כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

ראשון הבא: מבצע חיסון פוליו בכל הארץ

הכנות בתחנות טיפת חלב ברחבי הארץ, לקראת מבצע חיסון נגד פוליו • החיסון לילדים בגילאי 4 חודשים - עד תשע וחצי • הנגיף אותר במערכות ביוב במרכז

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

תחנות טיפת חלב נערכות למבצע חיסון פוליו שיתחיל בראשון הבא החל מה-18 באוגוסט.

הוועדה המייעצת למשרד בנושא הפוליו בראשות הפרופ' אלי סומך, יו"ר איגוד רופאי הילדים ונציגי הצוות הישראלי לטיפול במגיפות בראשות הפרופ' דן אנגלהרד מבית החולים הדסה, רופאים ונציגי מעבדות, הוחלט על הרחבת מבצע החיסונים על רקע המשך הממצאים המעידים על נוכחותו של נגיף הפוליו במערכות הביוב בישראל.

בהתאם להחלטה, החל מיום ראשון, ה-18 באוגוסט, ייקראו כלל ההורים במדינה להביא את ילדיהם מגיל ארבעה חודשים ועד גיל תשע וחצי (ילידי ינואר 2004 ואילך) לסניפי טיפות חלב כדי לקבל מנת חיסון המכילה נגיפי פוליו מוחלשים.

דגימות שנאספו ממערכות ביוב ברחבי הארץ העידו על הימצאותו של נגיף הפוליו במתקני טיהור שפכים במרכז הארץ של הערים לוד ורמלה. כבר בתחילת יולי אותר הנגיף במערכות הביוב בשתי הערים וכן במודיעין וביישובים בשרון.

בדגימות שנאספו עד כה מתושבים בישראל במטרה לאמוד את היקף התפשטות הנגיף, אותרו 28 נשאים של נגיף הפוליו, בהם 26 ילדים המחוסנים כנגד הנגיף עד גיל עשר, תינוק מתחת לגיל חודשיים ומבוגר בן 70. כל הנשאים מאזור הדרום ומשפחותיהם עודכנו, אולם הם אינם חולים במחלה הפעילה.

במסגרת מבצע החיסון שהחל בדרום חוסנו עד כה 20 אלף ילדים. לדברי משרד הבריאות, מדובר בחמישית מאוכלוסיית היעד לחיסון המקיפה כ-100 אלף ילדים.

פוליו היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף מדבק שעובר מאדם לאדם, בעיקר בקרב ילדים. הנגיף חודר לגוף דרך הפה ומופרש בצואה. המחלה לרוב איננה כרוכה בכל תסמין, אולם באחד לכל אלף נדבקים שאינו מחוסן עלולה להתפרץ מחלה פעילה המתבטאת בשיתוק הגפיים, ובמצבים קטלניים עלול להתפתח שיתוק של שרירי הנשימה המוביל לתמותה.

ממשרד הבריאות נמסר כי "המצב המורכב לפיו פלח אוכלוסיה שנולד לאחר 2005 שאינו מחוסן כנגד נשאות פוליו בחיסון המוחלש, עלול להוות מאגר להתפשטות הנגיף, ולאור ההימצאות המתמשכת בבדיקות החוזרות באזור רמלה לוד ובתחנות נוספות, הגיעו גורמי המקצוע להחלטה על מתן חיסון משלים בטיפות של ילדי ישראל שנולדו לאחר ינואר 2004 בכל הארץ.

החיסון ניתן בשתי טיפות על הלשון וכולל נגיפים מוחלשים משני זני פוליו - זן 1 המופיע בחודשים האחרונים במערכות הביוב בישראל וזן מס' 3.

ילדים שבמשפחתם חולים עם מערכת חיסונית מוחלשת לא מקבלים את החיסון, כולל ילדים שהם או קרוביהם סובלים מסרטן מסוג לוקמיה, לימפומה, קרצינומטוזיס , או שהם מקבלים טיפול לדיכוי המערכת החיסונית.

כמו כן, לא יינתן החיסון לילדים הסובלים מליקויים תורשתיים במערכת החיסון, ילדים עם תגובה אלרגית מיידית לחיסון נגד פוליו או לתרופות מסוג נאומיצין או פולימיקסין ונשאי HIV.
פוליו בריאות חיסון ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד