כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
המתווה המסוכן

היעוץ המשפטי מזהיר: כהנא מוביל לגיורים רפורמיים

אנשי היעוץ המשפטי מזהירים את אנשיו של השר כהנא, כי החקיקה שהוא רוצה לקדם תוביל לגיורים לא אורתודוקסים: "הכרה בגיורים פרטיים בדיעבד תיצור חשיפה גדולה מצד התנועות להכרה בגיורים שלה"

היעוץ המשפטי מזהיר: כהנא מוביל לגיורים רפורמיים
השר מתן כהנא צילום: Gershon Elinson/Flash90

התכתבות בין אנשיו של שר הדתות, מתן כהנא, לייעוץ המשפטי מגלים כי החקיקה של השר תוביל להכרה של מדינת ישראל בגיורים רפורמים וקונסרבטיבים. כך דווח ב"ערוץ 7".

הייעוץ המשפטי של הלשכה מסביר את משמעות צמצום הסמכות של הרבנות הראשית: "באם ראש העדה אינו מסכים להסמיך את רבני הערים להקים מותבי גיור, יש כאן התערבות בסמכות ראש העדה (הרב הראשי) וצורך לתקן את הפקודה באופן של הוספת סעיף בסגנון: 'גיור לעדה היהודית יעשה על פי חוק הגיור'".

כוונתו של כהנא במסגרת הצעת החוק היא כי במסגרת שלילת סמכויותיה של הרבנות יוכרו בדיעבד גיורים פרטיים, ועל זה היועצת המשפטית של כהנא מסבירה: "אם הכוונה היא לאשר גיורים שבוצעו באופן פרטי ולתת להם נפקות הלכתית ואזרחית, יש כאן שינוי מדיניות כאשר גיורים שלא הוכרו, יוכרו בדיעבד".

היעוץ המשפטי מסביר ליועץ השר שי ויצמן את ההשלכות של דרישת השר "בישיבה שי השיב שהכוונה היא הכרה בגיורים פרטיים. מוריה, יעל ויסמין אמרו שזה מאוד מסובך ולא ממלכתי, הפרטה של הסמכות לגייר. שינוי מוחלט בעמדת המדינה עד כה. מוריה – יש קושי במתן סמכות להכיר בגיורים פרטיים, וקושי נוסף בשלילת סמכות מבית הדין הרבני להכיר בגיורים. נדרשת עמדת בתי הדין הרבניים ומשרד הפנים".

"הערה נוספת- הכרה בגיורים פרטיים בדיעבד תיצור חשיפה גדולה מצד התנועות להכרה בגיורים שלה, כיון שעד כה ניתן דין אחד לגיורים הפרטיים – בין אם אורתודוכסיים ובין אם של התנועות".

ההתכתבות מראה עד כמה החששות של גדולי ישראל והרבנים עלולות להתממש, והרפורמה של כהנא תביא בפעם הראשונה להכרה של גיורים רפורמיים - שלא על פי ההלכה.

מלשכתו של השר כהנא נמסר: "השר כהנא יחד עם גדולי רבני הציונות הדתית פועלים לגיבוש חוק גיור שייתן מענה לאתגר ההתבוללות, אחד האתגרים הגדולים שמדינת ישראל והעם היהודי ניצבים מולם.

המתווה עוסק בגיור אורתודוקסי בלבד ע"י רבני עיר, ע"פ ההלכה, ויכלול חיזוק של הרבנות הראשית ע"י פתיחת מותבי גיור של רבני עיר כפי שהיה בישראל עד שנות ה 90. גורמים שונים המתנגדים לחוק מפיצים מידע מוטעה אודות החוק שנמצא בהליכי גיבוש ובדיונים עם גדולי הרבנים. החוק המלא יפורסם בימים הקרובים להערות הציבור".

השר כהנא צייץ לפני שעה קלה: יהודי הוא רק מי שהתגייר ע"פ ההלכה. החוק שאביא לכנסת לא יכניס גיורים רפורמים. ‏לא דרך החלון ולא דרך הדלת.
‏אני מבין את החששות. ניסוח חוק מעצם טבעו הוא דבר מורכב ומסובך. כשאניח את נוסח החוק בעוד 9 ימים תוכלו לשפוט במו עינכם ולא להסתפק בחצאי משפטים וסילופי דברים.

 

מתן כהנא גיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד