כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
תוצאה ידועה מראש?

מאות מיליונים לפח: החיסון האיראני נגד קורונה מסתיים בכישלון

מפעלי חיסוני קורונה באיראן נסגרים מחוסר ביקוש מכיוון שרבים מחוסנים עם חיסונים זרים | האיראנים סירבו בהמוניהם לקבל חיסונים תוצרת בית | יבוא החיסונים הופסק לפני מספר חודשים והחיסונים היחידים הזמינים לחיזוק כעת הם רק גרסאות תוצרת בית

מאות מיליונים לפח: החיסון האיראני נגד קורונה מסתיים בכישלון
חמינאי מקבל חיסון איראני ב-2021 צילום: Iran international

כל התוכניות של ייצור חיסונים תוצרת בית באיראן, הושעו, ובחלק מהמקומות אף הופסקו לחלוטין.

האיראנים בזבזו מאות מיליוני דולרים וזמן יקר במניעת עשרות אלפי מקרי מוות בשנת 2021 כי לא רצו לקחת חיסונים אירופיים או תוצרת ארה"ב, המנהיג העליון עלי חמינאי אסר על חיסונים תוצרת חוץ מחברות כמו פייזר ואסטרה-זנקה ומודרנה, בטענה "שאי אפשר לסמוך עליהם", ובכך גרם למותם של עשרות אלפי איראנים, מספר פעילים שניסו לתבוע את המנהיג העליון, מצאו את עצמם בכלא לשנים ארוכות.

על פי הנתונים הרשמיים האחרונים, כמעט 65 מיליון איראנים קיבלו מנה אחת, 58 מיליון קיבלו שתי מנות אבל רק 27 מיליון קיבלו זריקה שלישית של החיסון. מתוך סך 150 מיליון המנות שניתנו עד כה, החיסון הסיני Cinopharm מהווה יותר מ-80 אחוזים, ואסטרה-זנקה כ-10 אחוזים. יבוא החיסונים הופסק לפני מספר חודשים והחיסונים היחידים הזמינים לחיזוק כעת הם גרסאות תוצרת בית.

רק סך של 20 מיליון (13%) חיסונים הופקו על ידי שבעת המפתחים האיראנים שקיבלו תמיכה ומימון מהממשלה. אך אף אחד משבעת החיסונים הביתיים של איראן לא קיבל את אישור ארגון הבריאות העולמי.

רופאים באיראן מאמינים כי אזרחים רבים מסרבים לקבל זריקה שלישית מכיוון שהם חוסנו בעבר בחיסונים מתוצרת חוץ, אך כעת יצטרכו להשיג חיסונים תוצרת בית עם יעילות פחותה נגד גרסאות חדשות של קורונה.

חוסר הביקוש הוביל לפסי ייצור תוצרת בית של חיסוני קורונה להיסגר בזה אחר זה, ומיליוני מנות קרובות לפקיעת תוקף באחסון.

לכל המפתחים המקומיים יש מיליוני מנות של חיסונים שלא נמכרו, שתוקפם יפוג בקרוב. מפתחים יפשטו רגל אם הממשלה לא תרכוש את המוצרים שלהם, אבל לממשלה כבר יש 50 מיליון מנות באחסון ואין לה מזומן לשלם את שאר החובות שלה, בסביבות 250 מיליון דולר, עבור 50 מיליון המנות של חיסונים תוצרת בית, כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

חלק מיצרני החיסונים שבבעלות המדינה קיבלו מאות מיליוני דולרים כדי להתחיל את תוכנית פיתוח החיסונים מאפס למרות שלא היה להם ניסיון בתחום.

איראן קורונה חיסון לקורונה עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד