כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
שלב אחר שלב

תיעוד מקיף: המחדלים שהובילו לקריסת המתווה בהר מירון • צפו

חגיגות ההילולה במירון בקושי החלו והמצב החל לדרדר כשאירוע תקדימי נקבע - בעיצומה של ההדלקה היחידה בהר הכריז הכרוז שהאירוע מסתיים וקרא לחוגגים להתפנות עקב העובדה שהמשטרה מונעת מחוגגים נוספים לעלות להר | יוסי ריינר שהה על ההר לאורך החג ומסכם

תיעוד מקיף: המחדלים שהובילו לקריסת המתווה בהר מירון • צפו
הכאוס בהר מירון צילום: ישי ירושלמי

זה היה אמור להיות אחד המבחנים הגדולים למשטרה ולמקבלי ההחלטות בממשלה.

ניהול האירוע של ל"ג בעומר במירון, לאחר האסון הנורא בשנה שעברה, בו קיפחו את חייהם 45 אנשים, למה שהפך לאסון האזרחי הגדול ביותר שהיה אי פעם במדינת ישראל.

הציבור החרדי היה שהיה שרוי בהלם לאחר האסון, העניק אשראי רחב ובלתי נגמר לממשלה, לעשות ולשנות בהר מירון ככל העולה על רוחה, כשישנה הסכמה משותפת אחת - מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

אחד הדברים הראשונים שהוחלט היה לשטח את 63 מבנים שנחשבו כלא חוקיים אשר סובבו את הציון בהר מירון, ביניהם בתי תפילה ומרכזי הכנסת אורחים, עובדה שלא הייתה עוברת בשתיקה לולי האסון הנורא.

לאחר חודשים של החלטות ושינוים החליט סגן שר הדתות מתן כהנא על מינויו של ניצב בדימוס צבי טסלר כפרויקטור אחראי על ההילולה בהר מירון.

לאחר שהושלמו ההכנות האחרונות לל"ג בעומר קבעו האחראים כי לאור מסקנות הביניים של הוועדה וגורמי האכיפה הוחלט כי ההגעה למירון תתאפשר ברכישת כרטיסים מראש וזאת כחלק ממתווה רחב שלדבריהם אורגן באופן קפדני ובתכנון מדוקדק.

חגיגות ההילולה בקושי החלו והמצב החל לדרדר כשאירוע תקדימי נקבע - בעיצומה של ההדלקה היחידה בהר הכריז הכרוז שהאירוע מסתיים וקרא לחוגגים להתפנות עקב העובדה שהמשטרה מונעת מחוגגים נוספים לעלות להר. ואכן בשעה רבע לעשר נטש האדמו"ר מבויאן את הבמה וצלילי המוסיקה נדמו. דממה השתררה בהר מירון.

הבוקר עלה ואיתו הגיע הצהריים כשעומס חום קיצוני משתלט על האזור. אלפים רבים המתינו בחניונים הסמוכים לקבל את אישור המשטרה לעלות להר מירון, כשההמתנה הינה בשמש הקופחת, ללא מזון ותנאים נאותים.

בשיחות שערכתי עם האנשים במקום, היה בלתי אפשרי להתעלם מהתסכול ומהזעם העצום שחש הציבור הרחב נוכח ההתנהלות האטומה והשערורייתית.

הזעם שהיה עצור במשך שעות רבות בלב, החל להתפרץ, כשבמחסומים הרבים שהוצבו החלו עימותים בין המתפללים לשוטרים.

העימותים לא חדלו אף לא לרגע קט. ההמונים שקצו בהמתנות האין סופיות תחת השמש הקופחת באין ספור המחסומים שהוצבו בדרך לציון הקדוש המשיכו בעימותים עם כוחות הביטחון כשהמטרה היא אחת להסיר את הגדרות הבלתי נגמרות ולהגיע לאחר כל הטלטלות הרבות שהיו מנת חלקם בשעות אחרונות לזכות ולשפוך שיח על קברו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי.

דבר נוסף שהוסיף חומר בערה למצב הנפיץ היה החלטת המשטרה להציב שוטרות במחסומים שיחצצו בין הקהל, ובכך פגעה קשות ברגשות המתפללים

ואכן, ברגע אחד לציבור נמאס. האלפים פרצו את המחסומים ונכנסו אל רחבת הציון וברגע אחד ההר חזר לאווירת ההילולה. שירים וריקודים. ושמחה אמיתית פורצת גבולות תרתי משמע.

ברגע הזה מפקד המחוז, שמעון לביא, מקבל החלטה דרמטית ומורה לכוחות המשטרה לעזוב את מתחם הציון ולקפל את המחסומים הרבים שהוצבו במקום.

אך יחד עם זאת קיבלה המשטרה החלטה קשה והורתה לכלל האוטובוסים ששהו בחניונים יחד עם הנוסעים הרבים, לסוב על עקבותיהם כשההוראה ברורה - הר מירון נסגר לחלוטין יש יוצא ואין בא.

המתווה עליו עמלו חודשים רבים התפרק באבחה אחת ומי שלא התחמק מלתת תשובות היה דווקא הפרויקטור צבי טסלר שנעמד ודיבר על כך מול המצלמות.

אף אחד לא הופתע כשהסיבה לקריסת המתווה תלה הפרויקטור באותם מיעוט קיצונים שראויים לכל גינוי כאשר השליכו חפצים לעבר כוחות הביטחון ואף סיכנו את שלומם.

אך הדבר המרתק באירוע השנה הוא שרבע מכל השוטרים של משטרת ישראל שהו על הר מירון ובכל זאת אותו הקומץ הוא זה שהכריע לבסוף את הטון. 

מהעובדות הללו ניתן להסיק את המסקנה הבאה: או שרבע ממשטרת ישראל לא מצליחה להשתלט על קומץ מפגינים או שהזעם העצום היה באמת מהציבור כולו שזעק על העוול שנעשה לו.

מה שכן בטוח שכעת נותרה עבודה כפולה ומכופלת למקבלי ההחלטות על ההילולה בהר מירון.

1. לדאוג לכך שהאירוע בשנה הבאה לא יהיה כמו לפני שנה, 2. לדאוג שהאירוע לא יראה כפי שהיה נראה השנה.

הר מירון מתווה קריסה עימותים צבי טסלר לג בעומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד