחמים במצב מבצעי כזה. הם נטרלו את הדוקר באופן המתבקש. מגיעה להם הערכה וגיבוי של כולנו, למי שמנעו רצח ופעלו בתושייה מבצעית תוך שברירי שנייה בודדים".

אתמול התחוללה סערה ציבורית בשל ההחלטה לחקור באזהרה את הלוחמים שביצעו את הירי, בחשד כי ירו שוב שלא לצורך לאחר שהמחבל כבר שכב על הקרקע. לאחר האירוע היו מי שניסו להשוות את המקרה לפרשת אלאור אזריה, למרות שהירי בוצע שניות לאחר שהמחבל דקר את הצעיר החרדי והיה חשש כי הוא נושא עליו מטען חבלה, או שישוב לדקור לוחמים ואזרחים.

שני הלוחמים שוחררו בתום שעתיים של חקירה, ובשל הסערה הבהירו בפרקליטות כי החקירה היא חלק מתהליך שגרתי אשר מתבצע באירוע בו נורה למוות אדם בידי שוטר. "יובהר", נמסר מהמחלקה לחקירות שוטרים, "כי מקום בו אזרח נהרג כתוצאה מירי שוטרים, מח״ש מקיימת הליך בדיקה/חקירה בהתאם לנסיבות".

במח"ש הסבירו כי מדובר בנוהל קבוע ושגרתי, "ולכן אין בקיומה של החקירה כדי להטיל דופי בהתנהלות השוטרים בארוע".עוד נמסר כי "חובתה של מח"ש באירועים מעין אלה לשמור בקפידה על דרישות החוק ולאזן בין הצורך החיוני להגן על חיי אדם באשר הוא אדם ובין החובה לאפשר ללוחמי המשטרה להגן באופן אפקטיבי, ללא מורא, על חיי הציבור מפני גורמים עוינים, מתוך הכרה בכך שהשוטר הנקלע לאירוע פיגוע או אירוע מסכן חיים, מפעיל שיקול דעת ומקבל החלטות בד"כ תוך שניות ספורות, בעיצומו של אירוע מסעיר מתוך תחושת חירום. גם במקרה זה מבצעים חוקרי מח״ש את תפקידם במקצועיות וברגישות המתבקשת, והחלטה תתקבל בסיום החקירה ולאחר בחינת מכלול הנסיבות".

נפתלי בנט פיגוע עיר העתיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד