י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

יתד: "ללמוד מקלנדיה על פגעי הטכנולוגיה"

מאמר המערכת ביומון הליטאי הותיק מביא זווית שונה לסכנות הטמונות בהתמכרות למכשירים הסלולאריים

החילוץ מקלנדיה. צילום ארכיון
החילוץ מקלנדיה. צילום ארכיון

מאמר מערכת מסקרן מתפרסם הבוקר (ה) ב'יתד נאמן', תחת הכותרת :היתולי הטכנולוגיה החדשנית במעריציה". כותב המאמר, עורך יתד ישראל פרידמן, סוקר את נושא פגעי הטכנולוגיה ומביא זווית חדשה ומסקרנת.

"לאחרונה מורגשת התעוררות בציבור החרדי, לעמידה על הנפש פשוטו כמשמעו, מול הסכנה הטכנולוגית. זמן רב היה מקובל לחשוב, שהעימות עם שלל המכשירים הטכנולוגיים, הינו בעיה של אורח חיים חרדי שמרני, שמטבע הדברים אינו עולה בקנה אחד עם תכנים טמאים ומטרתו לחסום את הצינורות המובילים אותם בדמות אותם מכשירים. אולם לאט לאט חודרת ההבנה, שהבעיה היא אותם כלים עצמם ושצרת התכנים הבלתי הולמים גם כל בן אדם המכבד את עצמו, הינה רק סימפטום, מרכזי אמנם, אך אינו ממצה את עצם הבעיה בצורה מקיפה", פותח המאמר.

"כידוע כיום, ישנם הרבה מתעניינים שאינם שומרי מצוות ואפילו לא בני ברית כלל ועיקר, באפשרויות החסימה וההגנה שפותחו בתחילה למען הציבור החרדי. מסתבר, שרבים מאוד מתוכם, למרות שקבלו באהדה מובנת את החידושים הטכנולוגיים וסיגלו אותם לעסקיהם, גילו אם גם במאוחר, את הנזקים הכבדים שבאו עליהם בעטייה.

"ראש וראשון לכולם, הוא כמובן שעבוד המוח למסך המרצד, הגורר בתחילה את איבוד הזמן - אם כל חטאת - ולבסוף גם את האישיות. שנים רבות לקח למי שלקח, להתעשת לנוכח הנזקים הללו, שאחרי הכל הנם בלתי ישירים ואינם זמינים מיידית...."

בהמשך מביא הכותב דוגמא מסקרנת: "דוגמא מוחשית לכך המלמדת על הכלל בצורה חריפה, יש לראות במה שארע ביום שני בלילה בפאתי מחנה הפליטים קלנדיה, לצמד החיילים שהובאו לשם להתעמת עם המוני פלשתינים צמאי דם, באדיבות תכנת ניווט משוכללת - המילה האחרונה בשטח תרתי משמע - ויצאו משם בעור שיניהם, ובמאמצים מרובים של כוחות הביטחון בחסדי שמים.

"ניתן כמובן לסייג ולומר, שהמדובר בטעות קריטית אמנם, אך על רקע תועלת עצומה לטובת המוני בני אדם הנהנים ממנה. אך האמת היא, ששוב מדובר במקרה זה רק בתסמין, לתופעה הרבה יותר נרחבת. שכן, למעשה ניתן להוסיף ולומר, שאין מדובר בתקלה טכנולוגית, ששום תכנת ניווט אינה מתיימרת לקבוע מה מידת החום במוחותיו של ההמון הערבי באיזור ושבכלל היה ניתן לקבוע בתוכנה אפשרות שתנטרל את הסיכוי להכוונה לאזורים מסוכנים מעין אלו. אולם למעשה במרחב של הטענות הללו, מונחת הסכנה לאמיתה והיא, שככל שתרבנה המטלות שיוטלו על הטכנולוגיה הזו, כן יגברו האמון העיוור בה והציות המוחלט לגחמותיה, בלי עֵרוב מוחו של האדם.

"ברור בלי צל של ספק, שמעט תשומת לב בשימוש בכלי עזר מן הסוג הזה, יכולה למנוע חלק גדול מהנזקים העלולים לבוא ממנו. באותה מידה של בהירות ניתן לקבוע, שכל מי שחי באטמוספרה הטכנולוגית המודרנית וביותר מי שגדל עליה מגיל אפס, פגוע באופן בלתי הפיך בחלק גדול מסגולותיו האנושיות, שהפכו כהות וחסרות תחושה מחוסר שימוש ממושך ומשעבוד זוחל ומבטיח לתחליפים טכנולוגיים".

לסיכום, מציין כותב המאמר: "אם יכולה לבוא איזו תועלת ממקרים דוגמת מה שארע בקלנדיה ביום שני בלילה, היא לא תצא מהוראה צבאית או המלצה אזרחית לכל אדם, לשים עין מעתה והלאה לאן איזו תכנה מוליכה אותו, אלא מכל מידה שהיא, של פקפוק יסודי במהלך החיים הכללי, של מסירת ניווטו הכללי של האדם בידי הטכנולוגיה המודרנית".
יתד נאמן מאמר פגעי הטכנולוגיה התמכרות ווייז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד